Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av drottning  (läst 845 gånger)

jacobfor

• Uppland
Byte av drottning
« skrivet: 26 sep-12 kl 11:14 »
Jag håller som bäst på att ge foder till bina bin. De har fått foder nu i några veckor och av 6 samhällen så har 4 dragit ned fodret (bifor 16 kg, på hink). Bara 2 avläggare är lite sena och har fått lite mer tid på sig.
Jag skulle dock vilja byta drottning i ett av samhällena som har dragit ned fodret och har tänt att bura bef drottning i 2dgr och sedan byta till ny drottning i utätningsbur. Hur tror ni detta fungerar så sent på säsongen? Är lite orolig för att göra det nu när det har varit så kallt. Vad säger forumets erfarenhet?
Jag tänkte byta eftersom jag har en drottning som gått i apidea som jag tänkte använda till avläggare som inte blev av och då vill jag istället byta drottning på ett samhälle som inte givit så mycket honung (nästan ingen alls).

Tacksam för svar!

mvh,
Jacob

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Byte av drottning
« Svar #1 skrivet: 26 sep-12 kl 13:45 »
Prova, fast släpp ut nya drottning själv efter 2 dyng och se om de bollar henne, gör de det ge dom den gamla tillbacka.

mata innan under och efter vid sena drottning tillsättningar

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

jacobfor

• Uppland
SV: Byte av drottning
« Svar #2 skrivet: 26 sep-12 kl 15:58 »
ok, Kanon! Ska testa det till helgen!

mvh,
Jacob

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser