Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda olika raser och storlekar?  (läst 3731 gånger)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
Blanda olika raser och storlekar?
« skrivet: 30 aug-12 kl 12:33 »
Jag har plats för ca 12 normalstora höns i hönshuset över vintern och de får gå fritt eller i större hönsgård om dagarna, En del är BB-avdelning och de har egen gård också. Idag har jag Hedemora och några Dv. Kochin MEN det finns ju så många fina hönsraser!!! Jag skulle gärna vilja ha ett par grönvärpare och så är Blomme så fina..

Men hur är det att blanda många raser? Och mår de små dåligt av att umgås med större? Och vad för tupp passar alla? Och blir blandningarna konstiga om jag inte kan sära på alla raser? Och kan man se vilka ägg som kommer från vilken ras?
Går det att sälja blandhöns och tuppar? Kommer inte att kunna behålla och äta upp alla själv.. Mest gillar jag Hedemororna, med Dv. Kochina är så bedårande söta...  ::)
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Blanda olika raser och storlekar?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-12 kl 12:41 »
Om hönorna lägger ägg med helt olika färg, form och storlek, så att du vet säkert vilken ras som lagt vilka ägg, så kan du ha tupp av bara en ras, och få renrasiga kycklingar från de hönor som är av samma ras som tuppen.

Annars kan du ha hönstraktorer under avelssäsongen, och dela av de raser du vill samla ägg från.

Det går utmärkt att ha höns av olika storlekar tillsammans, och det går utmärkt att ha ganska många tuppar tillsammans, om de har många hönor och gott om plats. Jag har höns och tuppar av flera raser, och har haft dem tillsammans på vintern. Hönsen väger mellan ca 1 kg och ca 5 kg.

Det går att sälja blandraskycklingar, särskilt könsbestämda hönekycklingar, men man får ju inte lika mycket för dem som för rasrena höns.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #2 skrivet: 30 aug-12 kl 12:50 »
Tack för svar! Hönstraktor verkar smart. Hedemororna kommer INTE gilla det, de blir sura som attan om de inte får gå ut och sprätta, men Dv.Kochina skulle säkert inte ha något emot ett lite mindre krypin. Isbarhönsens ägg borde ju vara lätta att känna igen. Ja det kan fungera... Skulle behöva ett större hönshus...  8)
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Kringlan

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 aug-12 kl 12:51 »
Det går att blanda olika raser och även olika storlekar, men dv.kochin-hönorna kan få det kämpigt med stor tupp av annan ras. ( en dvärg-tupp passar ju iofs alla på så sätt att den inte blir jobbig för de stora) OM du mixar tror jag dock inte det behöver gå fel, kolla med någon här som kör mixat och har tupp.

Rena raser är lättare att sälja än blandraser, men det löser du genom att ha tuppen av den ras du vill få fram renrasiga avelsägg/kycklingar från.
Säg att du tex vill ha renrasiga hedemora, då skaffar du tupp åt dem, som ju befruktar lite som han vill bland både dem och grönvärparhönorna, men när du plockar avelsägg blandar du aldrig ihop dem med grönvärparnas ägg eftersom de är just gröna. Samma sak med dvärghönorna om du har dem med stora; de äggen är ju små och lätta att känna igen. Jag tycker Blomme-ägg och Hedemora-ägg är rätt lika så de skulle jag inte mixa, trist att sälja fel ägg till kunden.

En annan lösning är ju att skaffa alla du vill och bygga avelsbås du har dem i när det är avelssäsong.

( nu skrev någon annan innan jag postade , men men.. :) )

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #4 skrivet: 30 aug-12 kl 13:04 »
Tack igen, det låter bra, får skippa Blommehöns tills vidare :)

Tänkte behålla en Dv.Kochintupp och en eller två Hedemoratuppar, jag vet bara inte vilken tupp jag vill behålla ännu... Den "gamle" är svart och jag vill gärna ha flera olika färger... Har en brun blank fin ungtupp som kanske kan ta över. Den fine spräcklige har tyvärr fjädrar på benen :(

Det är ont om Hedemorahöns, särskilt häromkring och de är himla trevliga och fina och lagom stora tycker jag. plus att de är köldtåliga, fast de bor i ett isolerat varmt hönshus ändå.. Men de går gärna ut i snön på vintern.

Oj vad det är skoj med höns! :D Synd bara att det blir så många tuppar hela tiden  8)

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #5 skrivet: 30 aug-12 kl 13:05 »
Äsch glömde ju en följdfråga om hönstraktorn, det lilla huset hur stort är de toch hur ser det ut inuti? Är det bara som reden eller har de sittpinnar och är de där hela tiden under avelssäsongen?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 30 aug-12 kl 13:15 »
Hönstraktorer kan ju se väldigt olika ut. Den på bilden har jag i år använt till en liten avelsgrupp, men tänker bygga större i framtiden, och ha de mindre till kycklingar, ällingar och ruvande höns/ankor.

Den på bilden är 1,2*0,8 m, den har ett rede i en hörna, och sittpinnar. Taket går att lyfta av för att lättare kunna städa. Huset är rovdjurssäkert, och djuren är instängda där på nätterna, på dagen går de i den flyttbara utegården, och går in och ut som de vill. Eftersom ytan är ganska liten, så har jag plåt på utegården, så att de kan vara ute även vid dåligt väder. Huset står på hjul så att det är lätt att flytta, och även utegården går att flytta själv, om man tar tag i en gavel i taget. Man flyttar på morgonen, innan man släpper ut dem. Utegården ät 1,2*4,8 m.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

174 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser