Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninunge(ar) med lite svullet öga  (läst 1157 gånger)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
kaninunge(ar) med lite svullet öga
« skrivet: 12 okt-12 kl 16:12 »
Hej
jag märkte att två av våra kaninungar (gottisar ca 5 veckor gamla) har lite svullet öga på vänster sida,
det är en slaktkull så att fara till vet känns som lite dyrt kaninkött eller vad man ska säga.
Dom verkar inte heller bry sig så mycket utan äter, dricker och skuttar runt och det är inte jättestort (när det var som mest syntes däremot ögar som bara en springa) och en av dom har redan (på ca 3 timmar) mycket bättre öga men ändå svullet och lite varmt.
Jag har googlat runt lite och sett att man kan tvätta med saltvatten för att se om det blir bättre innan man går till ve,t vad tror ni om det? bumullstuss då eller? (det finns heller ingen smådjursvet härikring så det försvårar ju ytterligare).
Jag bor för långt norrut för kaninpest (vad jag förstått) och min teori är att dom helt enkelt kan ha fått nått i ögat eller fått en smäll där (dom krälar ju på varann hela tiden).
Jag tror faktiskt det inte är så farligt eftersom dom verkar må bra (särskilt om man kan tvätta öga men det får vänta till min man kommer hem för jag har inte nog många armar för det) men jag hade en mardröm om en jätteskadad unge för några nätter sen så jag känner mig orolig ändå  :-[

som sagt kan jag testa saltvattentvätt?
tack på förhand

lialan

• Västergötland
SV: kaninunge(ar) med lite svullet öga
« Svar #1 skrivet: 12 okt-12 kl 17:26 »
När jag haft ungar med svullet öga, har jag tvättat med ljummet vatten, ev med lite salt i, på bomullstuss.
Var noga med att rengöra buren, så det är så lite ammoniakångor som möjligt.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #2 skrivet: 12 okt-12 kl 18:58 »
När jag haft ungar med svullet öga, har jag tvättat med ljummet vatten, ev med lite salt i, på bomullstuss.
Var noga med att rengöra buren, så det är så lite ammoniakångor som möjligt.
så det är vanligt altså?
deras ögon är betydligt mindre svullna nu (den som fick senast är bara lite röd i ögat inget mer) så min man vill avvakta för det finns ju en risk att man irriterar mer än vad man hjälper när det blivit sån förbättring (vi kollar dock läget ofta).
jag misstänkte att det skulle kunna vara buren också, vi städade nyss men hon fick ju 11 ungar så det blir ju lite skit av den mängden kaniner  :-\

mikatela

• Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
« Svar #3 skrivet: 12 okt-12 kl 22:58 »
Kan det inte vara som dom har stuckit sig på ett höstrå i ögat?
Det kan hända marsvin iaf!

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #4 skrivet: 13 okt-12 kl 17:41 »
Kan det inte vara som dom har stuckit sig på ett höstrå i ögat?
Det kan hända marsvin iaf!
det var ett alternativ vi tänkte på också.
hursomhaver är deras ögon bra idag och buren har städats också jag behöver nog en riktig unge så jag slipper bli så mammig över allt annat  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser