Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är detta en rasren dvärgsilkestupp??  (läst 2492 gånger)

lena70

• Gäst
Är detta en rasren dvärgsilkestupp??
« skrivet: 30 jul-12 kl 18:11 »
Idag hade jag besök av en tjej, som kunde detta med avel, och hon slog bakut, när hon såg denna lilla tupp..Vad säger ni? Jag lägger en länk, hoppas det går bra, för jag är inte så bra på att lägga in bilder på alternativ, det går betydligt lättare på bloggen..Hoppas någon kunnig kan ge mig ett utlåtande..?Har en stor och bra bild på honom. Hon reagerade direkt bla på hans kam..Och annat med!.Är det en silke? Men att han inte håller ras standarden bara?.
http://blogg.mama.nu/lena70/2012/07/24/varfor-ska-man-ha-en-vackarklocka-for-nar-man-istallet-kan-bli-vackt-av-en-tupp-varje-morgon/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Är detta en rasren dvärgsilkestupp??
« Svar #1 skrivet: 30 jul-12 kl 19:22 »
Genomslag på enkelkam förekommer då och då på silkeshöns. Det är ett arv från när man korsade in Dvärg kochin i rasen för att få fram nya färger.
Så en silkeshöna/tupp med enkelkam kan mycket väl vara renrasig, bara inte av utställningskvalité =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jul-12 kl 19:53 »
Tack för ditt svar..Det visste jag inte att dvärgkochin avlas in i silke, för att få fram nya färger..!!.Huvudsaken att han är en riktig silke iallafall!!! ;D

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 jul-12 kl 23:11 »
En silke är det men tycker inte du ska använda han i aveln. Ser att han dessutom har en "extra tå på extratån" vilket har en viss ärftlighet o kan bli lite jobb att komma rätt med. Tyvärr rätt dålig färg på kam o slör  :-\

Rätt fin färg har han o söt är han :)

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 jul-12 kl 08:10 »
En silke är det men tycker inte du ska använda han i aveln. Ser att han dessutom har en "extra tå på extratån" vilket har en viss ärftlighet o kan bli lite jobb att komma rätt med. Tyvärr rätt dålig färg på kam o slör  :-\

Rätt fin färg har han o söt är han :)
Jo, han är väldigt liten och söt, det är  huvudsaken för mig att han är en riktig Silke, även fast han inte "ser ut riktigt som han ska"..haha..Med andra ord, inget utställningsexemplar, men han passar bra i trädgården..! ;D
Jättetack för dina synpukter, jätteintressant att läsa, för jag kan ju inte så mycket om avel själv..

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 31 jul-12 kl 12:10 »
Man lär sig hela tiden nya saker så roligt så :) Jag är nybörjare på höns, men hållt på med avel på andra djurslag sedan jag var liten flicka, vilket gör att man har lite med sig i baggaget, men samtidigt en massa nytt att lära. Fullärd blir man inte så något nytt att utforska hela tiden, underbart!

Jag har oxå två "trädgårdssilketuppar" söta men ska inte gå i avel, jobbar på att få ihop en avelsgrupp :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 aug-12 kl 09:12 »
Hoppas du får ihop din lilla avelsgrupp!!! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser