Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på henne?  (läst 1468 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Vad är det för fel på henne?
« skrivet: 10 sep-12 kl 11:10 »
Min ena höna har varit hängig sedan i tor eller fredags och det blir bara värre. Hon har försökt hänga med de andra när de varit ute, men mest stått uppburrad med hängande stjärt och indragen hals. I lör sprutade jag i henne 20 ml parafinolja i fram och 10 i bak och masserade lite. Igår hade hon blivit lite sämre och jag satte henne i en bur i anslutning till de andra hönsen för att se hur avföringen ser ut. Hon har inte bajsat något på hela natten och inte rört kycklingmaten som de annars är väldigt förtjusta i, och krävan var fortfarande full med samma vätska och frön som igår så uppenbarligen är det stopp någon stans på vägen. Jag sprutade just i henne 20 ml olja både i fram och bak och masserade. Innan det försökte jag kräka henne och då kom det bara ut vätska (som luktade förfärligt), fick inte upp fröna. Krävan är alltså inte sprängfull och det finns inga knutor i, men innehållet kommer inte vidare. Har försökt känna om det sitter något ägg i vägen men känner inget. Däremot verkade hon ha ont när jag klämde främåt mot/bakom bröstkorgen.  Hon är ren och fin i bak, inga flytningar och ingen lukt. Hon är riktigt hängig - normalt sett är hon en av de räddaste hönorna, men nu är hon så medgörlig så man kunde tro att hon var tam och hon är även ostabil och vinglar till när man sätter ner henne.. så kanske är det för sent redan..

Vad skall jag göra?

Jag har Baytril hemma, men är det någon ide att ge henne det när det inte kommer längre än till krävan?
« Senast ändrad: 10 sep-12 kl 11:16 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Paradisgården

• Västergötland
SV: Vad är det för fel på henne?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-12 kl 12:32 »
Ingen av alla 23 som har någon idé?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Leifem

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 sep-12 kl 13:06 »
Ingen av alla 23 som har någon idé?

Och jag är tydligen nr 45..
Jo, jag hade för hennes skull, låtit henne få flyga vidare.. :-\

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 sep-12 kl 15:12 »
Ja, det får nog bli så... inte lätt att göra något när hon varken äter eller verkar dricka och inget händer med grejorna i krävan... och man dessutom inte vet vad det är...

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 sep-12 kl 15:59 »
Stod med henne vid huggkubben och kunde bara inte.. Hon är för pigg och med helt enkelt. När jag släppte ner henne på marken sprang hon t.o.m. lite grann och ville vara med de andra hönorna. Tog upp henne igen och kände, och då krasade det, så det är uppenbarligen ett trasigt ägg där inne. Har satt henne i an balja med ljummet vatten och såpa nu och skall skölja kloaken med vatten/salt och försöka få ut det. Hoppas jag kan lyckas lika bra som "prince" i en annan tråd.

surhönan

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 11 sep-12 kl 20:43 »
Hur går det med hönan?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 sep-12 kl 22:24 »
Tack för omtanken :). Jo... hon lever än och har inte direkt blivit sämre, men inte bättre heller. Sköljer henne i bak två gånger om dagen med koksaltlösning med antibiotika i och ger henne vitaminer och antibiotika i vattnet. Idag hade hon faktiskt druckit en del och även petat lite i maten, men jag vet inte om det kommer vidare i systemet. Hon har fortfarande inte bajsat något. Hoppas något av vattnet och antibiotikan kommer vidare i alla fall så hon inte torkar ut och så medicinen kan göra någon nytta.

Igår fick hon ett varmt bad innan jag sköljde henne första gången. Det verkade hon gilla och hon blev lite piggare och mer motsträvig direkt efter. Hon fick kycklingarnas värmelampa över sin bur sedan så hon kan hålla sig ordentligt varm. Får hoppas det vänder.. När jag sköljer kommer det inte ut mycket mer än vattnet jag sprutat in, men pyttelite typ äggröra som inte luktar så gott har kommit.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 sep-12 kl 17:18 »
Hon har bajsat!! :D Inte så stor bajs, men ändå - hon har ju inte bajsat sedan jag satte henne i buren. Och hon dricker ganska bra och äter lite också ;D. Och hon var något lite lite med motsträvig i förmiddags när jag skulle skölja henne :). Hoppas det fortsätter såhär.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 sep-12 kl 17:46 »
Nu har hon bajsat jättemånga bajsar! ;D Och idag är hon jättepigg jämförelsevis :D. Tyr att jag inte tog bort henne :).

Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser