Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När blir stora brahmor könsmogna? Varför ser min surhöna "konstig" ut på magen?  (läst 1094 gånger)

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
Undrar då vår tupp har börjat att "ofreda"  :-[ de små tjejerna hemma..... oftast så springer de iväg men.....
Jag köpte dem den 30 juni och då var de fem veckor gamla. Tuppen själv är väl om jag räknat rätt 4,5 månader själv så han är ju inte mer än "tonåring" själv....

Sen har jag kanske en dum fråga till...... Men jag har ju en höna som ligger och surar hemma.... skulle flytta på henne lite igår och såg att hon var "röd" på magen såg ut som om fjädrarna var "borta" man såg pennorna men inte själva fjunen...... ( hon har väl surat i ca 2 veckor nu ungefär)
Har ju faktiskt inte tittat på dem så noga innan heller och speciellt inte henne då hon inte varit direkt samarbetsvillig tidigare.....
Tänkte att det kanske är så under magen för att värma äggen extra eller något....

Hoppas på ett klokt svar på båda frågorna i detta forum, brukar få svar som hjälper...

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 05 sep-12 kl 15:17 av Goblin »
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
Fjädrarna går bort på magen just för att kunna ruva bättre. Mina hönor har börjat lägga ägg vid 4,5 -5 månader, Hedemora, när tupparna blir könsmogna har jag ingen aning om.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Brahma är väldigt sena med att bli könsmogna, är de inte kläckta väldigt tidigt på våren så lägger de sannolikt inte ägg förrän följande vår.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
Nej ägg hade jag nog inte förväntat mig förrän nästa år, var mest orolig för att tuppen titt som tätt försöker att "sätta på" dem....
Tack för svaret med ruvningen och magen... idag hade min förvirrade surhöna lag sig i redet brevid på plastägget..... hoppas jag hann se henne i tid så hennes ägg inte blev för kalla..... inte för att jag kunnat lysa dem och sett om det finns något i dem, en hon ligger bara på två riktiga ägg och nu två redägg... för att inte förvirra henne mer.... o:) Hoppas ju på ett sätt att det blir kycklingar då man vill se hur god mor de blir samtidigt som det är så sent på säsongen att skulle det inte bli något så spelar det ingen roll....
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

Dela detta:

* Inloggade just nu

208 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser