Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket material till burar - väggar o golv?  (läst 751 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
Vilket material till burar - väggar o golv?
« skrivet: 26 sep-12 kl 17:37 »
Ämnar bygga 2 st burar inne hos de små hönsen där jag tänker ha vaktlar, el åtminstone i en till att börja med. (Officiellt är det "kycklingburar"...iaf när jag talar med maken...  ;))

Först tänkte jag bara sätt upp en mellanvägg, botten o tak o använda den befintliga väggen baktill o på sidorna. Det är dock panel o det kommer att bli svårt att rengöra (o måla) den om burarna byggs in fasta.

Så jag tänkte mig regelvirke med väggar på 3 sidor o nätdörr framtill. Vad ska jag använda till väggar? Masonite? Vill att de ska bli hyfsat lätta så att vi orkar plocka ner dem vid städning/sanering av väggen bakom samt även att det ska vara ett lättstädat material i själv buren.

Taket? Nät eller masonit? Funderar på att köpa ett värmetak för att kunna komplettera elementet därinne vid sträng kyla (brukar ha några omgångar med -35 vintertid).

Storlek på den större buren 90 cm lång, 70 cm djup o 60 cm hög. Den mindre blir 75x75 cm o är tänkt som nykläcks-bur men...kan tänka mig att bygga en stor längs med hela utrymmet o göra listen mitt på så att man kan dela av. Bra när man ska städa o ev behöver dela på dem av andra orsaker. Då kan man ju inreda lite olika också...men då går den inte att lyfta ner.  ::) Kanske hål i mittenväggarna o ett rör mellan...

Vad bör botten bestå av o vilket markmaterial är bäst? Om sand, vilken grovlek? (Har tillgång till natursand men måste väl sila den.)

Siktar in mig på japaner till en början...
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser