Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterboende  (läst 1824 gånger)

Höst

• Östergötland
Vinterboende
« skrivet: 28 aug-12 kl 21:51 »
Vi har tidigare haft våra Gotlandskaniner utomhus under vintern men planerar att denna vinter låta dem bo i ladugården. I ladugården bor just nu inga andra djur. Jag har tänkt att göra i ordning burar/boxar med brädor nertill och nät upptill. Golvet är av betong.
Jag funderar på vad vi ska ha som "bottenströ" i boxarna. Sågspån och halm? Brukar kaniner uträtta alla sina behov på ungefär samma ställe så att man gödslar ut efter behov eller kommer jag att behöva byta allt bottenströ ofta?
Lantrasnörd som vill ha många djur. Nybörjarodlare som vill pröva och lära mycket.

www.davidssons.info

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vinterboende
« Svar #1 skrivet: 28 aug-12 kl 22:20 »
Ska du ha dem i boxar var för sig?  Spån och halm funkar,antingen fyller du på som en djupströbädd eller så får du byta då och då. Vissa kaniner är duktiga på att bajsa i ett hörn och då skyfflar du givetvis bara bort det..
Fjäderfän och kaniner

Höst

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 29 aug-12 kl 20:57 »
De kommer att bo i boxar var för sig, de är inte så många (5 st.).
Djupströbädd innebär väl att man bara fyller på med nytt strö ovanpå det gamla eller har jag fattat fel? Fungerar det bra för kaniner med djupströbädd? Blir det mycket lukt med spån?
Lantrasnörd som vill ha många djur. Nybörjarodlare som vill pröva och lära mycket.

www.davidssons.info

Tankekatten

• -
Vinterboende
« Svar #3 skrivet: 29 aug-12 kl 22:14 »
Jag har gjort boxar av stabilt nät som man kan lyfta bort. Då är det bara att ta fram skyffeln när man ska mocka. Det är väldigt praktiskt om man har kaninerna på golvet och inte i våningar.

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 01 sep-12 kl 19:26 »
Använd torv, det håller bättre.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Höst

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 sep-12 kl 23:18 »
Var kan man köpa torv?

www.davidssons.info

fräsen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 sep-12 kl 23:57 »
Var kan man köpa torv?

Granngården t.ex.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 02 sep-12 kl 00:22 »
Tänk på att torv dammar ganska mkt. Jag skulle vattna/ packa ihop/ vattna osv. Kaninerna lär älska att gräva i torven och då dammar det ännu mer. Sätter sig lätt i nosen på dem.
Alla gör förmodligen olika, men det är iallafall min erfarenhet av torv.. ;)

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 02 sep-12 kl 08:35 »
Och jag tycker spån dammar :p
Kaninuppfödare och pelargontant.

Meissner

« Svar #9 skrivet: 02 sep-12 kl 11:03 »
Det finns olika sorters torv. Torv med sågspån i dammar sjukt mycket, medans ren torv inte alls dammar. Det är lite fuktigt nästan när man öppnar balen, och när det torkar kan det damma lite mer, men med halm på så dammar det ju inte så mycket.

Du kan ha djupströbädd över vintern där du bara fyller på med nytt, men då ska du inte alls gräva i det förrän djuren flyttar ut, för då blir luften så dålig. Eller så mockar du ofta och byter ut underlaget i kaninernas bajshörnor. En del kaniner har särskilda hörn där de uträttar behoven, men bajskulorna har ju en tendens att spridas ut när djuret skuttar omkring. :)
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser