Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor i stor damm - bortom tillsyn  (läst 2236 gånger)

S_Björn

• Uppland
    • www.staffanbjorn.com
Ankor i stor damm - bortom tillsyn
« skrivet: 24 aug-12 kl 23:17 »
Vi har på vår mark en grävd damm på ca 4000m2 med ett par mindre öar. Har en känsla för att den skulle vara perfekt för några änder. Kanske gäss? Det jag undrar över hur jag kan skydda dem mot de rovdjur som finns i trakten. Vi har hök som slagit våra frigående höns. Rävar (och ev katter) har tagit vilda ällingar i dammen. Dammen ligger ett par hundra meter från vårt bostadshus och vi har ingen möjlighet till tillsyn mer än på rutin kring fodring etc. Har ni några råd om hur vi kan skapa skydd för dem eller är det bara slå tanken ur hågen?

Ja - ni hör tanken är färsk och kunskapen hyfsat låg kring dessa djur. För nuvarande i alla fall. :-) Tacksam för vägledning!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Ankor i stor damm - bortom tillsyn
« Svar #1 skrivet: 25 aug-12 kl 00:53 »
Jag antar att ni skulle kunna inhänga ett par kvadratmeter ut i vattnet. Ni har fortfarande stor nytta av resten av dammen i så fall, eftersom smutsvattnet späds ut/sköljs bort, förutsatt att vatten kan rinna fritt in och ut ur inhägnaden.

Att sätta ett kraftigt plastnät ut i vattnet kanske vore nåt?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 25 aug-12 kl 02:27 »
Skaffa skåne gäss ist , dom tar inte räven så lätt .
Mina krigar med räven var o varannan natt o dom varnar som fan när han kommer .
Då kan du ju ha ankor tillsammans med dom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

S_Björn

• Uppland
    • www.staffanbjorn.com
« Svar #3 skrivet: 25 aug-12 kl 14:13 »
Såklart. Så får det bli. Nät. Och Gäss!  :)

Martin-77

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 02 sep-12 kl 09:27 »
Vi har sommarhalvåret våra ankor helt fritt i ett tjärn som ligger nära vårt hus.
Kan dela med mig med några tips.

Räven är det potentiellt största hotet. Pröva att få dem att vistas så lite som möjligt på fasta land. Vänj dem inte att gå de hundratalet meter upp till ert hus för att få mat. När/om du matar dom så gjör det förslagsvis på öarna eller på lämpligt ställe i strandkanten. Håll dom tama sommartid genom matning och ta hem dom över vintern då kyla och is gör det omöjligt med detta boende. Vad gäller rävproblemet så lär dom sig lösningen på det den hårda vägen, dvs vaksamhet och försiktighet. Räven har bland våra ankor nu tagit en anka per grupp. De överlevande har helt bytt beteende efter detta och vistas enbart i rävsäker miljö, dvs vattnet eller med god uppsikt på landbacken...

Vad gäller andra predatorer som duvhök så är den en potentiell fara men sällan ett stort problem på ankor.

Låter som en hård tillvaro för en anka men det får vara priset för ett liv i frihet med möjlighet till att få bruk för sina medärvda beteenden....

Så mitt tips: kör så det ryker, du kommer antagligen få många fina stunder vid din ankdamm sittandes matande de små liven :D :D :D

Ps. Testa att meta upp lite småfisk till dom, det ÄLSKAR dom!

Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Martin-77

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-12 kl 10:22 »
Antagligen en bra ide!
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 03 sep-12 kl 00:08 »
Såklart. Så får det bli. Nät. Och Gäss!  :)
Jag har både ankor o gäss tillsalu om du är intresserad.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser