Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halt tupp och svullen led.  (läst 1167 gånger)

Greven

• Bohuslän
Halt tupp och svullen led.
« skrivet: 08 aug-12 kl 07:31 »
Halloj,

En morgon för 4 dagar sedan fann vi att vår tupp haltade. Den hade brutit av sporren så att pulpan syntes och det hade blödit lite.
Benet är svullet och han haltar fortfarande. Men han äter och hänger med flocken. Känns inte som något är brutet. Vad kan vi göra för att hjälpa vår tupp?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Halt tupp och svullen led.
« Svar #1 skrivet: 08 aug-12 kl 08:18 »
I princip är det nog bara att vänta på att det ska läka själv.

Håll däremot koll på svullnaden så att den inte blir värre och det tyder på att såret blivit infekterat. Svullet kan det ju bli om han har fastnat/slagit sig så sporren gått av. Men blir han hängig och svullnaden blir värre kan det tyda på sårinfektion. Då behvöer han antibiotika.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Greven

• Bohuslän
SV: Halt tupp och svullen led.
« Svar #2 skrivet: 08 aug-12 kl 09:02 »
Tack för svar. Vi håller koll. Han går nu egendomligt. Lite som Monthy Python institute of funny walks. Han sträcker upp det skadade benet högt i luften , håller det rakt och välter fram. Tror han har ont undviker att böja det. Finns det inget smärtlindrande man kan ge?

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser