Bor man i Halland så behöver man inget kondensskydd men de blir glada om man har det.Jag har bara en öppning i mina fårhus ingen som har klagat på det.
Har ett hus på 75 m2 ribbat från 1,5 upp till 20cm från takplåt där det är öppet och ett på 160m2 som har en långsida täckt upp till 1,3m sedan helt öppet "läsida"..
Vintertid kan snöyra vara ett problem ,bygg inte för högt ,ha bra takutsprång ,tänk på hur du skall gödsla ut (hyr minilastare).
Jag har på min "öppna långsida ett vindnät som jag kan dra ut på skena om det är för kraftigt snöoväder (användsnästan aldrig men lst gillade nätet och skenan).
Ibland kan folk missuppfatta ex när jag skulle förpröva så frågade jag här hur många tackor med lamm jag kunde ha maximalt med utegång.
Då missuppfattar vissa och tycker man är en djurplågare,men det är väl ganska självklart att betalar man 1400 kr för en förprövning så vill man ha det godkänt för max antal djur sedan hur många man tar dit är en annan sak.
Lst kollar inga stolpstorlekar de gör inga beräkningar på stommen de ansvarar man för själv.
När de var här kollade de el,innermått,gödselhantering,ljus,1,5m högt ,utfodring ,inredning.
Har man 8 får kollar de ingenting.
Lars