Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jobba hemifrån?  (läst 11407 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
Jobba hemifrån?
« skrivet: 30 jul-12 kl 15:47 »
Sen jag flyttade ut på landet så känner jag mig mer och mer ovillig att lämna gården. Känns meningslöst. Och med ett dåligt betalt lönekneg så känns det inte så mycket meningsfullare att köra upp en massa onödig bensin. Hittar man då på nåt sätt att tjäna en liten slant utan att behöva åka iväg, så spar man ju även bensinkostnad (och miljö!). Men vad kan man hitta på? Vad kan man jobba med hemifrån?

Alla idéer är intressanta. Även om de bara innebär en delförsörjning, så minskar de ju behovet att åka iväg och jobba. Och även om inte alla idéer passar mig, så kan ju alltid nån annan ha nytta av dem, så bring it on! :D

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Jobba hemifrån?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-12 kl 15:49 »
Konstnär, illustratör, författare.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 30 jul-12 kl 15:58 »
Erfarenheten från min omgivning är att det finns två möjligheter när man tänker sig att arbeta på landet: antingen ett kvalificerat yrke som helt eller delvis kan skötas via internet/telefon eller ett hantverksyrke eller liknande som kan ge inkomst lokalt. Själv arbetar jag som projektledare med civilingenjörsutbildning i bagaget. Det gör att jag kan arbeta hemifrån några dagar varje månad. Kommer med bra bredband åt jobbets servrar, mail och telefonsamtalen kommer till mobilen. Ny teknik gör det lättare att arbeta på distans. Bägge alternativen ställer stora krav på disciplin och innebär ensamarbete vilket många upplever som stressande i längden. En annan nackdel är att det blir svårt att skilja på ledig tid och arbete - risk för utbrändhet och stress!

Händig Man

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jul-12 kl 16:00 »
* odla och tillverka snus ;)
* odla plantor och sälj
* Hemslöjd
* bygg hemsidor
* Skriv en bok
* Blogga om ditt liv på gården
* gör en dokumentär om livet på gården, liknande bonderöven, sälj den till svt
* starta kurser/studiecirklar

finns massor man kan göra om man vill

Zadie

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 30 jul-12 kl 16:09 »
Om du kan tänka dig att jobba med någon typ av arbete på telefon så kan du söka på hemifrån på ams.se och få mängder av tjänster som gäller försäljning eller marknadsundersökningar. Men vad har du gjort innan? Kanske lättare att komma på något tips om du berättar vad du har för arbetslivserfarenhet, intressen och drömmar. :)

Jag jobbar halvtid hemifrån inom IT-branschen och där är det inte helt ovanligt. Svårt dock att bara hoppa in på om man inte har tidigare erfarenhet. Jag hade jobbat 10 år i branschen varav 6 år på samma ställe när jag efter några år i Stockholm flyttade tillbaka till norrland 2010 och fick erbjudande om att vara kvar på distans. Helt orimligt lyckat och tacksamheten sitter i - jag är noga med att sköta mitt åtagande.

Men säg den som är nöjd! Nu vill jag ju helt slippa beroendet av en arbetsgivare och spånar på alla möjliga produkter och tjänster som skulle kunna säljas från gårdsföretaget. Och där finns det ju oändliga möjligheter egentligen! Men det är inte alla det passar att jobba hemifrån inte, det krävs disciplin!
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jul-12 kl 16:26 »
Men vad har du gjort innan? Kanske lättare att komma på något tips om du berättar vad du har för arbetslivserfarenhet, intressen och drömmar. :)

Jag har mest bara jobbat i vården. Uska. Hade skaplig lön i Stockholm, men i kommunen här är lönen inte så mycket att hurra för. Känns som att det är mer jobb än det ger pengar. För egen del försöker jag se till att dra ner på sånt som kostar, för att på så vis minska behovet av pengar. Och därför är även nån liten sidoinkomst av intresse...

Mina intressen och talanger... Tja. Jag är musikalisk och konstnärlig. Ungefär. Tror knappast jag blir rik på just dessa talanger, men kan de ge ett tillskott så är jag villig att försöka. Ska försöka komma igång och måla några akvareller, då jag blivit tillfrågad att ställa ut lite på konstnatten här framåt hösten... Skulle kunna tänka mig att göra nån slags verklighet av en barnboksidé jag har, men har ingen som helst aning om vilka möjligheter som ligger där.. Om jag lyckas ta vara på kaninskinnen så kan jag tänka mig nåt hantverk av dessa..  Nån form av lite av varje-verksamhet... Varje peng in är bra, och varje okörd mil likaså!

IT är inget för mig. Har ingen mer erfarenhet än nöjessurfning... Men, jag vet att det inom den branchen är ganska vanligt att jobba hemifrån. Och jag tänkte ju att tråden kan få ge tips åt fler än mig... Så jag tycker att alla tips är välkomna!

Humle

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 30 jul-12 kl 18:02 »
Porr, fast utbudet är ganska stort redan...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 jul-12 kl 18:07 »
Odla högkvalitativa grönsaker och sälj dyrt på torget.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 30 jul-12 kl 18:07 »
Porr, fast utbudet är ganska stort redan...

Tror seriöst att det skulle fungera dock. Bli sån där cam-tjej.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Ren Hals

« Svar #9 skrivet: 30 jul-12 kl 18:21 »
Att dra igång en webb-butik kostar inte många kronor idag och kräver inte några särskilda kunskaper. Har man bara en bra idé om vad man kan sälja så kan man ju sköta det mesta hemifrån. Gäller att hitta någon liten nisch som är oexploaterad, måste finnas hur många områden som helst att besätta.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 jul-12 kl 21:04 »
Att dra igång en webb-butik kostar inte många kronor idag och kräver inte några särskilda kunskaper. Har man bara en bra idé om vad man kan sälja så kan man ju sköta det mesta hemifrån. Gäller att hitta någon liten nisch som är oexploaterad, måste finnas hur många områden som helst att besätta.

Prima trädgårds- och småbrukarredskap från olika tillverkare samlade på ett ställe. Härmän Taonta Oy:s produkter verkar t. ex. inte ha någon återförsäljare i Sverige. Sålde en del av deras grejer, via blocket bara, för några år sedan. Efterfrågan fanns.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 30 jul-12 kl 21:11 »
Skulle jag faktiskt inte rekommendera, finns ganska stort utbud av många duktiga odlare i trakten redan.

Förälding däremot, absolut, om man hittar en ny nisch.

Odla högkvalitativa grönsaker och sälj dyrt på torget.
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 jul-12 kl 21:16 »
Jag gör som Strajder, jobbar hemifrån upp till 1 dag i veckan i ett yrke med mycket eget ansvar. Det kan låta lockande men är också precis så svårt som beskrivs nedan. Särskilt när man har mycket externa kontakter att sköta.

Skulle jag jobba hemifrån långsiktigt skulle jag nog hellre jobba med något praktiskt som man kunde fokusera på helt och hållet, och som lika gärna kan skötas hemifrån till skillnad från mitt nuvarande jobb där hemifrånarbete trots allt är ett sämre alternativ än att vara på plats.

Erfarenheten från min omgivning är att det finns två möjligheter när man tänker sig att arbeta på landet: antingen ett kvalificerat yrke som helt eller delvis kan skötas via internet/telefon eller ett hantverksyrke eller liknande som kan ge inkomst lokalt. Själv arbetar jag som projektledare med civilingenjörsutbildning i bagaget. Det gör att jag kan arbeta hemifrån några dagar varje månad. Kommer med bra bredband åt jobbets servrar, mail och telefonsamtalen kommer till mobilen. Ny teknik gör det lättare att arbeta på distans. Bägge alternativen ställer stora krav på disciplin och innebär ensamarbete vilket många upplever som stressande i längden. En annan nackdel är att det blir svårt att skilja på ledig tid och arbete - risk för utbrändhet och stress!

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 jul-12 kl 21:24 »
Skulle jag faktiskt inte rekommendera, finns ganska stort utbud av många duktiga odlare i trakten redan.

Förälding däremot, absolut, om man hittar en ny nisch.

Någon kan göra det någon annanstans.. Eller är det så att du är i branschen redan? Hehehe...

Ulrika9

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 30 jul-12 kl 21:30 »
Telefonförsäljning är kanske inte drömmen, men det kan vara ett alternativ. Ett annat kan vara telemarketing företag, som gör undersökningar åt olika företag, återigen via telefon, men inte försäljning. Har läst nån jobbannons någonstans där de sökte folk som jobbade hemifrån, oftast deltid. Kolla Statistiska CB.

swennis

• Småland
    • Bara anna
« Svar #15 skrivet: 30 jul-12 kl 22:08 »
Webshop skulle jag vilja ha men det gäller att komma på något bra att sälja. Någon som har något tips på det?
Bor på en liten gård i Småland med man, barn, hund, katt, hästar, höns och kaniner.
Läs mer på www.baraanna.se

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 30 jul-12 kl 23:14 »
Hehe, nej faktiskt inte, har allt funderat på det men avfärdat de planerna just med anledning av att det just

"finns ganska stort utbud av många duktiga odlare i trakten redan."

;D

Någon kan göra det någon annanstans.. Eller är det så att du är i branschen redan? Hehehe...

fräsen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 jul-12 kl 23:37 »
jag går i samma tankar jag.. tar gärna emot tips! Men jag är samtidigt rätt feg, måste ju få ihop till de fasta kostnaderna, samtidigt som en veckas lön varje månad går till att just kunna jobba, bensin, fritidsavgift etc

Men Fru Jansson, du som är musikalisk, du kanske kan sälja dina tjänster till dop, bröllop, fester etc?

Vargerik

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 31 jul-12 kl 00:02 »
Jag bygger ett vattenkraftverk i Afrika. I hemmets lugna vrå! Tyvärr får jag åka dit lite vad det lider.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 31 jul-12 kl 10:26 »
jag går i samma tankar jag.. tar gärna emot tips! Men jag är samtidigt rätt feg, måste ju få ihop till de fasta kostnaderna, samtidigt som en veckas lön varje månad går till att just kunna jobba, bensin, fritidsavgift etc

Men Fru Jansson, du som är musikalisk, du kanske kan sälja dina tjänster till dop, bröllop, fester etc?

Jag har ju fördelen att kunna lönejobba på timmar, och ger jag bara tusan i att ta på mig nåt vikariat så kan jag styra ganska bra över timmarna själv. Vilket betyder att även små sidoinkomster kan göra att jag kan välja att åka iväg och jobba lite mindre. Får jag svårt att få ihop till fasta kostnader så får jag helt enkelt lägga mig tillgänglig för lönejobb lite mer. Timvik is da shit på det viset!

Musiken är så rolig att där kan jag faktiskt kompromissa lite.. Men då gäller det ju verkligen att marknadsföra sig! Måla är roligt, när lusten faller på. För mig inträffar det ungefär var 5:e-6:e år nånting... Men det är klart. Skulle man få igång nåt så kanske man väcker målarlusten lite lättare... I övrigt har jag funderat lite på nån form av hushållsnära tjänster, fast då lär man ju få köra i alla fall.. Men kanske skulle man kunna ha nåt "allt i allo-företag"? Typ, skotta snö ena dan, spela på någons bröllop på helgen, och sälja nån tavla då och då? Eller varför inte en varm och skön pälsmössa av kaninskinn?

Dela detta:

* Inloggade just nu

176 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser