Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gjorde ni?  (läst 6711 gånger)

Nordanvind

• Östergötland
Hur gjorde ni?
« skrivet: 07 aug-12 kl 11:39 »
Har en liten fundering över hur ni gjorde när ni finansierade era gårdar eller hus ni köpte?

Vi är en familj med sambo och sex barn . Och vi funderar över om det är möjligt att dra ihop ett startkapital på ganska kort tid - två år.  Beroende på att vi träffades "sent" i livet och att det känns som att tiden är knapp. Vi är i 40-års åldern och lån får man ju inte ta hur sent som helst. I alla fall inte hur mycket som helst. Och helst ska man ju ha 10-20 % i startkapital beroende på vilken bank man vänder sig till. Om det bara hade funnits vi två i familjen hade det nog varit enklare men barnen vill ha datorer, mobiler och annat som ungdomar anser vara "livsviktigt". Inget vi tänker ta bort då de inte ska behöva sticka ut bland sina vänner. Vi är även beredda på att jobba hårt under en period för vårt projekt - gården. Både vad det gäller arbete för att få lön och att spara så mycket vi kan. Och gården ska vara självförsörjande vad det gäller mat till oss (grönsaker, potatis ej spannmål)och hö till de djur (höns, häst, eventuellt får, gris) vi tänker skaffa. Hur stort behöver man ha i hektar? Hur gjorde ni för att arbeta och spara så mycket pengar som möjlig? Går det överhuvudtaget? Finns det någon som gjort något liknande och vill dela med sig av sina erfarenheter i liknande projekt?

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
SV: Hur gjorde ni?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-12 kl 12:15 »
Vi köpte vår gård för snart ett år sedan men vår situation är ganska långt från er så det är inte mycket att jämföra med (inga barn, rättså valbetalda heltidsjobb och föräldrar som lånade ut till handpenningen gjorde ekonomidelen rätt enkel även om vi ju får snåla en hel del nu).

Jag tänkte mest på att VAR spelar stor roll - på vischan kan du ju få en gård med mark i hyffsat skick för nära ingenting, medan de med någon timmes pendling till stockholm har helt omöjliga priser.

Det här huset är kanske ingen pärla, men för det här priset finns mycket liknande att välja på i Gävleborg/Dalarna/Västernorrland etc. http://www.hemnet.se/bostad/gard-4rum-ockelbo,-jadraas-ockelbo-kommun-gammelboning-53-2685995

500 tkr får de flesta låna och kostnaderna på lånet blir inte så farliga. Men, det ska ju ligga på en plats man vill bo på också  :D

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 aug-12 kl 12:40 »
Javisst är det relevant var man vill bo. Och där vi vill bo är inte i närheten av någon storstad. Vi vill gärna bo kvar i området där vi bor nu. Den enda skillnaden som jag kan se utifrån vad du skriver är att ni inte har några barn. Och att ni även fått pengar av släkt/föräldrar? Vi har relativt högavlönade fasta arbeten så lönen är inget problemet. Sparkapitalet vi har är bundet i en redan befintlig fastighet. Fastigheten är svårsåld då området inte är attraktivt för statsbor eller för stor för att vara "sommarstuga" åt stockholmare - cirka 240 m2. Den ligger även fel för oss då den inte ligger så som vi vill och har tyvärr för lite mark. Fastigheten ligger mitt i byn och har bara två hektar åkermark. Det går inte att expandera genom att köpa mer mark då alla bönder runtomkring inte vill släppa mark ifrån sig. Samt att vi vill bo mer avskilt. Min fråga var hur andra har gjort när de finansierat sina gårdar och hur de har sparat pengar. Kanske inte uttryckte mig riktigt klart där? :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 07 aug-12 kl 13:04 »
Det finns 2 sätt att få mer pengar över. Det första är att öka sina inkomster. Det andra är att minska sina utgifter. Kombinerar man båda effektivt under tillräcklig tid har man ett fint sparkapital...

Att köpa en billig gård gör ju att man inte måste ha lika mycket pengar i insats, och att månadskostnaden blir lägre. Men då brukar det krävas en del arbete och pengar till renovering. En gård måste inte vara särskilt stor om man vill bli självförsörjande på grönsaker och kött från smådjur. Vill man få plats med hobbydjur, som hästar, eller välja raser och produktionssätt som är oekonomiska och orealistiska, så får man ha större gård och lägga mer pengar på driften av gården. Det är inte säkert att sådan "självhushållning" blir billigare än att köpa allt i affären.

Barn måste inte ha allt för att inte vara "utanför", och det är en bra livslärdom att man inte måste följa strömmen och ge efter för grupptrycket.

Att minska på körande, inte resa, inte äta på restaurang, inte äta halvfabrikat, sluta röka och dricka, sluta köpa saker som inte är absolut nödvändiga är olika sätt att minska sina kostnader.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 07 aug-12 kl 13:33 »
Nej, några pengar av släkt har vi inte fått, men fått låna - till handpenningen som de flesta banker verkar vara rätt hårda på nu. Sen sparade vi ihop till annat dyrt i samband med köpet - lagfart etc för ca 60 000 kr.

Vi sparar nu också rätt mycket eftersom det är mycket vi vill göra här + att vi ska vara föräldralediga nu i två år och inte alls kommer ha samma ekonomi. Vi försöker laga billig (men nyttig och god) mat på rena råvaror, åka buss istället för bil, ge bort handgjorda presenter eller upplevelser istället för att köpa, sälja ägg och blommor från gården, i helgen hade vi loppis och fick in 5000 kr, aldrig köpa något på kredit/avbetalning etc, köpa möbler/kläder på loppis/myrorna, nu har vi också äta-lunch-ute-förbud. Lite mer drastiska åtgärder är att vi kopplat bort elpatronen från vedpannan så att elräkningen aldrig är mer än 400 kr/månad (oftast 300 kr, och huset är 200 kvadrat), på sommaren har vi solvärme men på vintern gäller det att elda. Vi har sagt upp alla prenumerationer/avtal som inte är absolut nödvändiga. Vi har väl i princip bara adsl och tv-licensen. Kontantkort på mobilerna. Vi har också slagit ihop vår ekonomi för att få bättre överblick. Vi spar 1500 kr var från våra löner på privata konton som vi gör vad vi vill med (kläder, egna nöjen, etc) och resten går till gården och gemensamma sparanden.

Ja, lite så gör vi!  :)

Existens!

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 aug-12 kl 13:55 »
Tja, om nu TS är ett par med bra jobb och bra löner, så tycker ju jag att man måste slå till om man hittar nåt. Ser inte riktigt vitsen med att försöka spara ihop en massa, i synnerhet om ni nu tänker att ni börjar bli 'till åren'.

Har ni ren ekonomi utan betalningsanmärkningar och en lön på kanske 60 000 i månaden?, så är ju ett lån på 1,5 miljoner ingenting... en ränta på runt 6000 i månaden bör ni ju klara enkelt.
Topplånet brukar ju lösa sig på nåt vis.

Och som svar på frågan.. Ja, vi har lånat alltihop.

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 07 aug-12 kl 14:29 »
Vi har tänkt att försöka spara så mycket som vi bara kan exempelvis att ta med matlåda (slipper jag då jag är lärare och äter pedagogiskt), dra ner på bensinkostnader (lite svårt då det inte finns något kommunalt alternativ här, men finns också många onödiga resor i bil) , äta mer billig mat, handla säsongbetonat och framför allt jobba mer. Och verkligen tänka sig för innan man bara köper något. Behöver jag verkligen den här? Det borde gå hoppas jag!? Det finns säkert mer att göra/spara på. Och det är lite det jag efterlyser. Ibland kan man behöva bli påmind om saker som man kanske inte har tänkt på att man kan spara pengar på. Och det är därför jag har ställt frågan. Hur gjorde ni? Och tyckte det var intressant att läsa om egengjorda presenter då jag själv uppskattar att få dem mer än de köpta. Och mycket kan man odla själv. Tanken vi har är att köpa en gård för att renovera och något vi har mycket erfarenhet är just renovering. Och det kostar mycket pengar att renovera hus. Men ofta är renoveringsobjekten precis som du skriver billigare att köpa och dyra att renovera. Men om man vill gå ner i tid på jobbet och försöka att skapa sig ett nytt liv utan all stress så är det mer intressant för oss att köpa ett renoveringsobjekt som är billigare. Eftersom man har mindre lånesumma och därmed kan avgöra hur mycket man behöver exempelvis jobba. Och håller med om att man kan bli "självhushållad" även på mindre bit mark. Så är det men problemet för oss är att vi kan inte göra mer här såsom att utöka till försäljning av exempelvis potatis. Eller ha egna djur såsom får. För då måste vi köpa in hö och det finns ingen ekonomi i att ens ha större djur då.  Vi känner oss instängda då det inte finns mer mark att köpa. Och att vi vill bo mer avskilt. Är jättetacksam för era svar och väcker många tankar på massor av olika saker. Borde kanske egentligen vara glad över vårt boende idag men vill något mer. Såsom friheten av att inte alla grannar vet eller tror sig veta vad man gör. Och tror då att ett mer avskilt boende är mer för oss än mitt i en by.  :)

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 07 aug-12 kl 14:39 »
Jadu Existens! ibland funderar vi om det är värt att alltid arbeta, stressa för att få den där lönen? Och det är ingen överlön men ändå välbetalt. Och vi kanske vill arbeta nu för att kunna arbeta mindre sedan och kunna göra något annat i livet än att arbeta. ;)

Existens!

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 aug-12 kl 15:09 »
Jadu Existens! ibland funderar vi om det är värt att alltid arbeta, stressa för att få den där lönen? Och det är ingen överlön men ändå välbetalt. Och vi kanske vill arbeta nu för att kunna arbeta mindre sedan och kunna göra något annat i livet än att arbeta. ;)

Nej, det är ju klart. Jag hade nog inte förstått an ni avsåg att sluta, eller dra ner på arbetena..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 aug-12 kl 16:13 »
Min fråga var hur andra har gjort när de finansierat sina gårdar och hur de har sparat pengar.

Köpt ett hus för lånade pengar, jobbat som f-n, betalat av lånet, sålt huset, köpt ett dyrare hus, jobbat som f-n, betalat av lånet, sålt huset, köpt ett dyrare hus...

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 07 aug-12 kl 19:45 »
Köpt ett hus för lånade pengar, jobbat som f-n, betalat av lånet, sålt huset, köpt ett dyrare hus, jobbat som f-n, betalat av lånet, sålt huset, köpt ett dyrare hus...

Ja det är väl lite så det blir att man jobbar, köper hus, betalar av lånen, köper ännu större hus för lånade pengar plus det som kanske blev över när man sålde det gamla. Och jobba är vi beredda på men inte hur många år som helst då vi även vill njuta av livet också. Och även vi har gjort precis som du men i olika förhållanden.  Det måste ju finnas någon som har jobbat eller sparat ihop inte till hela husbeloppet.  Men kanske en stor del av den?

pyromanen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 aug-12 kl 20:28 »
Köpte fastigheten själv för lånade pengar, 400 000 (renoveringsbehov och billigt läge). Jobbade heltid och hade låga kostnader på det mesta (utom benzin till o från heltidsjobbet) så jag kunde amortera mycket. Sen flyttade mannen in och köpte halva huset och då var vi skuldfria. Har sedan renoverat efterhand som vi hunnit och haft råd och sen gått ner i arbetstid.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #12 skrivet: 07 aug-12 kl 20:44 »
Jag började se på mig själv som ett företag och med det har jag jobbat hårt som anställd och extraknäckt i eget företag i många år och alltid levt sparsamt. Det räcker till kontantinsats. Det finns nog ingen genväg.

Men ert nuvarande ställe, ger det avkastning alt. självhushåll till viss del? Om inte, varför kommer ett större ställe att göra det? Jag tror du behöver börja redan där, ställ dig frågan, hur kan jag öka avkastningen på det jag har för att skaffa något större?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #13 skrivet: 07 aug-12 kl 20:57 »
När vi hade bestämt oss för att vi skulle köpa en gård så sålde vi huset först, och flyttade in i hyreslägenhet.  Vi bodde med våra två barn i en trea i ca 1,5 år. Under risen sparade vi till handpenningen, trots vår relativt blygsamma familjeinkomst. Nu flyttar vi snart in på gården, som låg precis rätt, har acceptabel standard men är lite i största laget...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 07 aug-12 kl 21:03 »
Jag började se på mig själv som ett företag och med det har jag jobbat hårt som anställd och extraknäckt i eget företag i många år och alltid levt sparsamt. Det räcker till kontantinsats. Det finns nog ingen genväg.

Men ert nuvarande ställe, ger det avkastning alt. självhushåll till viss del? Om inte, varför kommer ett större ställe att göra det? Jag tror du behöver börja redan där, ställ dig frågan, hur kan jag öka avkastningen på det jag har för att skaffa något större?

Tack för ditt svar på min/mina frågor. Det är precis så vi ser oss också - ett företag. Och det är precis så vi kommer att göra - jobba hårt som anställd och även extraknäcka i företaget som vi också har. Känns inte som att vi har den tiden till att spara i många år utan har tänkt se hur mycket vi kan få ihop under en tvåårsperiod. Och ja hur lever man sparsamt. Man får försöka leva så sparsamt det bara går och verkligen tänka sig för med vad man gör. Och anledningen till att vi vill byta fastighet är att vi vill bo mer avskilt då det kan vara ganska enerverande att bo mitt i en by där alla ser vad du gör. Och då menar jag inte att vi på något sätt utmärker oss eller är speciella på något sätt. Utan kan upplevas jobbigt många gånger att folk ser precis allt du gör såsom att man målar någonting odyl. Och även kunna välja när man ska vara social och inte alltid när man går ut på tomten. Ibland skulle jag önska att åtminstone huset gick att flytta till en mer avskild plats. Fastigheten har bara två hektar och möjligheten att ha djur och att kunna ha eget hö är inte stor. Och det går inte att utöka här då det inte finns mer mark att arrendera/köpa. Det vi gör är att vi odlar lite till husbehov men är långt ifrån det vi vill - självhushåll vad det gäller grönsaker, potatis - ej spannmål. Vem vet var det kan sluta? Men vill inte bli stoppad beroende på att det fattas mark. :)

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 07 aug-12 kl 21:24 »
När vi hade bestämt oss för att vi skulle köpa en gård så sålde vi huset först, och flyttade in i hyreslägenhet.  Vi bodde med våra två barn i en trea i ca 1,5 år. Under risen sparade vi till handpenningen, trots vår relativt blygsamma familjeinkomst. Nu flyttar vi snart in på gården, som låg precis rätt, har acceptabel standard men är lite i största laget...

Grattis till er som har nått ert mål och tror nog att ni om ett tag inte tycker att det är i största laget. Vi har (eller jag från början) ett hus som är svårsåld då läget inte är det de flesta vill ha. Och därför kommer vi att bo kvar här tills vi har jobbat och sparat pengar till nästa fastighet. Hade varit guld om vi hade kunnat sälja och bo i lägenhet. Men samtidigt kanske vi inte hade fått någon billig hyra då vi är ganska många i familjen. Vi hoppas ändå att kunna spara och gneta ihop till handpenning och gärna mer för att få ner kostnader. Därefter kunna gå ner i tid på vanliga arbetet och kunna bli mer självförsörjande. Att kunna leva det liv man vill istället för att som nu stressa och bara anpassa efter arbetet.  :)

olof

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 07 aug-12 kl 23:09 »
...Fastigheten har bara två hektar och möjligheten att ha djur och att kunna ha eget hö är inte stor. Och det går inte att utöka här då det inte finns mer mark att arrendera/köpa. Det vi gör är att vi odlar lite till husbehov men är långt ifrån det vi vill - självhushåll vad det gäller grönsaker, potatis - ej spannmål...
Men vad behöver ni höet till? Det går att föda upp många djur utan hö, t.ex. höns, gäss, ankor, kalkoner, grisar. Och hästen, jobbar ni med den på åkrarna eller det bara en dyr leksak?

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 08 aug-12 kl 08:43 »
Men vad behöver ni höet till? Det går att föda upp många djur utan hö, t.ex. höns, gäss, ankor, kalkoner, grisar. Och hästen, jobbar ni med den på åkrarna eller det bara en dyr leksak?

Men om man vill ha får och eventuellt ungnöt då måste du ha eget hö annars går det inte. Beror helt på vad för gård vi köper, hur marken ser ut och hur mycket mark det är till. Det är det som avgör. Och höns och ankor är trevliga djur som äter allt.  :)

olof

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 08 aug-12 kl 18:02 »
Jo, men varför måste ni ha sådana djur? Kalkonfilé kan man leva på  ;D Vill man vara självhushållare får man utnyttja de förutsättningar som finns så gott det går  ;)

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 08 aug-12 kl 19:54 »
Jo, men varför måste ni ha sådana djur? Kalkonfilé kan man leva på  ;D Vill man vara självhushållare får man utnyttja de förutsättningar som finns så gott det går  ;)

Jomen visst är det så att man kan leva på kalkonfilé och utifrån gårdens förutsättningar. Om vi nu ville bo kvar här. Själen måste också ha sin frihet och våra själar mår nog bäst mer avskilt. Därför vårt beslut att byta fastighet. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser