Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt värmesystem  (läst 4461 gånger)

Chaan

• -
    • chaaniversum
Mitt värmesystem
« skrivet: 24 aug-12 kl 08:55 »
Äntligen har jag ett hus med vedpanna. Det är en CTC-panna från 80-talet med en onödigt kraftfull elpatron installerad: 12kW uppdelat på två kanaler eller vad det kan heta, av och på-vred samt varsin termostat. Jag hade inte behövt mer än 3kW till varmvatten eftersom jag tänker elda. Skorstenen är godkänd men tidigare ägaren var en gammal dam som inte eldade. Det finns också en oljetank, alltför stor för att ha som accumulatortank idag. Villan är normalstor, den har dock tre garage, har jag tio grader i två och tjugo grader i tredje (kommer antagligen ha träningsgrejor där) så är det ändå för stor tank. Det skulle nog ta minst en hel dags eldande för att få upp den i temperatur. Däremot tänkte jag låta den stå ändå, om jag bygger ut någonting (som ett nytt badrum, en musikstudio eller ett bättre lastbilsgarage) så kommer det nog bli lagom. 2,7kubik är oljetanken, en lagom accumulator till en redigt stor anläggning. Själva pannan rymmer bara 250 liter, lagom till ett bad om det är riktigt varmt från början.

Troligen blir det här ett lika långt projekt som husägandet. Jag har planer på att sätta solfångare för sommarvatten, lågteknologi: svartmålade platta element i tre vädersträck (sydost, syd och sydväst) med enkelt vred på varje, är man inte hemma kan man låta det stå helt öppet om det är soligt, är tanken, annars är förstås idén att kunna slå av dom vädersträck där det inte är sol. Självcirkulering verkar vara en modell har jag upptäckt: efter provkörningen av värmesystemet när jag köpte huset, så var alla elementen (vattenburen elvärme) påvridna. Efter en vecka började det självcirkulera i systemet. Nej nu tänkte jag fel, värmen steg till elementen och solfångarna kommer sitta över pannan i höjd, så det blir cirkulationspump!

En dröm jag har vore ett system som läser av utetemperaturen och innetemperaturen, och sedan piper och skriver "lägg in mer ved" eller "elda inom en halvtimme" så det inte blir under 18 grader inne ;D Men det kanske bara är för att jag är orolig, jag vet inte hur man sköter en sådan här anläggning nämligen. Den är väldigt avancerad, ombyggd flera omgångar, och jag inte ens läst på grunderna. Jag vaknade 4 i morse och grubblade på hur jag ska undvika att någonting fryser om jag inte är i huset. Jag vill inte fylla värmesystemet med glykol, för jag kommer troligen göra om vissa saker, och vet inte hur jag ska kunna samla upp glykolen ur tappen längst ner på pannan. Själva vattentillförseln verkar smartast att ha påslagen under hela vintern, för det är sådant tryck att det sjunger i ledningarna, det återcirkulerar alltså när kranarna är tillvridna. Det är kommunalt vatten. Dom skulle inte bli glada om det frös i gatan men som sagt det verkar säkrare att ha det på. Jag tror inte det finns frostvakt, utan enbart termostater, i elpatronen och själva pannan.
« Senast ändrad: 24 aug-12 kl 09:20 av Chaan »

Chaan

• -
    • chaaniversum
SV: Mitt värmesystem
« Svar #1 skrivet: 24 aug-12 kl 09:48 »
 En annan (fix?) idé jag fick när jag köpte huset var att det är så onödigt med dom där 6kW, duschar gör ju folk en gång om dagen. Så hela dagarna (om man ens är hemma) så är det enda som behövs lite varmvatten att skölja händerna med. Så då vore det mycket smartare med en liten vattenvärmare där själva kranarna sitter, på respektive varmvattenledning. Eftersom det är kanske 6-8 meter rör från pannan (eller jag upplever det så    ;D) så tar det ju en god stund innan det goa vattnet kommer fram (:)

Alltså en grej vore om det fanns en termostat som gick på timer, så att det var varmt på morgon och kväll till exempel, och ljummet däremellan. Som det är nu fingrar jag på pannan varje gång jag ska ta en dusch :-[

Att det inte är enkelt att ordna en liten vattenvärmare vid varje kran, det förstår jag. Dels praktiskt, att det behövs en strömbrytare i själva röda delen av handtaget, och dels säkerhetsmässigt, då man kanske inte vill ha 220 volt så nära fingrarna 8)

Själv planerar jag dock att ha solfångare+ved, med tillräckligt stora solfångare kommer jag kunna spola som jag vill på sommaren, och elda när jag ska duscha på vintern. Egentligen vore det bästa att ha den stora tanken som accumulator på sommaren, då skulle det alltid finnas badvatten   :-[
« Senast ändrad: 24 aug-12 kl 10:02 av Chaan »

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 24 aug-12 kl 10:07 »
Det man brukar ha är en styrd shunt kopplad till en ackumulator.

Då styrs urladdningen av ackumulatorn av hur kallt det är i huset, och eventuellt även av dig och en klocka. Tanken är att man bara har så varmt vatten i elementen att det precis räcker till, men inte mer. Blandar i lite hett vatten från toppen av ackumulatiorn efter behov. Så att vattnet helst är kallt när det kommer tillbaka till botten av ackumulatorn. Man har då alla element på och styr värmen med shunten. Jag har termostater på mina element, utom i "mellanrummet" mitt i huset där jag har ett rätt stort element och dörrar till övriga huset. Där har jag även temperaturgivaren till shunten. Fungerar bra. Vill jag ha det kallare i ett rum vrider jag ner elementet i det rummet och stänger dörren dit. Termostaten i elementet öppnar vid 5 grader så det fryser inte.

Så istället för att lägga in mer ved i pannan så pytsas det ut varmare vatten i elementen, eller kallare, beroende på vad som är påkallat. Dessutom kan man ha en smart cirkpump som automatiskt ändrar varvtalet om värmebehovet ökar, eller sänker när det går ner.

Men sådan shuntstyrning förutsätter att du har en ackumulator.

Ett enkelt sätt att hantera en "frysvakt" är att ha en elpatron nära toppen av ackumulatorn, och låta den gå på när temperaturen i toppen sjunker för lågt. Inomhus får du se till att det aldrig blir så kallt att det kan frysa. I värsta fall drar du igång elfläktar, fotogenkaminer och värmeljus. Och du åker INTE hemifrån när det är smällkallt, utan att se till att någon har tillsyn. Fryser rören kan det bli dyrt.

I solvärmeslingorna kan du ha solvärmeglykol, eller helt enkelt tömma solslingorna vintertid. Du har en värmexäxlare/solslinga som för över värme från solpaneleren till det övriga värmesystemet. Då kan du göra lite som du vill på solsidan utan att det ställer till det för resten.

Sedan får man ta till vana att elda regelbundet. Olika ofta beroende på hur kallt det är. När det är kallt troligen varje dag. Annars 1-3 ggr i veckan. Men varje gång man eldar satsar man på att ladda ackumulatorn full. Då får man bäst utbyte av veden. Varm panna brinner bättre. Det underlättas om man har en panna med stort vedmagasin, så att man inte behöver lägga in ved för ofta.

Du kan avläsa temperaturen på olika nivåer i ackumulatorn och den vägen se om det snart är dags att elda. Det skulle säkert gå att använda lite mer avancerad teknik med sensorer som larmar ett par timmar innan ackumulatorn är tom. Men annars lär du dig rätt snabbt hur ofta du behöver elda, och hur mycket, och hinner anpassa dig efter årstiderna.

Ackumulatorn dimensioneras normalt så att den hyfsat klarar värmebehovet ett dygn när det är som kallast. (Eventuellt att du eldar två ggr just de fyra-fem kallaste vinterdagarna för att hålla det riktigt varmt i hela huset då.) För en lite äldre villa brukar det hamna på omkring 1200 - 2500 liter beroende på var i landet man befinner sig och hur bra isolerat det är.

Ett alternativ till vedeldning mot ackumulator och shuntstyrning kan vara att sätta in pellets istället. Och styra pelletseldningen istället. Det fungerar (i bästa fall nästan) lika smidigt som elpatroner eller oljeeldning. Men även pelletseldning fungerar bättre med ackumulator, men man behöver då inte en lika stor ack. Det är lättare att åka ifrån pelletseldning, man fyller bara magasinet först. Sedan eldar det vid behov så länge det finns pellets i magasinet. Men det kan krångla, så man åker inte gärna på längre vintersemester och lämnar huset helt utan tillsyn.

Om vedpannan är från 80-talet gissar jag att det är någon form av kombipanna som från början även eldades med olja? Det kan innebära att den har ett litet vedmagasin och att det kan vara svårt att elda i den mot ackumulator. Man får hålla på att lägga in hela tiden och pannan är inte särskilt effektiv. Ingen hög förbränningstemperatur? Det skulle kunna vara ett motiv till att byta panna, men också för att satsa på pellets, som kanske är lättare att få att fungera bra i den pannan?

Vill du kombinera med solvärme kan en liten ackumulator till pellets passa fint. Men du kan också satsa på två ackumulatorer till vedeldningen, och använda den ena till solvärme också.

Självcirkulation är VÄLDIGT trevligt vid strömavbrott. Men moderna cirkpumpar drar väldigt lite ström annars. Min drar 5 W normalt.
« Senast ändrad: 24 aug-12 kl 10:09 av sɹǝpuɐ »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 24 aug-12 kl 21:50 »
Ackumulatortank för stor? 

Jag träffade för några år sen med en man som hade solfångare och ackumulatortankar i källaren, tillsammans 120 kubikmeter (!). Han behövde inte tillskottsvärme förrän fram i februari-mars. Att huset var extremt välisolerat behöver jag väl inte nämna

FOFFE

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 26 aug-12 kl 22:03 »
Gällande varmvatten. Prova en hybrid varmvattenberedare, Indol 190 har jag köpt. Där kan du göra billigt vatten samt få in ventilation i huset på ett enkelt sätt. Den fungerar med frånluftsvärme och verkar grym, jag har precis monterat in min, elräkningen sjunker..

Funderar på att köpa en burk till för att prova värma mitt hus.

http://www.nevica.se/Hybrid%20Varmvattenberedare%20-%20Indol%20190

ca

« Svar #5 skrivet: 27 aug-12 kl 06:29 »
Frånluftspumpen kräver 300 kubikmeter luft/tim för att ge det som står i broschyren. Ansluter du den bara  till frånluftsventilationen överventilerar du huset (om ditt hus är mindre än 250 kvm) Nu på sommaren gör det naturligtvis inget men på vintern ersätts ju den utsugna luften men kall luft utifrån som sedan skall värmas upp vilket gör att belastningen på ditt värmesystem ökar istället.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 27 aug-12 kl 08:07 »
Ackumulatortank för stor? 

Jag träffade för några år sen med en man som hade solfångare och ackumulatortankar i källaren, tillsammans 120 kubikmeter (!). Han behövde inte tillskottsvärme förrän fram i februari-mars. Att huset var extremt välisolerat behöver jag väl inte nämna
Och jag har läst om en familj som hade hyffsat stor solpaneler här i norra sverige, de började få värme från panelerna i slutet på februari. Så med så där stor acctank och rejäla paneler så borde man kunna klara i princip hela vintern på solenergi. Men sedan lär det ju inte löna sig med att dimensionera en anläggning så...

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
« Svar #7 skrivet: 27 aug-12 kl 08:43 »
Innan vi bytte till en modern vedpanna byggde vi om den gamla oljepannan så att det blev omvänd förbränning av veden vilket utnyttjar mer värme från veden. Rekommenderas! Även bättre för skorstenen.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

Ahlman

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 29 aug-12 kl 14:21 »
Äntligen har jag ett hus med vedpanna. Det är en CTC-panna från 80-talet med en onödigt kraftfull elpatron installerad: 12kW uppdelat på två kanaler eller vad det kan heta, av och på-vred samt varsin termostat.
Låter mest på vad du skriver som om det är en kombipanna av typ CTC265. Du har ju oljetank och pannan har varit oljeeldad.
En sådan panna är byggd för att eldas med olja eller koks. Till vedeldning är en CTC kombipanna helt otjänlig.
Elpatronerna är dimensionerade för att värma huset.
Om det är en kombipanna varken KAN eller FÅR du värma huset med en sådan anordning.
Koksdelen (veddelen) är bara andvändbar för nödeldning ifall det blir strömlöst.
Försöker du ändå värma huset med en sådan panna bränner du troligen sönder skorstenen då pannan inte har någonting som tar tillvara värmen i röken.

Jag kan ju ha fel om pannan. Är det en CTC 171 överförbränningspanna så kan du ju försöka elda med ved även om de flesta redan bytt ut CTC171 till modern miljövänlig panna.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 29 aug-12 kl 16:18 »
Skulle kanske gå att bygga om en sådan panna till pellets?

Misse

• nr 9424
« Svar #10 skrivet: 29 aug-12 kl 17:20 »
......Så med så där stor acctank och rejäla paneler så borde man kunna klara i princip hela vintern på solenergi. Men sedan lär det ju inte löna sig med att dimensionera en anläggning så...

Jodå.  Har man tex 150 kubik tank och tillräckligt många kvadrat Solfångare  så räcker det ju med bara det och är då mest bara underhållskostnader sen  o:)
Vad skönt det vore att inte behöva betala för uppvärmningen mer än en gång! :D

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 29 aug-12 kl 20:18 »
Låter mest på vad du skriver som om det är en kombipanna av typ CTC265. Du har ju oljetank och pannan har varit oljeeldad.
En sådan panna är byggd för att eldas med olja eller koks. Till vedeldning är en CTC kombipanna helt otjänlig.
Elpatronerna är dimensionerade för att värma huset.
Om det är en kombipanna varken KAN eller FÅR du värma huset med en sådan anordning.
Koksdelen (veddelen) är bara andvändbar för nödeldning ifall det blir strömlöst.
Försöker du ändå värma huset med en sådan panna bränner du troligen sönder skorstenen då pannan inte har någonting som tar tillvara värmen i röken.

Jag kan ju ha fel om pannan. Är det en CTC 171 överförbränningspanna så kan du ju försöka elda med ved även om de flesta redan bytt ut CTC171 till modern miljövänlig panna.
CTC har även en kombipanna som heter Elcombi från början av 80-talet som det "går" att elda ved i, den är även möjlig att använda för oljeeldning. Jag har denna panna och det är ett rent h****e att elda i den. Hade jag inte haft en väl fungerande värmepumpsanläggning så hade Elcombin varit utbytt för många år sedan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

224 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser