Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt.. Hjälp! :(  (läst 6375 gånger)

johanssonross

• Quitting's out of the question!
    • Västerbotten
    • marklundross.se
Slakt.. Hjälp! :(
« skrivet: 05 aug-12 kl 13:58 »
Vi bestämde tidigare i år att slakta 5 kalkoner i höst och det börjar dra ihop sig..

Jag har försökt läsa på lite om just slakt av kalkoner (när jag är helt värdelös på sånt här) och hittar inte några direkta svar. :-\

Kan man röka kalkonhjärta?
Ska kalkonen hänga efter slakt? Hur länge?
Jag förstår mig inte på dygnstemperatur osv.
Hur är det lättast att slakta en kalkon? Eller rättare sagt: Ta död på den snabbast?! Utan att jag ska måsta grina ihjäl mig och ge upp.

Jag gruvar mig. Det gör ont i hjärtat! Jag fullkomligt hatar att ta ihjäl djur som inte har ont eller annat. :(
Som tur är så får jag hjälp, men endå.

Hur gör ni?
???

Tips, tips, tips vill jag ha!!

johanssonross

• Västerbotten
    • marklundross.se
SV: Slakt.. Hjälp! :(
« Svar #1 skrivet: 09 aug-12 kl 22:16 »
Puff!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 aug-12 kl 22:26 »
Har själv inte slaktat kalokon, men hjälper dig att puffa lite  ;)

Själv hade jag valt att använda mig av en slakt-tratt (eller liknande gjord av uppånerpåvänd hink med hål i botten)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

johanssonross

• Västerbotten
    • marklundross.se
« Svar #3 skrivet: 09 aug-12 kl 22:42 »
Jo, slakttratt har gått i tankarna. men riktigt hur? kalkonerna är ju inte små direkt. Tuppar hela högen dessutom.. Klubba innan slakttratt?
alla mina frågor gör mig nervös ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 aug-12 kl 22:56 »
I slakttratten först och sedan klubba med vedträ ;) Efter det kan man snitta av halsen med vass kniv. Då kan du styra vart blodet hamnar och behöver inte få söl överallt.  Om du får tag på en vägkon är ju det helt perfekt.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

johanssonross

• Västerbotten
    • marklundross.se
« Svar #5 skrivet: 10 aug-12 kl 17:59 »
Ja, där fick jag ju svar på en fråga i alla fall:) tack. ;D

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 10 aug-12 kl 18:10 »
Kan man använda fågelblodet om man nu lyckas samla upp det? Har hund så man kan kanske göra blodpudding o torka till godis...
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

henrietta70

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 aug-12 kl 18:22 »
Stek finska bloplättar vetja! Går väl säkert lika bra som av svinblod.
Veriletut

Blod, rågmjöl, lök, öl, ägg, mejram, peppar, salt

Steks som små plättar och äts med lingon - MMMMMMMMMMMMM

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 aug-12 kl 20:09 »
Svara på en till ;)

Klart att du kan röka hjärtat, om du tycker det är värt jobbet. Jag har inte riktigt koll på hur stort det är o:)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 aug-12 kl 20:37 »
kalkoner är starka,klorna vassa och vingarna slår...bäst om man är två som hjälps åt.. men det  funkar om man är själv oxå..jag hade en rejäl håv när jag slakta..la den över kalkonen,ställde mig på håvskaftet och klubbade kalkonen i huvudet med en påk.. sen tog jag tag i huvudet och drog ut det på en regelstump..huggde därefter av huvudet med yxa..hela tiden låg kalkonkroppen låst i håven.. håven är en karphåv för fiske...
en ung kalkon behöver knappast hänga..mina var ca6mån och hängde över natten..det är en hel dag att tillaga kalkonen (3h) så man har en hel del att göra om man slaktar,plockar och tillagar samma dag...
Fjäderfän och kaniner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 10 aug-12 kl 20:45 »
åhhhh.... vill VERKLIGEN ha en gilla-knapp på det här forumet :)

Ek

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 aug-12 kl 10:18 »
Kan bara hålla med grimbart. Är man två brukar jag låta medhjälparn hålla i benen så kalkonen ligger på golvet . Klappa till och sätt dig grensle över och snitta med kniv då kan man hålla i huvedet samtidigt.Men det gäller att hålla hårt kommer kalkonen loss efter slaget kan det urarta till rena brottningsmatchen..kalkoner är som sagts väldigt starka djur.Sen brukar jag ha en brygghusgryta med varmt vatten igång och skålla dom då går plockningen betydligt lättare.Bon apertit och lycka till.

johanssonross

• Västerbotten
    • marklundross.se
« Svar #12 skrivet: 11 aug-12 kl 10:52 »
åhhhh.... vill VERKLIGEN ha en gilla-knapp på det här forumet :)

Samma här! Det vore ju en bra grej.

Att röka hjärtat vet jag inte än om jag har tänkt. Är det pyttelitet så känns det inte värt.. Fast å andra sidan så ska vi ju endå röka en massa annat..

Vi kommer att vara några stycken när vi slaktar, dom är rätt stora redan nu.. Hur mycket hjälp jag är till just då vette tusan, jag är inte bamse ;D Men tjurig. Jag kanske kan bidra med det.. Fast jag vill inte klubba och så tar det inte så bara allt blir fel.. Det känns det halverst jobbigt när jag tamat upp dom och man vill att allt ska gå perfekt utan lidande och så första gången. Kanske mycket begärt..

.Bon apertit och lycka till.

Tack!

Men vad är bäst/lättast/godast? Plocka eller flå?

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 aug-12 kl 12:03 »
Spar skinnet! Det behövs vid tillagningen och är supergott knaperstekt.
Fjäderfän och kaniner

AnnaD

• Hedemorahöns i Jämtland
    • Jämtland
    • Hedemorahöns
« Svar #14 skrivet: 11 aug-12 kl 12:14 »
Vi slaktade vår första tupp för några kvällar sedan. Jag började gruva mig rätt mycket samma dag. Men "karl'n" gjorde ett finfint jobb med bedövning och avblodning. Det gick väldigt lugnt och värdigt till (han hade inte heller gjor det tidigare)! Det blev en bra upplevelse för mig, så nästa gång klarar jag att göra det själv.
Det klart att kalkonerna är mycket tyngre och starkare men bara man känner att man kan göra det på rätt sätt så behöver det inte vara så farligt.

johanssonross

• Västerbotten
    • marklundross.se
« Svar #15 skrivet: 11 aug-12 kl 12:17 »
Spar skinnet! Det behövs vid tillagningen och är supergott knaperstekt.

uää! att det ger mer smak osv kanske stämmer? Men skinnet äter jag icket ;D

Vi slaktade vår första tupp för några kvällar sedan. Jag började gruva mig rätt mycket samma dag. Men "karl'n" gjorde ett finfint jobb med bedövning och avblodning. Det gick väldigt lugnt och värdigt till (han hade inte heller gjor det tidigare)! Det blev en bra upplevelse för mig, så nästa gång klarar jag att göra det själv.
Det klart att kalkonerna är mycket tyngre och starkare men bara man känner att man kan göra det på rätt sätt så behöver det inte vara så farligt.

Good for you! :) Jag hoppas att det här ska gå bra och att det inte blir så sööligt.. Ingen utav oss har slaktat just kalkoner förut. Kor m.m visst, men av någon anledning så känns ju dessa fåglar lite knepigare:)

grimbart

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 11 aug-12 kl 13:37 »
Jag brukar fylla kalkonen och syr då ihop i skinnet,fjädrarna har jag skänkt till jägare som haft de till att klä kråkjaktsuven. Även till pilfjädrar,flugbindning och dekoration kan man ha fjädrarna till. Kalkon är magert och skinnet bevarar saftigheten i ugn..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser