Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mer om anmälningar  (läst 2049 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Mer om anmälningar
« skrivet: 24 aug-12 kl 12:21 »
Ibland undrar man hur folk är egentligen.

En arbetskamrat till min man lånade/köpte fyra enveckas kycklingar från oss i våras. De skulle ha dem som sällskap under sommaren och jag lovade att ta tillbaka dem till hösten. Allt gick väl och min man fick med jämna mellanrum se små filmer med de små kycklingarna som levde lyxliv och blev matade med allehanda godsaker.

Någon gång i slutet av juli blev familjen dock kontaktade av kommunen som fått in en (anonym, förståss) anmälan om att de hade höns som de inte hade tillstånd för. Ett tillstånd skulle kosta minst 1700 kr. Att de förklarade att de bara tänkt ha dem till hösten och alltså inte alls hade för avsikt att hålla höns gjorde ingen skillnad.

Vi var och hämtade de små för några veckor sedan och kunde då se hur de hållits. Arbetskamraten med familj bor i ett radhus/kedjehusliknade område med små trädgårdar som var helt avskärmade med plank. Enda sättet att se in i trädgården var att gå in i familjens carport där staketet var lägre. kycklingarna är fortfarande små och har inte börjat kackla eller gala.

Hur visste anmälaren att de hade kycklingar? Och varför anmäler man anonymt utan att prata med ägarna först? Varför är kommunen så stelbent?

Som en extra irritation så kan jag inte låta bli att tänka att det finns en liten rasistisk underton i hela historien. Min mans arbetskamrat med familj är nämligen kineser och frun talar ingen svenska. Jag kan se (de ursvenska) grannarna sitta och förfasa sig över att "nu har de skaffat höns också, de ska förståss föda upp för slakt, tänk alla råttor det kommer att dra till sig....". Eller är jag elak nu....?

Kycklingarna är hur som helst väldigt tama och komer och hoppar upp i knät om man sätter sig på huk.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Mer om anmälningar
« Svar #1 skrivet: 24 aug-12 kl 12:37 »
Folk är fega och tycker att det är lättare att anmäla.
Tycker man att nåt verkar dåligt med djurhållningen bör man ju tala med ägaren först,.
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 24 aug-12 kl 12:46 »
Suck.  Liknande har vi sett, hört och varit med om alltför många gånger.  Hälsa din arbetskamrat med fru från oss!  (För jag antar att frun inte kan arbeta om hon ännu inte talar landets språk).

Tvi för anonyma anmälningar!  Hur vore det att prata med folk i grannskapet?  Ofta förfasar man sig hos alla andra först, och smyger och tittar, innan man anmäler.  Anlägga lite moteld liksom, att ägaren till kycklingarna var nöjd och så.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 24 aug-12 kl 16:11 »
Vissa inlägg är mycket mer betydelsefulla än andra, och syns med normal text.  Bättre med stort typsnitt än ister i hjärnan. Både och är ett totalt misslyckande.  :D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 24 aug-12 kl 16:45 »
Men hur visste anmälaren att det fanns pycklignar, när dom ännu inte sa något?  Det var ju ett plank för, utom för den som gjorde intrång på gårdsplanen ...  ::)

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 24 aug-12 kl 18:00 »
Ja akta er!!  :o det var säkert xxxxx (SD) som åkte runt i sin Cheva van eller kanske var det en VOLVO eftersom han e ultrarasist och säkert äter han bara mamma scans med!,  med kamera och satelitspaningsprogram med direktlänk till herr Reinfeldt, har du riktig tur kanske det  kommer upp i nästa avsnitt av "Debatt" >:D    För övrigt finns det inga "URSVENSKA" och kineser SKA man hålla koll på de e skumma filurer: äter ju "Lis o läkol" hela dagarna :-[

Ojdå :o! Jag hoppas att ingen uppfattade det som om jag tycker att det finns några "ursvenskar" med särskilda kännetecken. Jag borde självklart lagt till citationstecknen för att visa att det var ett uttryck och ironiskt menat. Jag kände mig bara så trött på dumma människor och behövde få dela med mig. Och jag hoppas självklart att jag var ute i ogjort väder så det inte alls fanns någon rasism inblandad utan att det bara var en orolig medmänniska som var dålig på engelska och därför inte kunde tala med frun i huset.
« Senast ändrad: 27 aug-12 kl 12:05 av Sirpa »
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 26 aug-12 kl 21:46 »
Går det att få det bekräftat att den anonyma anmälan kommer från xxxxx ???
Det finns folk som retar sig på det mesta utan att vara rasister. Att det i detta fall råkar vara kineser som blev anmälda behöver inte innebära att det är SD:s fotfolk som har varit framme. Det kan vara så enkelt att någon av grannarna inte gillar höns
« Senast ändrad: 27 aug-12 kl 12:06 av Sirpa »
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 27 aug-12 kl 09:09 »
Går det att få det bekräftat att den anonyma anmälan kommer från xxxx ???

Se mitt förra inlägg!!!

Och rasism är inget som har med Jimmie Åkesson och hans "fotfolk"att göra. Smygrasismen finns runt om oss och vi ska nog alla vara vaksamma så vi inte trillar dit. Det finns många som säger sig vara mot all diskriminering men ändå känner obehag för det som är annorlunda och den obehagskänslan kan, utan att du märker det, övergå i ett avståndstagande som har rasistiska förtecken. Men det ska naturligtvis "vara tillåtet" att inte tycka om det som en enskild invandrare gör och tycka att en enskild invandrare är en jobbig person utan att bli kallad rasist. Och utan att det har något med rasism att göra.

Och som jag skrev tidigare så hoppas jag att det bara är en osäkerhet och bristande språkkunskaper som gör att de aktuella anmälaren inte tog kontakt innan de gjorde sin anmälan. 
« Senast ändrad: 27 aug-12 kl 12:07 av Sirpa »

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 27 aug-12 kl 09:17 »
Just det, Kanin-Eva!  Om jag tycker att X är jobbig, så är det för att hän är jobbig, inte för att nån av oss kommer från något speciellt område på vår gemensamma jord!  Och jag tycker att det är extremt jobbigt med personer som anmäler anonymt!

asta

« Svar #9 skrivet: 27 aug-12 kl 10:00 »
I det här fallet är det väl förmodligen nån paragrafryttare som tycker att rätt ska vara rätt och inte har så mycket annat för sig än att skriva lappar i tvättstugan och författa annonyma insändare till lokaltidningen.  ::)
Fast regeln om att man itne får ha höns i tätbebyggda området har säkert en anledning både för hönsen och för de tätboende människorna. Ni vet att kycklingarna inte ska bo kvar till hösten, men den som anmälde kanske trodde att de var permanenta. Och det är säkert så att inspektören inte tillåts speciellt stort tolkningsutrymme av lagar och regler.

Annars tycker jag att det är bra att det går att anmäla annonymt. Vi har blivit anmälda två gånger och det kommer ju såklart som en chock. För VI vet ju att vi inte missköter våra djur. Fast å andra sidan är det ju lätt att bevisa för inspektören. Först blir man upprörd och ledsen över att den som anmält inte kommit in till oss och frågat, men sedan inser man att det ju faktiskt är någon som bryr sig om våra djur. Om det skulle vara något som felades dem eller om någon annans djur for illa så skulle den personen inte titta bort och strunta i det. Om man varit tvungen att stå för sin anmälan så hade man säkert dragit sig in i det längsta innan man t.ex. anmält en granne. Och då kanske djur for illa helt i onödan.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 27 aug-12 kl 10:13 »
Jag håller med om att det grunden är bra att folk anmäler när de misstänker att djur inte har det bra. Men jag förstår inte riktigt den konflikträdsla som gör att man i alla fall inte försöker skaffa sig lite bakgrundsfakta genom att prata med djurägarna först. Det skulle ju spara både pengar och personligt obehag.

Sedan har man de andra fallen (som vi haft en hel del av här i Dalarna de senaste åren) där man hittat mycket stora brister i djurhållningen och det ändå dröjer väldigt länge och många inspektionen innan djurägaren får djurförbud och djuren omhändertas. Många gånger ligger det sjukdom och olika personliga katastrofer bakom misskötseln men det hjälper ju inte djuren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser