Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAGNSBYGGE: isolering, golvvärme, lergolv...  (läst 4876 gånger)

ElinMaria

• -
VAGNSBYGGE: isolering, golvvärme, lergolv...
« skrivet: 08 aug-12 kl 15:16 »
jag har diverse frågor...:) ska bygga vagn.

dels klurar jag på bra ISOLERING. Någon som har erfarenhet av hampa? är den tung att ha på vagn. annars är det mest ekofiber jag funderar på. kanske lite hampa och lite ekofiber.

sedan har jag idén att göra GOLVVÄRME. jag tänkte värmeslingor... ev kopplar jag det till kaminen, men jag har också möjlihet att koppla el.. någon som har idéer eller erfarenhet?

Till detta med golvvärme funderar jag på GOLV. en vän till mig som gör lergolv tyckte det skulle funka. en idé är att ha delar av golvet trä och den delen jag gör yoga i lera. förslag?

pepp

kbh

• Gäst
SV: VAGNSBYGGE: isolering, golvvärme, lergolv...
« Svar #1 skrivet: 08 aug-12 kl 15:34 »

dels klurar jag på bra ISOLERING. Någon som har erfarenhet av hampa? är den tung att ha på vagn. annars är det mest ekofiber jag funderar på. kanske lite hampa och lite ekofiber.

sedan har jag idén att göra GOLVVÄRME. jag tänkte värmeslingor... ev kopplar jag det till kaminen, men jag har också möjlihet att koppla el.. någon som har idéer eller erfarenhet?

Till detta med golvvärme funderar jag på GOLV. en vän till mig som gör lergolv tyckte det skulle funka. en idé är att ha delar av golvet trä och den delen jag gör yoga i lera. förslag?

pepp

Isolering  är ja dålig på men nyfiken på vad för kamin du tänkt dig   sånt borde ha en viss betydelse ska det vara med inbyggd vatten tank eller en slinga på röret ?  Sen så behöver man nog en vatten pump av något slag  och då bör det väll vara en 12 voltare  så man är oberoende .Har set en lösning med värmeslinga på röret  på tuben tror ja men mins inte i vilket sammanhang.

Vidar

• -
« Svar #2 skrivet: 09 aug-12 kl 08:11 »
Låter spännande! Lergolv har jag inte så mycket erfarenhet av, det låter som det blir tyngre än trä men på en vagn som inte ska gå så snabbt kanske det inte spelar så stor roll.
Leran tar längre tid att värma upp men håller å andra sidan kvar värmen längre efteråt.
Vad ska du ha ör stomme under lergolvet? Byggs resten av vagnen i trä? Ska du bygga själv eller med hjälp? Har du byggt innan? Sak det gå att bo i vagnen året runt? Hur mycket får uppvärmningen kosta?

Ska du ha elvärme på golvvärmen så behöver du ju någon slags accumulatortank med elpatron i. Det finns ganska små men ju större desto mer energi kan dom lagra.
Har du kollat upp vad det finns för kaminer? Ska det vara kombinerad värma vatten och laga mat-kamin? Då är det ju praktiskt att koppla den till accumulatortanken så du kan använda värmen under längre tid. Det är ju bra om systemet kan få självcirkulation så du är fri från el om du vill. Va har du tänkt ställa vagnen? Kommer det alltid finnas ström och vatten i närheten?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 12 aug-12 kl 21:20 »
Jag känner till en vagn med golvvärme men har inte sett den själv. Tror det är vattenburet system så att det kan gå att få till är ju iallafall bevisat. Eluppvärmd golvvärme kostar en del i driftskostnad, mindre om du har mycket golvisolering.

Skulle gissa på att hampaisoleringen är ungefär fyra gången lättare än ekofibern vilket kan vara något att tänka på när man bygger vagn då vikten ofta är en faktor. Hampafibern är nog ungefär tre gånger dyrare med, också en faktor att ta med i beslutet.

Detsamma gäller för jordgolv, som jag tycker mycket om, de är tunga. Kanske inte något för en vagn om det inte är så att det är ett underrede som tål en hel del vikt. Dessutom kommer det inte vara lagligt att flytta den med en bil då vikten garanterat kommer överstiga bruttovikten men med traktor går det ju bra. Beror på hur du tänker flytta den. 
Kul att du är pepp. Kör hårt och lycka till :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

kbh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 aug-12 kl 21:30 »
 En liten ide kan ju vara att använda sig av en sån här kanske
Hot Water From Your Wood Stove
finns kanske andra och bättre men i alla fall en ide att bygga på.
« Senast ändrad: 13 aug-12 kl 19:01 av Dbs »

Jonas L

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 13 aug-12 kl 18:46 »
Använder folk vattenburna system i vagnar? Är det inte en uppenbar risk att det fryser om man lämnar vagnen ett par dar under vintern? Jag menar, den termiska trögheten är ju mycket mindre jämfört med ett hus, och markkontakten saknas eller är mindre betydelsefull. Eller blandar man sprit i systemet?

ensamvarg_17

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 13 aug-12 kl 20:43 »
Jag har ingen stor erfarenhet av vagnsbygge men jag anar att du måste blanda i lite glykol  och då ska du klara dig ner till 40 minusgrader.
Av nyfikenhet så måste jag fråga hur stor vagnen blir?

Mvh Per
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

gudu

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 23 aug-12 kl 10:10 »
Jag har lite planer på att bygga om en byscha och då har jag tänkt använda isotimber, vägg och isolering i ett.
Sök på det på internet.
Tanken är snabbare än handen.

Misse

• nr 9424
« Svar #8 skrivet: 23 aug-12 kl 10:20 »
.........Dessutom kommer det inte vara lagligt att flytta den med en bil då vikten garanterat kommer överstiga bruttovikten men med traktor går det ju bra.

Nä.   Ändrat.  Inte värst lagligare med traktor än med bil, samma regler. (om du inte har en fett tung traktor)  Vagnen måste vara bromsad om vikten på vagnen överstiger traktorns bruttovikt   >:D

Men skit i det, regler är till för att brytas.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #9 skrivet: 23 aug-12 kl 11:34 »
Nä.   Ändrat.  Inte värst lagligare med traktor än med bil, samma regler. (om du inte har en fett tung traktor)  Vagnen måste vara bromsad om vikten på vagnen överstiger traktorns bruttovikt   >:D

Men skit i det, regler är till för att brytas.

Ja, alltså jag `skiter` ju i det men det kan ju vara bra att informera om vad som gäller. De ska ju ha med en våg om de ska kunna ta en på det eller ta med en till en våg och det känns inte som att det kommer hända om man inte uppenbart kör en på tok för tung vagn. Men att bygga så lätt som möjligt inom rimliga gränser kan ju vara bra iallafall. :)
Vad gäller om det är bromsat då? Hur tung får den vara då?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

amenemhet

• Dalarna
    • Ometeotl
« Svar #10 skrivet: 09 dec-12 kl 03:54 »
totalvikten av dragare och släp får aldrig överstigas. oavsätt dragfordon. oavsätt bromsat eller inte.
tyvärr.
men snart kommer en ny regel som gör att B-körkort får uppgraderas till BE vilket innebär att du får dra tygre än nuvarande totalvikt.
detta gäller dock bara 90-talister. vi som tagit körkort de senaste 15 åren kan skippas. vi får betala fullpris.
totalvikten kommer iaf att uppgraderas till 4250 kg iställer för 3500 kg.

det är inte traktorvikten som avgör utan vad du har för körkort.

peace!
http://amenemhet.wordpress.com/ - allmänt pyssel i mitt liv för att berika själen

Humle

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 09 dec-12 kl 10:21 »
När vi ändå är inne på ämnet, var tror ni största "viktboven" finns i en vagn? Skulle det kunna vara en ide att man kan dela vagnen för att underlätta förflyttning? Jag vet ej hur det skulle gå till men då får man större utrymme för att kunna öka vikten. Fast då får man ju köra två gånger när man ska flytta vagnen...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #12 skrivet: 09 dec-12 kl 10:46 »
Konstruktion av golvet, väggar och tak. Vikten bestäms nog främst av hur du bygger upp de delarna.

Vill man minimera vikten får man nog försöka fundera på någon form av sandwich-lösning. Alltså tunna väggar limmade mot isolering i styva skivor. Exempelvis plywood med frigolit emellan. Det är nog inte enkelt att bygga lättare och starkare?

Traditionella väggar med luftspalt och brädfodring eller panel inne och ute blir tungt i jämförelse. Men det är kanske en smäll du får ta om du vill undvika plywood och frigolit?

ElinMaria

• -
« Svar #13 skrivet: 01 mar-13 kl 21:04 »
wow. vad fint att logga in här och se alla inlägg. tack för idéer! jag återkommer när jag kommit igång med byggandet i vår. just nu funderar jag på att det blir enklast att koppla en värmeslinga till el-element med timer;) det är ju mest för min morgonyoga jag vill ha go- golvvärmen.

FIN video. jag tror jag ska ha en sådan fläkt som syns i början! Jag kommer att ha ett elelement som tar hand om grundvärmen när jag är borta. i övrigt tänker jag på Bra isolering.

min vagn ska byggas på ett 4 axlat underrede från en gammal circusvagn. den är 9.5 meter lång! Så det blir att tjyvköra från grannbyn där vagnen står och hem. jag har inte byggt förut men har mycke folk omkring mig som kan. byggandet ska ske hemma hos en snickare i grannbyn.

just nu funderar jag mest på isolering. svårt att görat som en vill när det är så dyrt!

fönsterfunderar även. vill ha fina gamla och läste att en kan görat till 4glas-fönster! då tar en ett tvåglasfönster ytterst i panelen och ett tvåglasfönster som sitter i innerväggen... det inre fönstret kan en plocka bort på sommaren. någon som gjort liknande?

christian k

« Svar #14 skrivet: 29 mar-13 kl 08:35 »
Ja , den dagen noe galt skjer med en Vang med alt for høg vekt og noen blir drept i en ulykke ,så skiter dere fortsatt i det?
Vattenburen golvvarme er ingen problem , bruk sprit/glykol isteden så fryser det ikke.
Mvh
Christian

ElinMaria

• -
« Svar #15 skrivet: 04 apr-13 kl 18:35 »

jag klurar på golvvärme: el?
eller ansluten till vattenmantel på vedspisen - självcirkulation eller behöver jag ackumulatortank och elpatron..... men också att jag undrar hur mycket vedspis-eldning ens en gång kan lagra värmen? Att det snabbt blir kallt i golvet igen. och hur kontrollera så det inte blir för varmt.. massa sånt. självcirkulation har jag hört att det ska funka, men bara så länge det är eldas?  jag vet ingenting om allt detta sedan innan, så klurar frågar runt och lär. spännande. el i golvet lär bli rätt dyrt.

jag kollar också på isotimber som verkar lite väl tungt... eller träfiberskivor... Någon som har erfarenhet på träfiber? hur tjockt skulle ni gissa på att jag behöver isf?

min vagn får vara rätt tung. jag ska troligtvis inte flytta på den:)

ErikaM

« Svar #16 skrivet: 13 maj-14 kl 10:30 »

pepp

Jag tänker som dig och vill bygga på ett underrede som klarar mycket maxvikt. Så att jag ska kunna välja de material jag vill bygga med. En tanke kan ju vara att göra egna lättbalkar att bygga stommen av. Jag funderar på lin eller hampa isolering, färdiga plattor vill jag ha så att det går snabbt och lätt att få upp.

Ang. lergolv: Jag älskar att gå på lergolv och kommer att vilja ha det i ungefär 1/3 del av vagnen (stor vagn ca 8-10 meter lång). Annars ifall du tror att det blir för tungt så kan du ha det på väggar, en lerputsad vägg är inte tjock invändigt. Den ger fint ytskick, lätt att måla med tex jordfärg/linoljefärg och ger bra luft.

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 13 maj-14 kl 12:02 »
Har såklart inte provat i vagn men jag vet att putsade väggar är känsliga för rörelser, vibrationer och sättningar... skulle inte våga ha  det på väggarna i en vagn.

Väggarna här, i hus och uthus, består av lera, tegel, kalkputs, lerklining m.m. i olika kombinationer på olika ställen och när det väl börjar spricka pga. vibrationer eller att det satt sig lite nånstans så är det i regel bara att riva alltihop in till den murade väggen och göra om alltihopa. Det är skitigt att riva och mycket jobb att bygga upp igen.

Tror det blir ganska tungt också. Säg en vagn på 2x5m, 2m höga väggar ger nästan 30m2 väggyta. 2cm puts ger 30*0,02 = 0,5m3. Det är mer än ett ton lera.

F.ö. gillar jag att bo i lerhus även om dom är lite speciella att "handskas" med när dom blir gamla (130-150 år här).

Oslagbart inneklimat. Fast det säger säkert dom som bor i timmerhus också...  ;)

ErikaM

« Svar #18 skrivet: 13 maj-14 kl 22:59 »
Har såklart inte provat i vagn men jag vet att putsade väggar är känsliga för rörelser, vibrationer och sättningar... skulle inte våga ha  det på väggarna i en vagn.

Väggarna här, i hus och uthus, består av lera, tegel, kalkputs, lerklining m.m. i olika kombinationer på olika ställen och när det väl börjar spricka pga. vibrationer eller att det satt sig lite nånstans så är det i regel bara att riva alltihop in till den murade väggen och göra om alltihopa. Det är skitigt att riva och mycket jobb att bygga upp igen.

Tror det blir ganska tungt också. Säg en vagn på 2x5m, 2m höga väggar ger nästan 30m2 väggyta. 2cm puts ger 30*0,02 = 0,5m3. Det är mer än ett ton lera.

F.ö. gillar jag att bo i lerhus även om dom är lite speciella att "handskas" med när dom blir gamla (130-150 år här).

Oslagbart inneklimat. Fast det säger säkert dom som bor i timmerhus också...  ;)

Jag kommer inte att lägga en så tjock lager lerputs som 2 cm på innerväggen utan bara ett tunt lager för att få den grova ytan jag vill ha. Men beror ju på vad en gillar. Men kan ju vara en chansning på att det spricker...

Sjaunja

• -
« Svar #19 skrivet: 13 maj-14 kl 23:24 »
Hej vagnsbyggerska! I vagn rör sig det mesta, både vid transport och vid de stora växlingarna av inomhustemperaturen som oftast blir. Lera kommer inte att funka. Tapeter spricker och det innebär att lera skulle göra det i än högre grad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser