Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta ruvar hönor?  (läst 2968 gånger)

Eurydike

• Småland
Hur ofta ruvar hönor?
« skrivet: 11 aug-12 kl 06:59 »
Jag trodde hönor bara ruvade en gång per säsong. Men tre veckor efter förra mammaledigheten ska det absolut ruvas igen. Jag var ju så säker på att de inte skulle ruva igen förrän nästa vår så jag har inte sparat några ägg.
Alltså lyfter jag ut hönan som direkt går in till redet, jag lyfter ut hönan, som går in till redet.... Eftersom jag inte har möjlighet att vakta henne 24 timmar om dygnet, vinner hon.

Jag har lantrashöns. De får inget drivande foder, extra värme eller ljus. De äter inte pellets utan helsädsblandning..... Eller nu ljög jag. De ERBJUDS helsädsblandning. Men de föredrar att hitta sin egen mat. Så insekter, gräsfrön och bär blir det väl mest.

Viopet

• Västergötland
Sv: Hur ofta ruvar hönor?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-12 kl 07:15 »
Tja. Jag har en höna som ruvar för fjärde gången iår :'(.
Men hon har bara fått ägg en gång. Det är nog bara att vänta ut henne, du behöver inte lägga ägg under henne om du inte vill men du kan nog inte påverka hennes ruvvillighet  så mycket.

Eurydike

• Småland
SV: Sv: Hur ofta ruvar hönor?
« Svar #2 skrivet: 11 aug-12 kl 07:33 »
Tja. Jag har en höna som ruvar för fjärde gången iår :'(.
Oj då! Hur hinner de ens med det? ;)

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Hur ofta ruvar hönor?
« Svar #3 skrivet: 11 aug-12 kl 07:42 »
Mina är också ruvtokiga, men om någon lägger sig lagom till en annan ska få brukar jag nalla ett eller två ägg och ge till den som precis har lagt sig. då förkortar man ju de ägglösa perioden lite för egen del
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser