Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försöker han gala?  (läst 896 gånger)

mli79

• Skåne
Försöker han gala?
« skrivet: 04 aug-12 kl 22:38 »
Tuppen Jussi är nu 13 veckor och han har inte börjat att kackla. En jämngammal höna har kacklat rejält sen några veckor tillbaka. Jussi är storvuxen och bra tuppig så jag och min dotter tyckte att det låter så gulligt när han fortfarande piper. Jag testade då att gala själv (är faktiskt ganska bra på det..) och Jussi blev jätteintresserad. Sen sträckte han på halsen och öppnade munnen, precis som när tuppar gal, men det kom inget ljud. Jag testade att gala flera gånger och han gjorde likadant flera gånger :-) Var det bara en tillfällighet, eller försökte han härma mig? Hur gulligt som helst :-)
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

mli79

• Skåne
SV: Försöker han gala?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-12 kl 23:18 »
som jag har förstått så kan det variera från 3 månaders ålder till dryga året. Nu  vid tre månader börjar det kacklas så smått. Hos mig är det en 15 veckors höna som kacklar, och en 13 veckors som är i målbrottet. De andra tre jämnåriga piper bara. Testa att gala, det är ett intressant experiment  ;D
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 04 aug-12 kl 23:21 »
Fy vad gulligt, du borde nästan filma!  ;D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 aug-12 kl 09:51 »
Han gjorde likadant idag igen! Nu börjar jag bli hes...  ;D
Nästa gång ska jag garanterat filma!

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser