Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isbarkycklingar växer sakta?  (läst 775 gånger)

Vildrosens

• -
Isbarkycklingar växer sakta?
« skrivet: 25 aug-12 kl 10:12 »
Jag har 2 isbarkycklingar som är cirka 11 veckor, de är sannolikt tuppar. De är dock väldigt små, ej högresta och kam och slör utvecklas väldigt sakta. Är det så eller kan det vara hönor i alla fall? Nu ska man väl inte jämföra men min andra kycklingar som blev tuppar, dock andra raser, har redan markant kam och slör och är väldigt mkt större och mer tuppiga i utseendet. Vill inte sälja min isbar innan jag är helt säker på att de är tuppar. Ska det gå så här sakta? Tittar man på vuxna hönor på google så har de ganska hög kam och lite slör.....förvirrad.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Isbarkycklingar växer sakta?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-12 kl 11:03 »
Isbartuppar får stjärt sent..
De växer lika bra som övriga raser,.
Fjäderfän och kaniner

Vildrosens

• -
« Svar #2 skrivet: 25 aug-12 kl 16:22 »
OK, mina leghorn är mycket större än mina Isbar trots att de är födda samma dag, leghorntuppen är nästan dubbelt så stor, tänkte att de kanske är mer snabbväxande än isbar. Har lästa att Isbaren är lite större och tyngre än leghorn så jag blev lite fundersam.....ja ja det visar sig väl så småningom om det är tuppar jag har.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 25 aug-12 kl 19:44 »
Tvärtom tycker jag, mina mognade väldigt tidigt, tupparna fick mycket tidigt stora kammar och slör och började gala. De är nu knappt 11 veckor och ser mer vuxna än barnsliga ut, några av tupparna har börjat våldta både systrar och vid minst ett tillfälle en vuxen höna, de börjar gå förbi hönorna i rangordningen.
Beror säkert på vad man jämför med, har tidigare bara haft blandraskycklingar med små roskammar etc. där man ibland kunde känna sig osäker mycket länge.

brandkattis

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 25 aug-12 kl 20:44 »
Har 7-veckors Isbar, o varit säker ett bra tag på att jag har en tupp o en höna. Kammen är mycket större o slören likaså än den andra. Sedan har jag kycklingar som är 3 veckor o där kan jag o börja se skillnad på kammar. Mina isbarer är stora o växte väldigt fort motför de andra jag har.
Har precis startat upp med kycklingar efter ett uppehåll på 7 år. Tänkte starta upp rasrent med Hedemora, Isbar Velsumer o Faverolle. Bor med man 3 barn en rottweiler en bouvier des flandres o två katter :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser