Min ena höna har varit hängig sedan i tor eller fredags och det blir bara värre. Hon har försökt hänga med de andra när de varit ute, men mest stått uppburrad med hängande stjärt och indragen hals. I lör sprutade jag i henne 20 ml parafinolja i fram och 10 i bak och masserade lite. Igår hade hon blivit lite sämre och jag satte henne i en bur i anslutning till de andra hönsen för att se hur avföringen ser ut. Hon har inte bajsat något på hela natten och inte rört kycklingmaten som de annars är väldigt förtjusta i, och krävan var fortfarande full med samma vätska och frön som igår så uppenbarligen är det stopp någon stans på vägen. Jag sprutade just i henne 20 ml olja både i fram och bak och masserade. Innan det försökte jag kräka henne och då kom det bara ut vätska (som luktade förfärligt), fick inte upp fröna. Krävan är alltså inte sprängfull och det finns inga knutor i, men innehållet kommer inte vidare. Har försökt känna om det sitter något ägg i vägen men känner inget. Däremot verkade hon ha ont när jag klämde främåt mot/bakom bröstkorgen. Hon är ren och fin i bak, inga flytningar och ingen lukt. Hon är riktigt hängig - normalt sett är hon en av de räddaste hönorna, men nu är hon så medgörlig så man kunde tro att hon var tam och hon är även ostabil och vinglar till när man sätter ner henne.. så kanske är det för sent redan..
Vad skall jag göra?
Jag har Baytril hemma, men är det någon ide att ge henne det när det inte kommer längre än till krävan?