Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stenmjöl i lerbruk?  (läst 2820 gånger)

Sorno

• Östergötland
Stenmjöl i lerbruk?
« skrivet: 29 aug-12 kl 08:39 »
Hej,

Håller på med en bakugn i lerbruk och försökt reda ut olika sätt att blanda lerbruk. Oftast nämner recepten bara sand, vilket torde borde syfta på antingen puts- (0/3) eller mursand (0/4). Min fråga är om stenmjöl (0/4) går att använda istället för sand, och hur det skulle påverka lerbrukets egenskaper?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Stenmjöl i lerbruk?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-12 kl 08:45 »
Där jag har läst om lerbruk, så har det varit samverkan mellan leran och natursanden som ger lerbruk dess goda egenskaper vid murning av spisar o.dyl. Då borde det inte fungera lika bra med stenmjöl, eftersom det är betydligt kantigare korn, som därmed inte kan röra sig gentemot varandra.

Läs till exempel här: http://www.kanerva.se/Lerbruk.html
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 29 aug-12 kl 11:32 »
Jag talade en gång med en som varit med då en arbetsledare gav order om att använda stenmjöl i cementbruk. Bruket blev för styvt för att vara användbart.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Sorno

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 aug-12 kl 15:13 »
Japp... Har nu hittat två källor till varför det är problematiskt.

Sveriges bergmaterial industri har en artikel "Rekommendationer för stenmjöl till betong" där de diskutera hur stenmjöl kan skiljas sig väldigt mycket åt beroende på bergarten och diverese föroreningar som kan komma därifrån. Natursand är däremot mer homogent.

Citera
Stenmjöl har jämfört med fingrus eller naturgrus en del egenskaper som avviker. Framför allt gäller detta kornkurvan, men även kornformen och yttexturen. Ett problem är att ballast från krossat berg inte är någon enhetligt material. Två krossberg kan skilja sig radikalt åt. Hur de olika partiklarna ser ut beror på bergartens mineralogi och textur.

Statens geotekniska institut diskuterar också ämnet i rapporten "Ersättningsmaterial för naturgrus". De menar att i dagsläget finns det ingen lämplig alternativ till naturgrus (sand) för brukblandningar.

Citera
Föreskrivna egenskaper [för bruk]. För specialsandprodukter som avjämningsspackel, handspackel, fäst- och fogprodukter för kakel och klinker, vissa putsbruksfraktioner med mera, krävs en finkornig ballast, <1 mm, med rundade korn vilket ger en mycket låg inre friktion i materialet. Detta krävs för att erhålla goda flyt- och bearbetningsegenskaper...

Ett annat tänkbart ersättningsmaterial [utöver havssand], helkrossat eller ett malt bergmaterial, skapar vanligen sämre bearbetningsegenskaper i och med dess kantigare kornformer förutsatt att ingen vidare förädling av bergråvaran görs.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 10 jun-13 kl 19:23 »
Jag vet inte mycket om detta. Det här är mest lösa funderingar, som jag kastar in eftersom jag undrar om inte diskussionen blivit lite ensidig. Stenmjöl har vad jag vet bindande egenskaper. Finmaterialet fungerar i viss mån som murbruk. Antagligen skiljer detta sig åt för olika bergarter. Jag baserar detta på följande egna iakttagelser:
Stenmjöl från bergborrning o dyl som blir fuktigt kan binda ihop sig och bli mer eller mindre hårt när det torkar/stelnar. Tydligast har jag sett detta med dolomitkalkmjöl, som jag köpte i en trädgårdsaffär. Säckarna hade förvarats utomhus och blivit våta. Materialet var trögrörligt. Efterhand stelnade en del av det till en marmorliknande sten, som blev riktigt hård. Marmor består ju av dolomitkalk.
Vid ett besök i Schweiz visade min värd mig en bergvägg som sades bestå av naturlig betong. Den hade bildats av stenmjöl från en glaciär som bundit ihop sig som betong.
Jag förmodar att det som binder kan vara både kemiskt och mekaniskt.
Ur bearbetningssynpunkt kan inblandning av stenmjöl i murbruk tydligen vara besvärande. Ur konstruktionssynpunkt kan det förmodligen finnas både fördelar och nackdelar. Vill man ha något som är starkare än lerbruk så kanske man kan testa att blanda med stenmjöl, t ex att byta ut en del av sanden mot stenmjöl? (Detta är en hypotes, inget påstående.) Murar man en ugn av lerbruk kanske man inte vill ha med stenmjöl, då man vill ha ett bruk som är plastiskt även efter stelnandet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser