Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp som inte kan stå  (läst 3113 gånger)

TouchOfRed

• Skåne
Tupp som inte kan stå
« skrivet: 08 aug-12 kl 11:03 »
Hej!
Jag har en ungtupp av rasen Brahma som inte kan stå. Han är ca 3 månader. Han har alltid gått lite annorlunda än de andra och vilat mycket mer än de andra, men har tidigare haft andra tuppar som vilat mycket, dvs ligger ner på marken som att de inte riktigt orkar stå hela tiden, men det har aldrig blivit något problem för de har kunnat ställa sig upp utan problem och röra sig fritt och de har blivit vuxna och kunnat röra på sig normalt utan problem sen också...
Men som sagt så kan denna tuppen inte stå mer. Igår kväll när jag tittade till dem så låg han ner som han brukar men han brukar ställa sig upp när man kommer, och nu försökte han men det gick inte. Idag kan han heller inte resa sig. Jag har försökt att lyfta honom och sträcka och böja på benen. Ingen svullnad eller stelhet i lederna och han är pigg...Möjligtvis lite underdimensionerad muskulatur och lite tunn i hullet...
Han försöker resa sig, men kan inte och då tar han sig fram på haslederna istället...
Finns det något jag kan göra för honom? Det känns som att det troligen är musklerna som är för svaga och om han inte använder dem blir de ju heller inte starkare...Någon som varit med om något liknande och har tips och råd?
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

FM

• Skåne
SV: Tupp som inte kan stå
« Svar #1 skrivet: 08 aug-12 kl 12:40 »
Kanske höftproblem? En av mina tuppar av tung ras låg och vilade mycket. Jag valde att ta bort han iom att han såg ut att ha ont, och tydligen small det i höften på han när han lyftes för att tas bort...  :-\

Jag hade nog övervägt att ta bort tuppen  :-\

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 aug-12 kl 13:45 »
Jag överväger det samma, alltså avlivning... :-\
När jag böjer och känner på lederna hittar jag inget avvikande, misstänker att hans muskler inte hunnit med i växten, dessutom var han ju lite mager också...
Ger honom en dag till, är han inte bättre imorgon på förmiddagen så avlivar jag honom :(

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #3 skrivet: 08 aug-12 kl 19:54 »
Jag hade en brahmatupp här för rehab med samma problem, han fick stora doser e-vitamin och selen. Dessutom fick han springa lös och röra på sig hela tiden, han blev jättetam och kom och mötte mig vid bilen, himla rolig tupp. Han var här i 2 veckor ungefär och blev helt bra. Första dagarna kunde han inte resa sig men jag sprutade vitaminer direkt i näbben på honom. Nu bor han tillsammans med ett gäng hönor och är hur bra i benen som helst. Lycka till!

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 aug-12 kl 20:58 »
Då kanske inte hoppet är helt ute! Har multivitamin till höns här hemma, ska ut och ge honom en dos genast!
Gjorde du något annat? Typ stretcha benen eller något? :-[

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 aug-12 kl 23:06 »
Det jag dock skulle ha i åtanke är (om) det ligger något genetiskt i det så bör man inte avla på den (tycker jag).  :-\

Men som husdjur kan han juh funka fin fint om han blir bra :)

Hoppas det löser sig :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Lisen

« Svar #6 skrivet: 08 aug-12 kl 23:15 »
Jag har en kyckling som förvisso var yngre än din men symtomen var lika. Det kom dock inte smygande utan rätt som det var bar inte benen  och tårna var ihopdragna. Den gick på underbenen med fötterna framför sig.
Läste runt en massa och var i kontakt med veterinär och det som kändes mest troligt var D-vitaminbrist då den lille vistats inomhus sina första veckor.
Gav den en rejäl dos (ca 5ggr rekommenderad dagsdos) D-vitamin och några timmar senare fungerade ena benet så gott som normalt, dagen efter fungerade båda benen.

Inte alls säkert att det är samma med din men en redig dos multivitamin alternativt D-vitamin+selen tycker jag du borde testa.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 aug-12 kl 10:18 »
Gav honom en dos multivitamin igår kväll och nyss var jag ut till honom och då verkade benen fungera lite bättre! :)
Han kan fortfarande inte stå och tar sig fram på haslederna, men han går liksom mer upprätt och det ser ut som att han använder hela benen nu, även om han inte direkt ställer sig upp. Har också suttit brevid honom vid matskålen och sett till så han äter och dricker och där är det inga problem. De andra tupparna är inte dumma med honom heller så jag låter honom vara kvar hos bröderna, där trivs han nog bäst. Avvaktar en dag till med avlivning.

Ang. avel så kommer han inte ingå i min avelsgrupp, han är en av de tupparna jag redan tidigare sorterat bort till salu alt. slakt...om han klarar sig och någon vill köpa honom så får man ju såklart informera köparna om hans problem och att han inte bör ingå i avel. Vill ingen ha honom så kommer han dessvärre gå till slakt när han vuxit till sig, men man vill ju ändå såklart ge dem ett bra liv fram till dess. :)

De går utomhus sen ca 1 månad tillbaka så jag tror inte det är brist på just D-vit...tror snarare det är något genetiskt, men kanske i kombination med brist på något, att någon bristsjukdom har knuffat honom över gränsen (dock har de fått multivitamin tillskott med jämna mellanrum sedan de var små) för han har ju som sagt "stapplat" fram väldigt länge... :-\
Men hoppas att det hjälper med lite multivitamin, stretchande och TLC  :) o:) Om inte får han gå till de evigt gröna ängarna... :-\

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 aug-12 kl 12:02 »
Håller tummarna :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser