Hej igen,
kycklingen klarade inte natten tyvärr

Nej, jag kan inte vara helt säker på att det var den ruvande hönan som pickade kycklingen, men jag tror det. Först när jag såg den låg den bredvid hönan som inte verkade riktigt med på noterna. Då kan ju någon av de andra ha flugit upp till hennes rede (skulle just ställa ner det på marken lite senare) ställt sig på pinnen utanför och pickat på den. Men det känns osannolikt, för jag tror att hon låg kvar där hela tiden och de andra var ute.
Dagen före kläckningen ställde jag ner hennes rede på marken och hägnade in med kompostgaller i hönshuset, men då lämnade hon ägget och flög upp till det andra redet (krånglade sig ut genom en 15 cm bred glipa upptill) så hon verkar inte riktigt ha koll på läget. Då la jag tillbaka ägget under henne. Då var det ganska kallt.
Och, ja hon var förstagångsmamma. Har också sett här på forumet att andra hönor gjort likadant. Det är bara så tråkigt!
Men, jag får ta nya tag och föröska lära mig av detta. Isolera ruvhönor i in och utbrottsäkra burar. När brukar ni isolera dem? Efter en vecka?