Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vår framtida svenska produktionsras!  (läst 2488 gånger)

tessg

• -
Vår framtida svenska produktionsras!
« skrivet: 24 aug-12 kl 15:20 »
I många trådar tas problematiken upp med att det inte finns studier på produktionsuppfödning under svenska förhållanden, och att vi inte har någon ras anpassad just för svensk produktionsuppfödning.
jag tycker att det vore intressant att höra vilka åsikter ni har om vilka egenskaper den optimala rasen för svensk produktionsuppfödning ska ha?
Har en känsla av att bara att enas om ett avelsmål kan vara problematiskt nog, för att inte tala om själva avelsarbetet sen...

Vilka befintliga raser har intressanta egenskaper som gör dem användbara i detta avelsarbetet?
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vår framtida svenska produktionsras!
« Svar #1 skrivet: 24 aug-12 kl 16:22 »
Sådär ja  :D
Aveln bör ju inriktas på produktionsegenskaperna och inte enbart utseende.. Rasen bör vara snabbväxande,kompakt i kroppen, över 4kilo som vuxen,lätt att hantera,ha en kvalitativ päls, och framförallt få stora kullar flera gånger per år utan att magra av, frisk och sund.
Gösta nämner ofta new zealand red som nr1..
Andra tänkbara raser finns,vit lant,wiener,stora silver,californian mfl
Fjäderfän och kaniner

Maria C S

• Småland
« Svar #2 skrivet: 24 aug-12 kl 16:34 »
Min fråga blir produktion av VAD ?

Ull, Kött; pälsar ?

Men jag antar att det är kött produktion och jag håller inte med, det finns avelsmaterial.

För dom som verkligen är intresserade av detta så kan jag rekomendera boken
Rabbit production

Sen har kaninavelsföreningen gjort nån bok som jag har med, men kommer inte ihåg vad den heter.

Studier finns och massor med människor som har erfarenheter från Nordiska förhållanden.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Gösta

« Svar #3 skrivet: 24 aug-12 kl 16:40 »
Jag förespråkar Neew Zeeland. Färgvarianter har underordnad betydelse.
Sveriges Kaninproducenters Förening håller på att bygga upp ett avelscenter som kommer att vara klart att leverera kontrollerade avelsdjur under 2013.
Raserna kommer att vara NZW NZR samt BW.
Raserna har en kompakt kropp med en fullvuxen vikt på 4- 4,5 kg livvikt. Slaktar av sig ca 40%. Har bra tät vinterpäls. Hyfsat befriad från sjukdomar. NZ har 10 fungerande spenar vilket underlättar vid stora kullar. Ungdjuren är slaktfärdiga vid 16 veckors ålder vid rätt foderstat.
Medlemmar kommer att ha förtur på avelsdjur.
Bör för at undvika missförstånd, jag kommer inte att vara inblandad i centret o:)
Gösta

Maria C S

• Småland
« Svar #4 skrivet: 24 aug-12 kl 16:48 »
Om jag skulle sattsa på kött produktion skulle jag utan tvekan dra fram hybrid djur till slakt och avla rent vid sidan för att hålla en bra avelsbas.

Ex Angora X vitlant eller liknande.

Korsnings djur växer ALLTID bättre men dom blir ALDRIG annat än mat.

tessg

• -
« Svar #5 skrivet: 24 aug-12 kl 19:00 »
Ja, köttproduktion menade jag precis som du gissade. KAFs bok har jag, den heter 'kaninen som produktionsdjur' och innehåller mycket intressant läsning. Men det som tas upp i boken skulle jag snarare kalla observationer än studier. Jämförelserna när det gäller tex foderkonsumtion är inte gjorda på samma raser eller med samma antal djur som studier på tex ungar per kull. Bokens författare påpekar i inledningen att det saknas övergripande studier under svenska förhållanden och menar att boken är menad som en sammanställning av vad vi vet hittills. Och som sådan är den värdefull. Men den är långtifrån en utförlig jämförelse vad gäller raser.

Korsningsavel tas också upp i boken, men det känns för mig väldigt bökigt att avla rent på minst två raser vid sidan om, och helst också då på åtminstone två linjer per ras för att inte få för hög inavel.

Vore det inte i så fall bättre att ta fram en korsning och sedan jobba med den? Eller är raserna Gösta nämner tillräckligt bra som de är?
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.

Gösta

« Svar #6 skrivet: 24 aug-12 kl 19:43 »
Maria, tyvärr har du fel gällande kaniner som hybrider. J
ag har jobbat med kaniner sedan 50-talet i olika omgångar. Sedan 1982 har jag arbetat intensivt med dessa underbara djur. Eftersom jag är vetgirig och aldrig har trott på någonting utan att själv undersöka saken så har jag provat ett antal olika raser på kaniner. Samma tanke att korsning växer bättre naturligtvis eftersom det gäller i stort sett alla andra djur. Hur många varianter jag har kört har jag tappat räkningen på i dagsläget men jag har alltid kommit tillbaka till NZ eftersom jag inte lyckats få ett bättre djur. Underlaget för detta är i dagsläget över 40.000 djur så en viss sanningshalt anser jag att det besitter.
Gösta

Maria C S

• Småland
« Svar #7 skrivet: 24 aug-12 kl 20:04 »
Ja det var den jag menade och jag håller med det är en bok för nybörjare helt klart men endå kanske bra att börja med, men ger inget kött på benen.

Ja vilken ras man väljer. Det beror ju på hur man ska göra.

Om man nu ska arbeta med bara en ras så ska det vara en ras som har lätt att få ungar som har många spenar (vilket kan skilja mellan individer inom samma ras)
Som har bra mjölkproduktion och goda moders egenskaper, dvs tar hand om sina ungar.

En annan sak om man bara har en ras är ju hur och var finner man fler finns det många djur att jobba med ...är dom släkt redan?. Finns det fler i svergie eller är det norden som gäller.

Hur avlar man med en ras ? det är så lätt att gå fel i avel och en dålig hane kan förstöra arbetet flera år om man inte vet bättre, och ge utslag 3 generationer senare.

Ärftliga fel inom rasen, bettfel, krokiga ryggar, lynnes problem mm.

Det kan tyckas krångligt att hålla 2 raser och ta fram hybrider men det är faktiskt lättare och säkrare sätt att jobba.

Jag hade haft en Utavlad ras för att ta fram honor enligt ovan då spara hanar som ärver ner det man vill ha hos honorna, dvs spenar mjölk många avkommor mm

Och en annan ras köttig som är extermt inavlad på kroppen och muskel sättning.
För det slår igenom sedan på avkommorna.

Självklart så använder man bara det bästa alltid till fortsatt avel. Resten blir ju kött det med.

Det är här lite för komplext för mej att skriva utförligt om, för det behövs endå bilder som beskriver hur det går till.

Maria C S

• Småland
« Svar #8 skrivet: 24 aug-12 kl 20:17 »
Maria, tyvärr har du fel gällande kaniner som hybrider. J
ag har jobbat med kaniner sedan 50-talet i olika omgångar. Sedan 1982 har jag arbetat intensivt med dessa underbara djur. Eftersom jag är vetgirig och aldrig har trott på någonting utan att själv undersöka saken så har jag provat ett antal olika raser på kaniner. Samma tanke att korsning växer bättre naturligtvis eftersom det gäller i stort sett alla andra djur. Hur många varianter jag har kört har jag tappat räkningen på i dagsläget men jag har alltid kommit tillbaka till NZ eftersom jag inte lyckats få ett bättre djur. Underlaget för detta är i dagsläget över 40.000 djur så en viss sanningshalt anser jag att det besitter.
Gösta

Gösta jag betvivlar inte alls dej och dina erfarenheter och jag fungerar som du provar själv.
NZ har jag i uppriktighetens namn aldrig haft trotts att jag har en förkärlek till röda kaniner  ;D

:-[ Förlåt om jag är plump och oförskämd, det var inte avsett till dej, jag skriver generellt. :-[

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 24 aug-12 kl 21:49 »
Fast Gösta, känner du inte till Altex? Raskorsning som tagits fram på universitet i USA. 3 raser som korsas efter schema för bästa resultat. Dvs, genom korsninga av renrasiga djur får du BÄSTA resultat.
Kaninuppfödare och pelargontant.

tessg

• -
« Svar #10 skrivet: 24 aug-12 kl 22:06 »
Vilka raser??

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 24 aug-12 kl 22:12 »
I belgien insemineras kaninerna och vaccineras,vilka fördelar ger insemineringen? Vad vaccineras kaninerna emot?
Fjäderfän och kaniner

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 24 aug-12 kl 22:16 »
Altex används som fäder och NZ eller californian som moderdjur och avkomman går till slakt.

Mig veterligen finns inga i Sverige.

Om jag minns rätt var den Belgisk jätte, californian och stora silver.

Insemineringen ger fler samtidiga kullar, samt man behöver inte hålla hanar.

Maria C S

• Småland
« Svar #13 skrivet: 24 aug-12 kl 22:20 »

Insemineringen ger fler samtidiga kullar, samt man behöver inte hålla hanar.

Och hindrar smittspridning pluss att man kan använda superhane som inte skulle orka para alla honor..en satts räcker till många.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 24 aug-12 kl 22:25 »
Gotlandskaniner lär ha en utomordentlig foderomvandling. Kanske en tanke att få in dessa gener för att få mer kött per insatt foderkrona.

Maria C S

• Småland
« Svar #15 skrivet: 24 aug-12 kl 22:31 »
Vaccineras mot RVHD och pasteurella vad jag vet !

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 25 aug-12 kl 08:56 »
Gotlandskaniner lär ha en utomordentlig foderomvandling. Kanske en tanke att få in dessa gener för att få mer kött per insatt foderkrona.
Ja det har jag märkt när jag använt Gotland till mina egna korsningsprojekt!  :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #17 skrivet: 27 aug-12 kl 21:29 »
Att Gotlandsrasen skulle vara en bättre foderomvandlare tror jag inte på. Däremot klara de sig på enklare foder men växer långsammare på grund av detta. De klarar heller inte av kraftfoderblandningen som ges till produktionsdjur (rabbfor) Därför avråder vi att ge detta till just Gotlandsrasen.
NZ klarar sig på bra hö och vanligt spannmål typ havre eller krossat korn men tillväxten blir sämre. Kommer inte upp i slaktvikt förrän vid 20-22 veckors ålder.
En sådan uppfödning skulle kräva 40 - 50% mera burfack än slakt vid 16 veckor. Kostnaden per kg producerat kött skulle också bli dyrare.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

181 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser