Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?  (läst 33837 gånger)

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #40 skrivet: 17 okt-12 kl 20:37 »
Förutom toaletten värmer jag med kakelugnar och vedspis. I rummen som ugnarna står är det ganska jämn temperatur 17-21 grader om man eldar sina två brasor om dygnet, även när det är riktigt kallt. I vårt ganska stora kök är det värre, här gör vedspisen jobbet så det kan variera mellan 11 och 25 grader beroende på yttertemperatur och eldningsflit :) Om vintern stänger vi till farstun och övervåningen som står kalla. Toaletten som står i den ouppvärmda "köksingången" är eluppvärmd men väldigt liten och förbrukar inte mycket el, dessutom har vi Elvärmt varmvatten. Är ganska nyinflyttad men som mest gjorde vi av med 900kwh under jan/feb perioden i vintras, nu under sommaren har vi gjort av med ungefär hälften så mycket.

Jag trivs som bäst när tempen är ca 18-20 grader. Men har man jobbat hårt fysiskt så kan ännu kallare vara rätt skönt också :)

andtol

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 18 okt-12 kl 08:48 »
Jag kanske skulle sammanfatta tips och idéer som jag har gjort och varit insparade på max 3 år.

Upplys oss!

Och visa en bild på elfakturan!

Chris983

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 19 okt-12 kl 21:49 »
Det blir ett långt svar. De åtgärder jag vidtagit har uppenbarligen resulterat i att jag sparar drygt 15 000 kronor varje år och har kostat mig max 10 000 kronor plus luftvärmepumpen som satt i huset när vi flyttade in.  Detta med enkla tekniska lösningar.

Först av allt så ska jag nämna att många som hälsar på oss tycker att vi slösar med elen. Lampor tända dygnet runt och varmt i huset. Så 8-9000 kW/h på årsbasis är utan att snåla på strömmen. När vi var två vuxna i hushållet så låg det på precis innan vi fick en son på 8200 kW/h nu när vi fått en bäbis också har det ökat ca 1000 kW/h. Jag räknar med att knappt hälften av elkonsumtionen är för uppvärmning.

Som högst långt innan vi bodde i huset påstod tidigare ägare att elkonsumtionen legat över 30 000 kW/h på ett år!

För att värma upp ett hus ekonomiskt ser jag tre delar som viktiga: Husets isolering/klimatskal, uppvärmningssystem och ventilation/vädring. I de villa-tidningar som kommer i brevlådan varje månad skriver de mycket om nya fönster och dyra pannor. Anledningen är naturligtvis att de är största annonsörerna. Det finns ofta andra lösningar som är återbetalda snabbare.

Husets isolering/klimatskal
När vi köpte vårt hus för 5 år sedan fick jag för mig att tilläggsisolera vår vind. Tidigare ägare sa med bestämdhet att det är helt meningslöst. Besiktningsmannen var av ungefär samma uppfattning. Från 20 cm till 55 cm gjorde att materialkostnaden hamnade på 2400 kronor och enligt kalkyler jag hitta på internet skulle besparingen bli cirka 2000 kW/h per år. Återbetalt på ungefär en vinter! Dessutom blev troligen boendeklimatet lite bättre med jämnare temperatur i huset.

En minst lika snabb återbetalning var när jag skar till en gammal skumgummimadrass som passade i hålet ovanför vindsluckan. Kostnad 0 kronor och en kännbar förbättring av boendeklimatet.

Dessa två förändringar gjorde att jag letade vidare efter lönsamma investeringar. Och som jag ser det är det alltid lönsamt att tilläggsisolera upp till nivån som passivhus har om man ser isoleringen (35-45 cm i golv och väggar samt 60-80 cm i tak). Isoleringen ser man oftast på vinden, eventuellt i krypgrunden och när man byter panel på huset. Vid övriga tillfällen är det sällan lönsamt.

Vid val av isolering är 95 mm mineralullsisolering den mest prisvärda, då den är vanligast och tycks vara prispressad i butikerna.

Jag har idag även tilläggsisolerat krypvindarna med nästan lika snabb återbetalningstid.

Fönster är ofta något man tänker på när man vill förbättra klimatskalet. Det är inte lönsamt att byta ut fönster. Däremot upplevde jag att våra fönster var dragiga och dåliga när vi flyttade in trots att tätningslisterna såg bra ut. Efter något år bytte jag dem i alla fall och fick fönster som gör att jag inte kan förstå varför man byter ut sina fönster.

Värmefotografering är något jag ofta sett på olika ställen på internet. De åtgärder som nästan alltid rekommenderas är att täta skarvar i byggnaden. Alltså skarv mellan golv och vägg, vägg och fönster samt vägg och tak. En tub med målarfog i skarven mellan t ex golvlist och golv är inte dyr men gör mycket för boendeklimatet. I vissa hus verkar det också som det slarvats med drevningen mellan fönster och vägg. Det brukar också vara enkelt och billigt att åtgärda. Pilla bort fodret runt fönstret och lägg dit drevning/isolering. Dessa åtgärder kan göra utan dyra konsulttimmar

Det finns en sak man behöver komma ihåg när man gör dessa förändringar; och det är att göra det på rätt sätt så huset mår bättre än innan man gjorde förändringen. På 80-talet hände det att hus tätades sönder med mögelproblem som följd. Krypgrund och vind är extra utsatta för fukt och behöver rättas till med försiktighet.

Uppvärmningssystem
Det är inte inte ovanligt att man hör folk som investerar hundratusen kronor för en ny panna. Det vill till att få tillbaka de pengarna. Det är dessutom ingen rolig grej om ett sådant system skulle gå sönder.

Gör man ovanstående förändringar så kommer få uppvärmningssystem vara lönsamma att byta ut. Möjligen är oljepannor lönsamma att byta mot pelletsbrännare, och eluppvärmningen med en värmepump. För oss är det inte säkert att det är lönsamt att byta värmepumpen om den skulle gå sönder.

Som jag ser luft/luft värmepumpar är det viktigt att tänka två saker, dels att en värmepump som bara behöver ge 75 % av maxvärmen enbart förbrukar ca 50 % av elen mot maxvärmen, dels att det går åt mycket luft att få den att fungera optimalt.

Detta gör att man ska låta den gå på samma temperatur hela värmesäsongen, utan nattsänkningar eller liknande. För mig tar det minst ett dygn innan förändringen har gett genomslag fullt ut i hela huset.

Kör pumpen med så hög fläkthastighet på innedelen som möjligt. Detta kan upplevas som att den ger mindre värme, det blir kallare i närheten av pumpen och det känns som den blåser kalluft. Verkligheten är att värmen sprids bättre i huset och verkningsgraden blir högre.

Håll pumpen ren. Själv blåser jag rent den varje sommar med tryckluft. Det yr damm i hela huset och därför gör jag det på sommaren när alla fönster och dörrar är öppna. Dessutom sprejar jag värmeflänsarna med köksrengöringsmedel för att få bort fett. Endel rekommenderar spolarvätska som man har till bilen istället. Jag har tagit bort alla filter utom de som är gjorda för att samla upp dammet. (Detta är vad jag har gjort, jag tar inte på mig något ansvar för era värmepumpar)

På utedelen har jag inget litet hus eller liknande och inga buskar eller träd. Dessa gör att luften får svårare att cirkulera. Det enda jag har är ett tak en halvmeter ovanför utedelen så det inte regnar eller snöar på den i onödan.

Stäng inte av pumpen mer än korta stunder för veckorengöringen under vintersäsongen. Det sliter onödigt på pumpen. Ju kallare det är, desto viktigare är detta råd. 

Har man värmepumpen på nedervåningen och har svårt att få upp värmen till övervåningen kan man sätta ett litet element i varma delen av trappan. Den varma luften från elementet går upp till övervåningen och drar dessutom med sig varmluft från värmepumpen.

För vattenburna värmepumpssystem gäller ungefär samma sak, ju kallare temperatur de kan skicka ut i radiatorerna, ju effektivare fungerar de. Men det kan säkert någon som har den typ av systemet beskriva bättre än mig.

Ventilation/Vädring
Hos oss blir det mycket bättre värme i huset om vi vädrar en kort stund, max en minut. Det ska vara korsdrag. Vi väljer att vädra genom dörrar på nedervåningen för att släppa ut så mycket koldioxid som möjligt. Detta gör att värmen sprider sig bättre i huset och inga rum känns kallare än de andra. Vi brukar försöka göra det när det är som varmast ute och gärna ofta och kortare än sällan och längre.

andtol

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 20 okt-12 kl 17:41 »
Det blir ett långt svar. De åtgärder jag vidtagit har uppenbarligen resulterat i att jag sparar drygt 15 000 kronor varje år och har kostat mig max 10 000 kronor plus luftvärmepumpen som satt i huset när vi flyttade in.  Detta med enkla tekniska lösningar.

Intressant!

Hur mycket kostade fönstren? För du köpte väl nya? Hur många? Treglas?

Jag har fått rådet att INTE tilläggsisolera. Varken tak, väggar eller golv. Vårt hus är friskt och ska förhoppningsvis fortsätta vara det. :)

Edit: jag ser att jag låter kanske sarkastisk/ironisk. Jag har lite svårt att förstå siffran 10000 men nu tror jag det faller på plats. :)
« Senast ändrad: 20 okt-12 kl 17:44 av Toll »

Chris983

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 21 okt-12 kl 17:21 »
Fönstren är original kopplade 2-glas från 1976 och tätningslisten kostade ca 300 kronor för hela huset.

Tio tusen kronor är kostnaden för isoleringen och material tillhörande energieffektiviteten. Det är troligen lägre men det är bättre att  räkna högt på den kostnaden.

Tack för förtydligandet.  Det viktigt att göra rätt, annars kan det bli dyrare att tilläggsisolera än att låta bli.

skaneman

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 21 okt-12 kl 17:57 »
22 grader, jordvärme 150kvm 7800 kwh helår med hushållsel

Mama Simone

« Svar #46 skrivet: 22 okt-12 kl 14:25 »
Hej, intressant tråd. Jag kan bidra med att vi har en villa från 1950 med ett originalt vattenburet vedvärmesystem, vi har inte än isolerad mycket mer än med vintergardiner och dörrgardiner. De faktiskt bidrar mycket till den tillfälliga isoleringen. Snart ska det installeras luftpump för att komplettera ifall vi åker iväg under vinter för mer än en dag. Mellantemperatur är 16-18 grader och vi trivs bra med härliga ullekläder på. Årsbruk har vi runt 3800 Kwh.

krikav

• Hälsingland
« Svar #47 skrivet: 26 okt-12 kl 00:35 »
20 grader, men då det är jag som eldar så kör jag lobbying för att få sänka till 18. :)

Tabergstrollet

• Småland
« Svar #48 skrivet: 26 okt-12 kl 02:51 »
Det flera av er inte skriver/tänkt på är ju att det inte bara är temperaturen som spelar in utan även luftfuktigheten där man bor
Jag tex har innetemp på 20,5 grader men en luftfuktighet på omkring 60-65% vilket gör att de 20 graderna upplevs som kallare
har man tex fötterna utanför täcket när man vaknar e man iskall, sitter man still blir snoken (näsan) kall men trots det är det ju 20grader ;)
och med tanke på nuvarande fuktighet vill jag absolut inte ha kallare, Någon som har bra tips på hur man kan få ner fuktigheten för att kunna sänka innetempen kan ju dra iväg ett Pm så inte tråden kapas i onödan.

Jo just det, kan tillägga att jag har vattenburna element :-[

torbjorn

• Medelpad
« Svar #49 skrivet: 26 okt-12 kl 07:30 »
Luftfuktigheten brukar sjunka av sig självt när det blir kallare ute. Annars är nog de enda råden att vädra mer, köra avfuktare, undvika att koka vatten, duscha och andas ut, minska på mängden krukväxter. Förmodligen föredrar de flesta då att låta luftfuktigheten vara som den är.
Tänk på att hygrometrar för hemmabruk brukar vara allt annat än pålitliga, förutom att de kan visa uppåt 30 % fel redan i nytt tillstånd så åldras vissa typer snabbt. Det kan vara lämpligt att testa den vid 100 % fuktighet genom att linda in den i en fuktig trasa och lägga alltsammans i en tät plastpåse ett dygn, då och då.

Huggorm

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 26 okt-12 kl 10:04 »
Jag skulle gärna ha högre luftfuktighet, det verkar som om den sjunker ordentligt när man värmer genom att elda i kamin

Tabergstrollet

• Småland
« Svar #51 skrivet: 26 okt-12 kl 11:39 »
Luftfuktigheten brukar sjunka av sig självt när det blir kallare ute. Annars är nog de enda råden att vädra mer, köra avfuktare, undvika att koka vatten, duscha och andas ut, minska på mängden krukväxter. Förmodligen föredrar de flesta då att låta luftfuktigheten vara som den är.
Tänk på att hygrometrar för hemmabruk brukar vara allt annat än pålitliga, förutom att de kan visa uppåt 30 % fel redan i nytt tillstånd så åldras vissa typer snabbt. Det kan vara lämpligt att testa den vid 100 % fuktighet genom att linda in den i en fuktig trasa och lägga alltsammans i en tät plastpåse ett dygn, då och då.

Det var efter mätningar av en firma som jag fick reda på att luftfuktigheten var så hög, mätningen gjordes förra året i januari och visade då på de värdet jag skrev i mitt tidigare inlägg

torbjorn

• Medelpad
« Svar #52 skrivet: 26 okt-12 kl 14:28 »
Jag skulle nog vilja säga att en mätning av luftfuktigheten i ett bostadshus vid ett enda tillfälle inte säger så mycket. Först om man har hållit koll på den en längre tid och vet hur den brukar växla med årstider osv, så kan man ha underlag för att tycka någonting om den.

Jonas L

• Blekinge
« Svar #53 skrivet: 29 okt-12 kl 20:14 »
Man ska i alla fall inte underskatta betydelsen av drag. Jag flyttade från en 40-50-talslägenhet till hus i oktober förra året och var beredd på att det skulle bli dyrt att hålla en rimlig inomhustemperatur på 22-24 grader. När jag sen flyttade in så blev jag väldigt överraskad. Plötsligt kändes det helt ok med 20 grader. Det kan vara luftfuktigheten men jag tror att det är draget. Och då har jag ändå flyttat till ett 40-talshus som påstods vara tilläggsisolerat på 70-talet (fast än har jag inte hittat nån isolering utöver den på vinden).

Jag tycker det är viktigast på nätterna och mornarna. Vaknar jag i 18° så har jag en täppt näsa och en allmänt frusen känsla hela dagen. När jag väl är vaken kan jag tänka mig lite vad som, men ligger det under 19 så brukar man hamna i soffan med en filt istället för att göra något vettigt ::).

Till saken hör att oljepannan slutade att fungera innan jag ens hann flytta in, så det fick bli en panikinstallation av luft-vatten. Förra året hade jag mellan 18 och 22 grader, men nu har jag pillat på alla inställningar, så det ska nog bli lite tightare reglering i år. Jag får återkomma med resultat efter vintern. Jag kommer att skaffa kamin, men det har inte med värmeekonomi att göra utan det är för att klara strömavbrotten och bli lite mer oberoende.

skäggetorpet

• Dalsland
« Svar #54 skrivet: 29 okt-12 kl 21:24 »
Intressant att läsa vad alla står ut med :-)

Jag har direktel i ett gammalt dåligt isolerat hus. Ligger precis vid skogen så solen kommer aldrig till att värma förän på em. Har en vedspis i köket som jag prisar högt!
Min lyx är att alltid ha elementet på inne på toa året runt! På vintern har jag mina kläder där så det blir lite skönt att klä sig.
Brukar vara 14 - 15 grader i köket på morgonen, ska jag snart iväg kör jag igång gasolkaminen annars tänder jag  spisen  så får det bli vad det hinner... Har nu fått tag i täljstensplattor som jag lagt på köksspisen som värmebuffert :-)
Är mina barn här blir det element på  på deras rum...

Svårt att veta när man ska börja elda i spisen - jag har svårt att beräkna hur mycket ved som går åt på vintern - men har nu fått massor av stockar så jag kan elda som faen nästa vinter - skönt   :D

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #55 skrivet: 29 okt-12 kl 22:35 »
Vi har olika temperaturzoner i vårt hus! Luft-luft pumpen fungerar som bäst när ute-temperaturen inte går under +5 grader, då har vi en innetemperatur på ca. 22 grader i vardagsrum, något lägre i köket och ca. 18 grader i sovrummet nere. Vi har en kamin som vi stöd-eldar i och får då periodvis över dygnet varmare i vardagsrum och kök och övervåningen.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 30 okt-12 kl 05:12 »
23-25 grader är lagom enligt mig

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #57 skrivet: 30 okt-12 kl 07:13 »

9000 kWh låter väldigt lite. Hushållselen brukar vara 600-700 kWh/månad.

vet inte jag, när jag hade hus så låg hushållselen på ca 4000 kwh/år.

I min lilla lägenhet har jag 17-18 grader, och eldar i kaminen om jag känner mej frusen eller ska torka tvätt.

Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #58 skrivet: 30 okt-12 kl 08:41 »
Vi håller som bäst på att installera vattenburen värme i vårt dryga hundraåriga hus. Tidigare har vi haft kaminer i princip i vartenda rum och i köket en gammal Kockums för matlagning och varmvatten.

Nu har vi element i varje rum, en ny Wamsler kökspanna i köket, ack-tankar på massor med liter, elpatron och solpanel för att få "gratis" varmvatten på sommarhalvåret.

Tidigare hade vi runt 10-15 grader nere i köket på morgonen, i morse hade vi 18 *jublar* I sovrummet på morgonen har vi haft kanske 12 grader? Vet inte hur det var i morse, ville inte störa den sovande familjen, men det kändes klart varmare i alla fall.

Vi har fortfarande en oisolerad farstuvind på övervåningen, vi ska spruta i nån slags eko-träull där vad det lider.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Xoot

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 03 dec-12 kl 15:02 »
Känner att det kan vara dags med en uppdatering av tråden, om någon känner sig frivillig. :)

Vi har mer eller mindre -10grader utomhus nu och ligger på +18/+20 -grader.
Allt beroende på hur mycket det blåser och om dörren är öppen till rummet som saknar isolering.

Dela detta:

* Inloggade just nu

207 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser