Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma Plopp, 2 månader. Dv.Kotchin.  (läst 2956 gånger)

knatt

• Finland
Könsbestämma Plopp, 2 månader. Dv.Kotchin.
« skrivet: 26 aug-12 kl 19:34 »
Kanske jag har tråden på fel ställe?
 ???men jag skulle vilja att ni proffs, skulle kika på mina 4-4,5 veckors dvärgkotchin för att säga er mening i vad det kan tänkas vara för kön.
En är tupp, men resten?? Det råder många meningar. Vad anser ni?!!

Rika tupp eller höna?

Aurora?

Chibi

Plopp

Maj-Tupp!
« Senast ändrad: 30 sep-12 kl 20:46 av knatt »

Jennyt

• Västergötland
SV: könsbestämma dvärgkotchin
« Svar #1 skrivet: 26 aug-12 kl 19:37 »
Den enda hönan som syns på dessa bilder är den svarta som ligger i bakgrunden på den bilden med tre höns. Resten är tupp :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

knatt

• Finland
« Svar #2 skrivet: 26 aug-12 kl 19:47 »
det är samma som på bild 1.
neej, jag vill inte att alla ska vara tuppar!!  >:(
någon anna sa att den bruna skulle vara höna, resten tupp 8)
men, dom är väl för små ännu.
flere som vill försöka!!??

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 26 aug-12 kl 19:55 »
Rika = Troligtvis tupp, kammen ser för välutvecklad o röd ut för en 4,5 veckors höna.

Aurora = Tupp

Chibi = Med lite tur kan det vara en höna men tyvärr är risken större att det är en tupp.

Plopp = Tupp

Maj = Tidigt utvecklad o stensäker tupp

Den svarta kycklingen i bakgrunden på Chibis bild ser ut o vara en höna.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

knatt

• Finland
« Svar #4 skrivet: 26 aug-12 kl 20:12 »
oj vad ni kan, man ska alltså även se på färgen?
den svarta i bakgrunden på Chibis bild är Rika, den som är nr 1 bland bilderna.
Jag hoppas verkligen den lilla bruna är en höna. håller tummarna!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 26 aug-12 kl 21:03 »
Ja, ett tydligt tecken på tupp är när en yngre kyckling börjar utveckla rodnad i kam och slör (haklappar). Runt 8 veckors ålder brukar man för det mesta kunna urskilja tuppar genom att kolla på kammarna då de brukar ha utvecklat röda o större kammar (som tuppen på sista bilden) medan hönornas kammar knappt har förändrats ett dugg från att de var små dunbollar. Hönorna utvecklar vanligtvis inga stora röda kammar eller slör (undantag finns men då handlar det ofta om högvärpande raser som mognar tidigt) förrän de börjar närma sig könsmognad och ska till och lägga ägg. Lite rosa/röd rodnad kan de ha ibland om kam, slör och ansikte när de börjar närma sig 10 veckors ålder och uppåt men de har ändå inte samma utseende som tupparna i kamutvecklingen.

Tupparnas kammar, om vi kollar på Aurora t.ex. så ser vi att kammen ser ganska så "grov/tjock/bred" ut i botten och taggarna ser också som lite "svullna/tjocka" och rundade ut. Hönornas kammar brukar hålla sig små, smala och taggarna är riktigt "taggiga/spetsiga".

Här har du en 4 veckor gammal hönskyckling hos mig som jämförelse. Man ser inte kammen så tydligt på denna bild men man ser ändå att hon är väldigt blek i "pannan/kamfästet" eller vad man ska säga... ::) Den har inte utvecklats knappt ett dugg.

Här är samma höna som 7 veckor gammal och som du ser så har hon ingen utvecklad kam här heller, däremot så börjar hon få lite färg på slören, dock så har de liksom kammen inte utvecklats något storleksmässigt.

Här är lite äldre individer (av rasen Chabo)

En unghöna, ca 14 - 15 veckor

En tupp av samma ras, ca 8 - 9 veckor.

Förutom kam och slör så brukar tupparna ha kraftigare och större fötter än hönorna, men då gäller det ju att de är av samma ras och ålder så man kan jämföra (och att man har av båda könen så det finns något o jämföra med ;D ).

När de börjar närma sig tonåren utvecklar tuppar också speciella fjädrar som hönorna inte gör i krage, övre delen av vingar och sadel (sadelbehäng). Dessa fjädrar är smala, spetsiga och skimrande (smala o spetsiga gäller ej fjädrarna i vingarna, dock så har de lika struktur som sadelbehänget o skimrar). De brukar vanligtvis dyka upp runt 12 - 13 veckors åldern men en del kan redan börja utveckla dessa när de är runt 7 - 8 veckor medan andra kan dra ut på tiden och vänta betydligt längre. Om man har någon äldre individ som man har svårt att könsbestämma så är ett tips att kolla på fjäderutvecklingen och leta efter dessa tuppfjädrar (Obs. gäller ej hos raser som t.ex. Sebright där tupparna är "hönsbefjädrade", dvs. de utvecklar ingen "tuppskrud" utan ser ut som hönor i befjädring). Om ni hittar någon/några så är det en tupp.

Ungtupp på ca 9 veckor (tidigt utvecklad) på bilden där man ser tuppfjädrarna.

Fjädrar från sadel (ryggen). Fjäder från tupp till vänster och fjäder från höna till höger.

Finns lite fler bildexempel på min hemsida:

http://honsitrunsby.webs.com/avelochklckning.htm#618696297
« Senast ändrad: 26 aug-12 kl 21:08 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Flying Goose

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 26 aug-12 kl 21:10 »
Mycket bra svar Linkoso! har lärt mig massor av dina svar här på alternativ!:)
Flying Goose

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 26 aug-12 kl 21:12 »
Skoj o höra ;D

knatt

• Finland
« Svar #8 skrivet: 27 aug-12 kl 18:50 »
tusen tack Linkoso för det uttömmande svaret!!!
Nu ska jag börja kolla även fötter och fjädrar.
(fanns det någon som liknade höna enligt dej? fast så liten kam som din har ingen av dom) tänk om alla 6 är tuppar.. ::)

knatt

• Finland
« Svar #9 skrivet: 05 sep-12 kl 09:41 »
nu är jag här igen..
jag VILL ju så gjärna att åtminstone hälften av de 6 kycklingarna skulle vara hönor.
några dåliga, nya bilder på de nu 5 veckor gamla liven.Vad tror ni  idag  :) ??
Det är Chibi (som på bara en vecka fått ganska vitt huvud) och Plopp jag nu mest önskar skulle vara höns, men bilderna är verkligen dåliga. Tog andra med dotterns kamera, men vet inte hur jag överför dom till datorn, mystisk kamera ???

« Senast ändrad: 05 sep-12 kl 09:43 av knatt »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 05 sep-12 kl 09:57 »
Väldigt suddig bild på Chibi  :-[ men det ser fortfarande inte omöjligt ut av det jag kan se att det kan vara en höna, dock är risken ej utesluten att det kan vara en tupp. Den längst ned (aurora?) ser fortfarande ut som tupp tycker jag (om den däremot hade varit 10 - 11 veckor gammal hade jag sagt att den skulle kunna vara höna). På översta bilden har du en höna i bakgrunden (samma svarta som förut?), en tydlig tupp (den med rödast kam, den blå). Plopp tycker jag ser rätt feminin ut på detta foto av vad man kan se medan den svarta med lite silver i till höger är tuppvarning på.

Om ca 2 - 3 veckor till så bör du kunna urskilja vad som är vad mer exakt då 5 veckor är fortfarande lite väl tidigt att kunna säga vad som är hönor då en del tuppar kan vara lite sena. Bildexempel här under igen på ett gäng på ca 4,5 - 5 veckor i ålder där man kan tycka att kycklingen längst fram i ledet är en tupp och de andra två bakom hönor då de inte har lika stor kam. Men... Det visade sig att alla 3 var tuppar.

« Senast ändrad: 05 sep-12 kl 09:59 av Linkoso »

knatt

• Finland
« Svar #11 skrivet: 05 sep-12 kl 11:28 »
tack igen!
där ser man, det är för tidigt ännu, men jag tänkte att med era proffs ögon så ;)
på den bild skulle jag oxo ha tippas på tupp och 2 hönor.

jag får välan hålla mej i skinnet ännu.. Aurora ser tuppig ut.
plopp och chibi är ganska lika just nu..

knatt

• Finland
« Svar #12 skrivet: 30 sep-12 kl 17:55 »
nu skulle jag vilja ha hjälp med Plopp.. Nu är "kycklingarna" 2 månader, och jag blir inte klok på Plopp. Den är minst av alla, kammen är lite så där mittemellanstor,men blek. Slör finns inte, men man ser ändå var de skulle kunna växa  ut, vilket jag inte tycker de andra hönorna har..
säg nu! tupp eller höna! och vad kallas färgen? ser hon renrasig ut? hon är inte alls så bullig som den största hönan..
Chibi som var chokobrun vid kläckning har blivit spräcklig,underlig gråbrun/vit. hon ser inte heller 100% renrasig ut tycker jag..
bilder kommer..
här.. blev avbruten med att skjutsa ungar till skolan..

först en vacker höstbild från idag, med de vuxna hönsen..

ett till ;) dom blev så fina  :-[

ungdomarna chillar :) Plopp uppe till vänster, Chibi uppe till höger

Plopp.. ser hen (!) rastypisk ut???

mera chill..

Chibi.. rasren?? färg?

närbild på Plopp

vackra Siri

fulsnygga Tyra :)
stackaren ser ju helt fotoshoppad ut!! se på stjärten! :o
« Senast ändrad: 30 sep-12 kl 21:02 av knatt »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Könsbestämma Plopp, 2 månader. Dv.Kotchin.
« Svar #13 skrivet: 02 okt-12 kl 18:28 »
Du har nog två små söta damer där. ;D (Plopp o Chibi).

knatt

• Finland
SV: Könsbestämma Plopp, 2 månader. Dv.Kotchin.
« Svar #14 skrivet: 03 okt-12 kl 20:11 »
tack Linkoso!
försökte kolla fjädrarna om de var "vassa" men det var svårt..
då var det 3 tuppar och 3 hönor bland kycklingarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser