Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga ut vindskydd till hästar?  (läst 3262 gånger)

mulen

• Lappland
Bygga ut vindskydd till hästar?
« skrivet: 20 aug-12 kl 08:20 »
Har ett befintligt vindskydd idag på gården som jag nyligen köpt, men jag funderar på att bygga ut det så det blir större. Mått och sånt för att få hålla hästar i det har jag koll på vad som krävs. Det jag däremot funderar över är om jag måste fixa bygglov?
Hur mycket får jag bygga ut utan bygglov?  Är det 15 kvm som gäller där också, då det är på en befintligt vindskydd som idag är runt 20 kvm. Tänkte bara bygga ut det några meter åt alla tre håll...
Jag har mindre än 5 hästar så det behöver ju på så vis inte förprövas som jag förstår det...

Tänkte också kolla om det är någon som har erfarenhet av att hänga plast/ remsor vid ingången till vindskyddet för att skydda från vind? Hur funkar det, hur ser det ut, går hästarna in genom det?

« Senast ändrad: 20 aug-12 kl 08:24 av mulen »

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Bygga ut vindskydd till hästar?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-12 kl 08:38 »
så som jag förstod förprövningen så behöver du inte det... jag bygger nytt 50kvm ligghall och behövde inte förpröva...

ang. plasten i öppningarna så är jag nyfiken jag också :D

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 20 aug-12 kl 08:49 »
Några frågor där svaret har betydelse:

Har du andra djur än hästarna? -> Om det finns andra djur (grisar, får...) så kan även färre än sex hästar kräva förprövning av länsstyrelsen.

Bor du i villa, bondgård inom detaljplanerat område eller har grannar nära? Då har kommunen synpunkter och det kräver säkert bygglov.

Bor du på bondgård (näringsfastighet) utanför detaljplanerat område så är det oftast fritt fram att bygga.

Några fallgropar som kan ha betydelse ändå: Dricksvatten (brunnar) i närheten, naturvärden (risk för övergödning)...

Mitt råd: Skicka ett mail till din kommun och länsstyrelse och fråga! Kostar inget, du har ryggen fri och slipper framtida viten för svartbyggen. Jag har ett glatt och positivt mail från min kommun där de säger att det är fritt fram att bygga hur mycket jag vill inom jordbruket. Har ett annat mail från länsstyrelsen på tips och vad jag ska tänka på om jag bygger ligghall.

mulen

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 21 aug-12 kl 11:36 »
jo det blir nog mail till både kommun och länstyrelsen när och om planerna blir av. Är just nu bara i ide- stadiet :)
Någon som vet vad virke skulle kunna kosta?  Det handlar som sagt inte om någon stor utbyggnad. Utan endast förlänga vindskyddet några meter...
Och nej, inga fler djur på gården förutom hästarna  :)

Köldräkan

• Övriga världen
    • Zeitgeist Helsingborg
« Svar #4 skrivet: 21 aug-12 kl 12:50 »
Virke brukar gå att hitta på t.ex Blocket som "Gratis om du river skiten och tar det med dig". Kolla där :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser