Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stå el ligga i kläckaren?  (läst 2274 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
Stå el ligga i kläckaren?
« skrivet: 14 sep-12 kl 22:54 »
Ser att en del kläckare har hållare så att äggen står upp medan andra har äggen liggande. Fungerar endera bättre än den andra, dvs har det ngn betydelse för kläckningsstatistiken?

Jag har en mindre Brinsea där äggen läggs i en korg (automatisk vändning) o märker att mindre ägg trillar runt lite hur som helst, snurrar runt o har sig. Blir lite nervös över det, nybörjare som jag är.  ::)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

FM

• Skåne
SV: Stå el ligga i kläckaren?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-12 kl 23:52 »
Vilken brinsea har du? För i min brinsea octagon ruvas det ståendes. På höns om jag mins rätt är det ingen skillnad på om de är ståendes lr liggandes dock på gäss o (om jag kommer ihåg rätt även ankor fast i mindre grad) mår bäst av att ligga.

:)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Lijing

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 15 sep-12 kl 00:32 »
Hjälp! Nu blev jag osäker...har för mig att det är en sådan...men gammal som gatan är den, finns inte längre till försäljning efter vad jag har sett. Kan inte kolla just nu, det soves i rummet där den står.  :)

Mina funderingar går åt om man skulle kunna ställa ngn slags ägghållare i korgen...äggkartong? El hinner det börja växa otäckheter i pappen?

Just nu ligger det dv.kochin-ägg i den o de är så små att de trillar runt hej vilt... Får "provpacka" med köpeägg när kochin:arna är (förhoppningsvis) kläckta.  :D
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 sep-12 kl 01:04 »
Vickar maskinen lr är det rullbackar?

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Lijing

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 15 sep-12 kl 08:44 »
Det är en korg som sakta rullar över mot sidorna. Ska fota men måste dra iväg med töserna till frissan nu...ingen vila, ingen ro!

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 19 jan-13 kl 11:15 »
Väcker upp de här tråden lite. Såg i andra trådar om liggande eller stående ägg i kläckaren men det skulle vara intressant att höra av fler hur ni göra. Alltså, har ni äggen stående eller liggande i kläckaren?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 19 jan-13 kl 11:22 »
man har äggen så som kläckaren är gjord svårt att ha stående om det är ett galler som flyttar sig fram och tillbaks

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 19 jan-13 kl 12:15 »
Jag har ju en hemmabyggd så jag tänkte göra det som verkar bäst  :)
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 19 jan-13 kl 12:25 »
Skulle jag göra en hemmabyggd vändare, hade jag nog valt att utgå från en äggback som den på bilden nedan.

Den går lätt att rengöra, och är stabil. Så får man klura ut något bra sätt att vippa den från sida till sida.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Yppe

• Halland
« Svar #9 skrivet: 22 feb-13 kl 23:32 »
Har fått en äggleverans med posten. När jag genomlyste äggen så ser man rätt tydligt att luftblåsan i nästan alla äggen är uttänjda och har lossnat från äggets insida. Ska jag lägga eller ställa dom upp i kläckaren?  Har fått för mig att blåsan skulle hålla sig på plats om man ställer dom upp. Eller har det ingen betydelse.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 23 feb-13 kl 07:37 »
Med skickade ägg brukar man få bäst resultat om äggen står upp, just för att luftblåsan då hamnar på någorlunda rätt ställe.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Yppe

• Halland
« Svar #11 skrivet: 23 feb-13 kl 09:34 »
Om jag ska ställa äggen upp i min Corti 24 måste jag uppfinna något smidigt.
Köpte en köksateralj på loppis. Klippte bort lagom många plastbitar så att
ett normalstort ägg går imellan maskorna. Ska hänga den över ordinarie mellanväggar.
När botten förs fram och tillbaka i kläckaren lutas äggen åt det ena eller andra hållet.
Försökte lägga in bild men jag behöver hjälp med det.

Yppe

• Halland
« Svar #12 skrivet: 23 feb-13 kl 11:30 »
Klarar inte av att lägga in foto från min IPad   Säger att filen är för stor? HJÄLP !

Alex s

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 28 feb-13 kl 08:14 »
Jag är alltid noga med att oavsett vad jag kläcker fram så ska spetsen på äggen vara nedåt och luftbubblan vara uppåt. samtliga av mina maskiner har "tippvändning" och jag ser ingen nackdel med att ha äggen ståendes
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

skogsbonne

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 28 feb-13 kl 08:48 »
gör som hönan ha dom liggnas men har man en kläckare som är gjord för att ha äggen stående så kör man på det

Dela detta:

* Inloggade just nu

220 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser