Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anonyma anmälningar  (läst 3099 gånger)

Jonte76

• -
Anonyma anmälningar
« skrivet: 23 aug-12 kl 18:01 »
   idag fick jag en kontroll av djurskydds myndigheten på länstyrelsen i östergötland för min hönshållning .. enligt den anonyma anmälaren får inte mina höns vara ute dagligen , o inne är det för lite vatten  ??? ,, tycker det är konstigt att dom kan åka ut på ett sånt ärende . Mina höns får alltid vara ute men när jag åker från jobbet 18 :30 brukar dom få vara inne resten av kvällen till nästa morgon. vatten har dom alltid . Men nu måste jag täcka igen fönstren så dom inte kan sitta i karmarna Tänk om en ruta går sönder o en höna får in halsen där? Ok?  allt kan ju hända så det är vel bara o täcka igen dom då :(      Var bara tvungen att få skriva lite /  Jonas

TheoA

• Södermanland
SV: Anonyma anmälningar
« Svar #1 skrivet: 23 aug-12 kl 18:08 »
Jobbigt med grannar/personer som ska hålla koll på allt  >:(

Vi satte dit 2 spikar över varje fönster och hängde dit kompostgaller, funkar jättebra. :) Då får de ju in lika mycket ljus ändå.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Jonte76

• -
« Svar #2 skrivet: 23 aug-12 kl 18:20 »
Tack för tipset med kompost galler det testar jag ,  :)    kanske kan bygga en hylla framför fönstret dom gillar o sitta där uppe även fast dom får vara ute

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 23 aug-12 kl 18:30 »
Eller sätta upp kycklingnät framför fönstren funkar också. Mina gillar också att sitta och spana ut genom fönstren. :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

TheoA

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 23 aug-12 kl 18:34 »
Tack för tipset med kompost galler det testar jag ,  :)    kanske kan bygga en hylla framför fönstret dom gillar o sitta där uppe även fast dom får vara ute

Eller en sittpinne som går att ta bort när det blir för kallt.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 aug-12 kl 19:06 »
    Men nu måste jag täcka igen fönstren så dom inte kan sitta i karmarna Tänk om en ruta går sönder o en höna får in halsen där? Ok?  allt kan ju hända så det är vel bara o täcka igen dom då :(   

*skakar på huvudet* Jösses så mycket man skall höra innan öronen trillar av... 

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 24 aug-12 kl 12:44 »
idag fick jag en kontroll av djurskydds myndigheten på länstyrelsen i östergötland för min hönshållning .. enligt den anonyma anmälaren får inte mina höns vara ute dagligen ,

Vad jag vet finns ingen regel om att höns ska vara ute i djurskyddsreglerna.  8)
(Om det inte är hönseri KRAV höns då ska dom vara ute, men det är ju inte djurskyddsregler.)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Maddie

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 aug-12 kl 17:25 »
Länsstyrelsen kom på besök till en som jag känner lite vagt, efter en anonym anmälan, och de fick order om att hönsen fick inte gå lösa på gården, inte kaninerna heller. De måste också ha runda pinnar att sitta på i hönshuset, deras var något åt det fyrkantiga hållet..
Vidare hade de fått en speciell broschyr  om höns som de måste följa.. Undrar var man kan hitta den ? blir lite orolig... 8)

Maria C S

• Småland
« Svar #8 skrivet: 24 aug-12 kl 17:58 »
Vad jag vet finns ingen regel om att höns ska vara ute i djurskyddsreglerna.  8)
(Om det inte är hönseri KRAV höns då ska dom vara ute, men det är ju inte djurskyddsregler.)

Nä jag tänkte det samma.

Ser ut som nåt sorts maktmissbruk enligt mej.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 24 aug-12 kl 18:00 »
Länsstyrelsen kom på besök till en som jag känner lite vagt, efter en anonym anmälan, och de fick order om att hönsen fick inte gå lösa på gården, inte kaninerna heller. De måste också ha runda pinnar att sitta på i hönshuset, deras var något åt det fyrkantiga hållet..
Vidare hade de fått en speciell broschyr  om höns som de måste följa.. Undrar var man kan hitta den ? blir lite orolig... 8)

Är det inte så att fyrkantiga, avfasade pinnar är bättre för bröstbenens skull dessutom?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 24 aug-12 kl 18:16 »
Äsch... skit i dem!!!! (Anmälarna alltså) Verkar ju helt klart som om även djurskyddet kommit fram till att TS höns har det bra.... lång näsa till anmälarna ;D >:D

Även jag rekommendar kompostgaller framför fönstren ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 24 aug-12 kl 19:17 »
Hur kunde länsstyrelsen motivera att deras djur inte fick gå lösa på gården?? Bor dom i hyreshus ??? För då verkar det logiskt, men annars har jag svårt att förstå motivet.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 24 aug-12 kl 19:24 »
Nåväl   om jag hade jobbat på länsstyrelen och fått ett samtal om att det fanns djur som inte fick vatten..... nog 17 hade jag knackat på den dörren ;) Inget konstigt med det. Synd bara att de inte har möjlighet att huta åt den anonyma anmälaren som kostar samhället en massa skattepengar >:(
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Maddie

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 25 aug-12 kl 07:40 »
Hur kunde länsstyrelsen motivera att deras djur inte fick gå lösa på gården?? Bor dom i hyreshus ??? För då verkar det logiskt, men annars har jag svårt att förstå motivet.

Nej de har en gård i skogen där vägen slutar  ::)
Måste fråga honom igen om de har varit på återbesök och om han har byggt hönsgård och kanin burar nu ... Alla djur går lösa hemma hos honom utom fåren som går i hage pga risk för varg tror jag

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #14 skrivet: 25 aug-12 kl 08:19 »
Säkert obehagligt att få en anonym anmälan på sig och ett oväntat besök... men sen efter det så har man ju ryggen fri, dvs man vet att så som jag har mina höns är helt ok enligt myndigheterna. Har de något att anmärka så fixar man ju det.

Värre är ju att det många gånger tar flera år och många många anmälningar innan djur som far illa uppmärksammas av myndigheter. Om folk inte kunde anmäla anonymt skulle det säkert vara många fler.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 25 aug-12 kl 08:57 »

Här är broschyren, går att beställa i pappersform, gratis tror jag att den kostar.
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_7.pdf
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Maddie

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 25 aug-12 kl 20:39 »
Här är broschyren, går att beställa i pappersform, gratis tror jag att den kostar.
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_7.pdf

Tack !!  :D

johe71

« Svar #17 skrivet: 25 aug-12 kl 20:55 »
Hur kunde länsstyrelsen motivera att deras djur inte fick gå lösa på gården??

de skulle möjligen kunna motivera det med dessa regler

från jordbruksverkets sida om Fågelinfluensa, Aktuell skyddsnivå: I hela Sverige gäller tillsvidare skyddsnivå 1
från jordbruksverkets sida om vad skyddsnivåerna innebär, Följande regler gäller för skyddsnivå 1: Fjäderfä får gå utomhus i inhägnad.
jordbruksverkets definition av Fjäderfä (från samma sida): Alla fåglar som föds upp eller hålls i fångenskap för produktion av kött eller konsumtionsägg, eller för annan produktion.

sedan använder jordbruksverket på ett ställe i denna text ordet hobbyflock utan att definiera det... ("Andra fåglar i fångenskap inklusive hobbyflockar får gå ute helt fritt.") vilket öppnar för ett litet "hål".... men eftersom det är öppet för tolkning så kan ju länsstyrelsen välja att tolka annourlunda än vad hönsägaren gör

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser