Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite nyfiken på hönsutställning.  (läst 2344 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Lite nyfiken på hönsutställning.
« skrivet: 18 aug-12 kl 16:58 »
Jag börjar bli lite nyfiken på hönsutställningar, att ställa ut egna djur. Jag har varit på hönsutställningar och tittat men sagt till mig själv, nä inget för mig...  :-[

Men man kanske skulle pröva i alla fall. Hur går man till väga. Blir medlem i någon klubb antar jag och sen då?
Ska jag ringmärka mina djur eller ringmärks de på utställning?
Läste någonstans att det var unga djur man ställde ut, varför inte äldre. De borde ju ha vuxit till sig så man ser vad det blir?
Sen verkar man bara ställa ett djur 1 gång? Varför inte fler gånger?

Som ni kan se så kan jag ingenting. Men skulle gärna vilja lära mig. Rasen det gäller är Dvärg kochin. Jag har läst på lite om hur djuret ska presenteras: Ren, prydlig och i god kondition.

Kan man ställa ut bara 1 höna eller måste det vara 1 höna och tupp, eller ställer man en hel grupp, om hur många i så fall?

Finns det någon bra sida där man kan få info om hur det hela går till?

Att ställa ut höns är inte aktuellt nu men kanske till nästa år om jag vågar ta mod till mig.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

sonja på slätten

• Halland
SV: Lite nyfiken på hönsutställning.
« Svar #1 skrivet: 18 aug-12 kl 17:44 »
Man måste vara medlem i Rasfjäderfäförbundet . Därifrån beställer man ringar, som måste sättas på när de är kycklingar,  sedan går det inte.
Man ställer mest ut ungdjur, för de äldre brukar rugga på hösten då de flesta utställningar ägér rum. Det är dock inget hinder att ställa ut äldre, och man får ställa ut sså många eller få man vill. Men de förnämsta priserna går i regel till uppfödare av trio-grupper. Man kan ställa ut djur flera gånger, men det finns inte så många utställningar att välja på, så det brukar bli en gång lokalt och en gång på Nationalen som mest på ett år.( för mig) Det är också så att åldern har väldigt stor betydelse för bedömningen. Just precis vuxen är bästa åldern i regel, då är fjäderdräkten färdig men inte sliten, benen gula, de bleknar när hönan värpt en tid.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #2 skrivet: 18 aug-12 kl 18:41 »
Man måste vara medlem i Rasfjäderfäförbundet . Därifrån beställer man ringar, som måste sättas på när de är kycklingar,  sedan går det inte.
Man ställer mest ut ungdjur, för de äldre brukar rugga på hösten då de flesta utställningar ägér rum. Det är dock inget hinder att ställa ut äldre, och man får ställa ut sså många eller få man vill. Men de förnämsta priserna går i regel till uppfödare av trio-grupper. Man kan ställa ut djur flera gånger, men det finns inte så många utställningar att välja på, så det brukar bli en gång lokalt och en gång på Nationalen som mest på ett år.( för mig) Det är också så att åldern har väldigt stor betydelse för bedömningen. Just precis vuxen är bästa åldern i regel, då är fjäderdräkten färdig men inte sliten, benen gula, de bleknar när hönan värpt en tid.

Tack för matnyttig info.

Så de kycklingar som föds nu är då lagom att ställa ut till nästa år. Jag har bara ställt hundar under 25 år och det är ju lite annorlunda  :)

Om man ställer ut höns som får hög poäng, behåller man då de djuren och avlar vidare på eller är det föräldrarna hemma som man producerar nya utställningshöns med. Jag menar man uppreper ju bara samma kombination då, även om avkommans utseende naturligtvis inte behöver bli lika bra eller ännu bättre än den första "kullen"
Målet är ju att få till så rastypiska djur som möjligt.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 18 aug-12 kl 19:43 »
Om man vill satsa på utställning,  bör man kläcka på våren.  Sent kläckta djur blir inte utställningsklara till höst-vinter, och följande höst /höstar kommer de troligen att rugga. Så det är liten chans att de ska kunna ställas ut, även om inte helt omöjligt.  En del ruggar tidigare än normalt.
Vilka djur man avlar på är helt upp till uppfödaren. Själv avlar jag gärna på äldre hönor,  men vill jag ha avel tidigt på våren är ungtuppar ett säkrare kort.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 19 aug-12 kl 07:23 »
Ah, då förstår jag. Planering är A och O skulle man kunna säga då för att få fram djur i rätt kondition till hönsutställningen. Det är mer jobb än jag trodde  :D

Men nu vet jag i alla fall hur jag ska gå vidare med mina tankar. Tack Sonja, jag har självklart sett bilder på en dvärg kochinhöna, blå, på nätet som du fått fin poäng för, så jag följer dina råd. Tack!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 19 aug-12 kl 09:04 »
Har man stora tunga raser som exempelvis Brahama och Kochin bör man kläcka redan i december-februari. De raserna behöver som regel ca 10månader på sig att bli tillräckligt färdiga för utställning.

Mindre lätta dvärgar och raser som utvecklas snabbt kan vara mer lagom att kläckaså att dom hinner bli 5-6 månader innnanutställningen.

En äldre man sa till mig att "Hönor ska man ställa ut dagen efter dom har lagt sitt första ägg för då är dom som snyggast"  ;D Stämmer faktiskt rätt bra så det gäller att lära känna sina linjer  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #6 skrivet: 20 aug-12 kl 19:59 »
Har man stora tunga raser som exempelvis Brahama och Kochin bör man kläcka redan i december-februari. De raserna behöver som regel ca 10månader på sig att bli tillräckligt färdiga för utställning.

Mindre lätta dvärgar och raser som utvecklas snabbt kan vara mer lagom att kläckaså att dom hinner bli 5-6 månader innnanutställningen.

En äldre man sa till mig att "Hönor ska man ställa ut dagen efter dom har lagt sitt första ägg för då är dom som snyggast"  ;D Stämmer faktiskt rätt bra så det gäller att lära känna sina linjer  ;)

Ok, jag läser och lär. Blir det inga kochiner som duger nästa år så kanske året där på. Men jag måste helt klart prova på att ställa ut.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser