Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorstensrenovering  (läst 2214 gånger)

NisseF

• Bohuslän
Skorstensrenovering
« skrivet: 27 aug-12 kl 17:51 »
Jag måste låta renovera en ISO-KERN skorsten både in och utvändigt. Skorsten är helt fristående , alltså helt utanför huset, ca 8 meter hög. Den är minst 30 år gammal.
För ca 25 år sedan behandlade jag utsidan med s.k Dalaspackel, men detta har nu till stora delar fallit av tillsammans med den ursprungliga putsen.
För ca 20 år sedan slammade jag skorstenen invändigt på sotarens begäran, med godkänt resultat. Nu har jag inte använt skorstenen på 10-15 år, men förutsätter att den återigen behöver tätas.
Utvändigt ser jag två alternativ. Antingen rengöring och ny putsning samt vitmålning eller inklädning med beklädnadsplåtar  från Iso-Kern.
Invändigt också två alternativ. Antingen professionell lining med keramiskt bruk eller montering av insatsrör.
Jag välkomnar synpunkter på vilka alternativ som kan vara bäst eller billigast - eller förslag på andra alternativ.

NisseF

• Bohuslän
SV: Skorstensrenovering
« Svar #1 skrivet: 27 aug-12 kl 18:28 »
Jag återkommer själv eftersom jag inte lyckats få ämnet rätt placerat, dvs under BYGGA/BO - RENOVERING.
Kan jag få råd om hur jag skulle förfarit ?

NisseF

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Skorstensrenovering
« Svar #2 skrivet: 27 aug-12 kl 19:07 »
Tråden har flyttats. Du kunde ha anmält ditt eget inlägg, eller raderat det och postat det på nytt på "rätt" ställe. Eller så bara gör du som du gjorde nu och låter en moderator flytta det. Det fungerade ju fint? (Normalt flyttar bara moderatorn för en viss tabla bort ett ärende, men när TS ber om det är det ju fritt fram.)

(Jag lade ett "spök-inlägg" åt dig under uppvärmning också. ;) )

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser