Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga ägg?  (läst 1324 gånger)

Fru Kall

• Uppland
Inga ägg?
« skrivet: 29 aug-12 kl 16:35 »
Hej. Jag har 8 höns som borde lägga ägg. Men jag får ca 1 ägg om dagen, ibland 2. Men oftast är det bara 1 ägg. Det känns inte som att detta är helt normalt. De har varit jätte duktiga på att värpa tidigare. Men nu under sensommaren känns det som att det har stannat av. Det brukar vad jag vet vara under vintern som det stannar av. Kan det ha att göra med sommarens konstiga väder eller kan de vara sjuka allihopa?  :-\ Jag börjar bli lite orolig.

Smajsan

• -
SV: Inga ägg?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-12 kl 17:21 »
Mina har slutat värpa för de har börjat att rugga  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Fru Kall

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 10 sep-12 kl 07:51 »
Tack för ditt svar. Jag håller tummarna för att det är ruggningen som håller tillbaka äggproduktionen. Vad jag kan se så är det bara en höna som värper. Tuppen ser rätt så risig ut i fjäder dräkten. Jag håller tummarna för att det är ruggning.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 10 sep-12 kl 07:57 »
Mina ruggar också, ser ut som ena riktiga ruggugglor en del av dem (inkl tuppen) =D Så jag får ca 3 ägg om dan från runt 20 hönor.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 sep-12 kl 08:05 »
Många av mina ruggar med..Tror oxå VÄDRET gör sitt..Börjar bli kallare ute och hösten står för dörren..Höns gillar ju värme och ljus..De värpte som bäst i sommeras..

Maddie

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 10 sep-12 kl 09:07 »
Mina började rugga i mitten av augusti ungefär  :) får ca 5 ägg i veckan nu på 20 höns av olika ras

kvibille

• Sport me' fart, agility så klart
    • Halland
    • Briemates kennel
« Svar #6 skrivet: 10 sep-12 kl 14:20 »
Mina började rugga i mitten av augusti ungefär  :) får ca 5 ägg i veckan nu på 20 höns av olika ras
Hur länge håller de på att rugga, har oxåfått dåligtmed ägg några veckor nu.
Bor sedan -07 på landet 1,5 mil norr om  Halmstad med fru, Ingela och fyra schapendoes hundar, Jackie, Tuva, Peggie o Dansa + en briard Kita. Två katter Casey o Mysan. Har fyra utflugna "kycklingar" och nu skaffat 8st Brahma och 4 st Faveroller.

Fru Kall

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 12 sep-12 kl 12:04 »
Några utav hönorna går och sätter sig i redet, kacklar sedan som om dom hade lagt ett ägg. Tomt i redet...  ??? Brukar de göra så när de ruggar?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 12 sep-12 kl 12:13 »
Var inte orolig de tar en paus , under ruggningen lägger de inga ägg.
Hedemorahöns

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 12 sep-12 kl 12:32 »
Några utav hönorna går och sätter sig i redet, kacklar sedan som om dom hade lagt ett ägg. Tomt i redet...  ??? Brukar de göra så när de ruggar?

Japp! så gör dom här med,Tillockmed min gammhöna som inte värper,ligger varje dag och värper,fast det inte har kommit ägg från henne på över 1 år.Jag tycker det är lite charmigt faktiskt!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

249 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser