Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemora pickar kyckling  (läst 1487 gånger)

FiaLena

• Dalarna
Hedemora pickar kyckling
« skrivet: 12 aug-12 kl 18:41 »
Hej,

måste vädra min oturshistoria med kycklingar i sommar. Jag har två hedemorahönor och en tupp. Jag hade laddat fullt med deras egna ägg i juni för att de skulle bli sugna att ruva. Men de ville inte. Jag köpte plastägg och la in eftersom jag tyckte det var synd att bara låta deras egna bli gamla. När vi kom hem från semestern (pappa var hönsvakt) den 17 juli (sent? När brukar era hedemoror ruva?) så låg den ena på 5 plastägg och ett eget. Jippi! tänkte jag och bytte ut äggen mot 7 hedemoraägg. Skatorna tog 5 av dem och 2 var obefruktade  :(

Sen ville hon inte sluta ligga fast det var tomt. Så efter ytterligare två dagar fick jag tre hedemoraägg och ett RIR från en väns kläckare. De tre hedemoraärrgen var obefruktade men RIR såg befruktat ut! Idag kläcktes en jättefin kyckling. Den låg och pep utanför mamman så jag gick runt och oroade mig lite men sen hade hon den under sig.

När jag skulle visa den för min son var den blodig och pickad på, bla i ögat. Nu ligger den inne i vårt hus med värmelampa, jag hoppas verkligen den klarar sig. Varför pickade hon på den? Och kan en kyckling växa upp ensam, de är ju sociala djur. Jag funderar på att lämna tillbaks den till min vän som har 5 till RIR kycklingar från samma kläckning eller få en till av honom om den lilla klara sig.

Tråkigt när det inte vill sig....

lena70

• Gäst
SV: Hedemora pickar kyckling
« Svar #1 skrivet: 12 aug-12 kl 20:09 »
Så tråkigt att läsa..Vet inte varför hönan gjorde så..men det var tur du hann att rädda kycklingen!! ;D
Är hönan en nybörjare? Har hon haft kycklingar förrut?. Kanske fíck hon en chock, när hon såg den lille och inte fattade vad det var som kommit ur ägget?.
Kycklingen behöver sällskap, mitt förslag är att, som du var inne på själv, antingen lämnar du kycklingen till din vän, som har fler kycklingar, eller så ber du att få med dig en kyckling hem, så din ensamma får sällskap..Hoppas det löser sig! lycka till!!!
Kan du vara säker på att det var mamma höna, som pickade kycklingen? Eller kan någon annan ha gjort det?.

gerdnord

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 12 aug-12 kl 20:22 »
Hej

Jag var med om samma sak. En Hedemorahöna som pickade en kyckling. Men det hade varit rörigt med äggen. Tog bort en del ägg för att lägga i äggkläckaren och lade dit andra ägg. Det kan vara så att hon blev så störd att något blev fel. Men det är ju svårt att veta. Det är en bra tanke att kycklingen inte ska vara ensam.

Häls Gerd

FiaLena

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 13 aug-12 kl 09:30 »
Hej igen,

kycklingen klarade inte natten tyvärr  :'(

Nej, jag kan inte vara helt säker på att det var den ruvande hönan som pickade kycklingen, men jag tror det. Först när jag såg den låg den bredvid hönan som inte verkade riktigt med på noterna. Då kan ju någon av de andra ha flugit upp till hennes rede (skulle just ställa ner det på marken lite senare) ställt sig på pinnen utanför och pickat på den. Men det känns osannolikt, för jag tror att hon låg kvar där hela tiden och de andra var ute.

Dagen före kläckningen ställde jag ner hennes rede på marken och hägnade in med kompostgaller i hönshuset, men då lämnade hon ägget och flög upp till det andra redet (krånglade sig ut genom en 15 cm bred glipa upptill) så hon verkar inte riktigt ha koll på läget. Då la jag tillbaka ägget under henne. Då var det ganska kallt.

Och, ja hon var förstagångsmamma. Har också sett här på forumet att andra hönor gjort likadant. Det är bara så tråkigt!

Men, jag får ta nya tag och föröska lära mig av detta. Isolera ruvhönor i in och utbrottsäkra burar. När brukar ni isolera dem? Efter en vecka?

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 aug-12 kl 12:05 »
Så tråkigt att läsa. Du hade nog bara otur..Det behöver inte bli såhär nästa gång..Förstagångare ( vilket djurslag det än gäller) vet man aldrig hur de kan agera..De kan bli så chockade av alltihop, allt är nytt och ovant..man få vara beredd på det värsta då..Det kan mycket väl gå att låta höns både ruva och ha sina kycklingar ibland de övriga..Jag har haft det så med och det har gått bra..Numera tar jag direkt bort ruvhönan ifrån de övriga , när äggen har kläcks, då får mor och kycklingar vara ensamma i utekaninburar istället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser