Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?  (läst 33837 gånger)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #80 skrivet: 09 dec-12 kl 23:31 »
Just nu, 13+. I ett dåligt isolerat torp med otäta fönster och dörr utan fungerande eldstäder. Påpekar dagligen att hyresvärden borde installera en luftvärmepunp :)
Och/eller se till att det går att elda?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

granpa

• Medelpad
« Svar #81 skrivet: 09 dec-12 kl 23:44 »
Minusgrader?!?!?   :o

Jo, min enda värmekälla är en kamin och om dagarna då jag jobbar kan jag ju inte elda :)

Kanske bör tillägga att jag bor i en gammal fäbod utan elektricitet och endast timmerstommen med mossa får agera "isolering".

Temeriaire

• Småland
« Svar #82 skrivet: 10 dec-12 kl 06:38 »
Då jag kommer hem efter jobbet är det några minusgrader inne men eldar upp till ca 30 grader innan jag lägger mig. På morgonen är det mellan 2 - 9 grader  ;D
Hm, inte var det dej jag läste om i nån tidning för ett tag sen?

granpa

• Medelpad
« Svar #83 skrivet: 10 dec-12 kl 07:31 »
Hm, inte var det dej jag läste om i nån tidning för ett tag sen?

Det kan det vara :) Jag kallar mitt hem för "Fridstaden" och är beläget i Stöde, Medelpad. Det var en artikel om mig och Fridstaden i tidningen Land för några veckor sedan.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #84 skrivet: 10 dec-12 kl 08:49 »
Det kan det vara :) Jag kallar mitt hem för "Fridstaden" och är beläget i Stöde, Medelpad. Det var en artikel om mig och Fridstaden i tidningen Land för några veckor sedan.

Åh! Det läste jag ju. Imponerad! ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

pålandet

• Småland
« Svar #85 skrivet: 10 dec-12 kl 09:00 »
På dagtid ligger det runt 20 grader och på nätterna runt 18..I mitt tycke så hade det kunnat vara runt 22 på dagtid men då vi har bergvärmepanna och ett för stort hus så går det tydligen inte att få  ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 10 dec-12 kl 09:08 »
Nu har jag lyckats få igång en rutin av att gå upp ett par gånger varje natt och elda, det är inte speciellt betungande om man gör det när man ändå vaknar till. Resultatet var 26 grader när jag steg upp idag, och rejäl glöd så det bara var att lägga in igen på en gång  :)

Temeriaire

• Småland
Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #87 skrivet: 10 dec-12 kl 10:14 »
Ah! I land var det ju! Kul med folk som törs prova!

hajens

• Skåne
« Svar #88 skrivet: 10 dec-12 kl 10:40 »
blåst eller inte är det som mest påverkar innetempen här. Vi har jordvärme som är kraftigt underdimensionerat till vårt hos på 200 kvm.
Sålänge det är en del plussgrader är det lungt, då behöver man inte stödelda. Men såfort det kryper neråt nollan så är eldningssäsongen här.

I normala fall ligger morgontempen på 12-15 grader beroende på utetemp och vind (under vintern). Det eldar man rätt fort upp till ca 19 grader, sen ligger det där. Vi kör en vedkamin som värmer upp kök och hall.
Dock kan det bli rejält kallt om det gur under -10, då vill inte jordvärmen bidra alls. Vi har haft +6 på morgonen i köket en dag förra vintern, det var sådär spännande. Vi har möjlighet att slå på el, men det har ännu inte gjorts, och kommer nog heller aldrig utnyttjas.

I sovrummet har vi en värdelös kakelugn som i bästa fall kan höja tempen med 2 grader om man eldar som en dåre. Här ligger värmen på 14-16 grader, 17 om man har tur.

Men, vårt hus blir ju bättre och varmare med åren eftersom vi fixar lite med jämna mellanrum. Golvvärmen i hallen och toa nere gör ju sitt till, helt klart.
Faktum är att jag tycker man vänjer sig vid lägre temperaturer, jag har inga problem med 17 grader, och det är inte helt givet att elda om det ligger runt det gradtalet för min del längre.

« Senast ändrad: 10 dec-12 kl 10:44 av hajens »
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #89 skrivet: 10 dec-12 kl 10:49 »
Vi har ju bergvärme och den är beräknad att gå med tillskottsel när det blir kallt för att fungera optimalt.  ::)   Utan elpatron funkar ner till strax under nollan och det är vindstilla. Nu har vi 19 grader i köket med elpatron och det är runt nollan ute men, har tokblåst hela natten.
Vi gör också förbättringar här och där allt eftersom. Nu har vi t ex innanfönster i hela huset. Härnäst ska vi byta ut några enpanelselement till tvåpanels i två av rummen nere. Helt enkelt dimensionera upp värdesystemet. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

granpa

• Medelpad
« Svar #90 skrivet: 18 dec-12 kl 08:56 »
Åh! Det läste jag ju. Imponerad! ;D

Vad kul! :D

Ah! I land var det ju! Kul med folk som törs prova!

Ja, och jag hoppas fler vågar! :D

En _Ensam_Fjäril

• Blekinge
« Svar #91 skrivet: 18 dec-12 kl 09:35 »
Numera har vi runt 23 grader innomhus, men där vi har bott förut kunde vi ha från 10-15 grader, ibland kallare, och även minusgrader inne om man inte varit hemma på en natt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #92 skrivet: 18 dec-12 kl 11:27 »
Vad kul! :D

Ja, och jag hoppas fler vågar! :D

Låter så ql så man skulle vilja ha en länk, om det finns  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tinna.m

• Skåne
« Svar #93 skrivet: 18 dec-12 kl 11:36 »
Jo. Letade utan resultat. Vill gärna läsa  :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Temeriaire

• Småland
« Svar #94 skrivet: 18 dec-12 kl 17:28 »
Det verkar som om dom inte lägger ut alla artiklar på nätet, tycker det verkar vara ett sållat urval på hemsidan, och jag hittar inte "den" artikeln.

Jogar

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 18 dec-12 kl 17:55 »

Ni har väl inte missat hans ""Vägar till självhushållning" ? http://www.alternativ.nu/index.php?topic=113799.0
Och eftersom han finns där, och även andra talat om hans blogg, så antar (och hoppas jag) att det är OK att länka till hans blogg också... http://fridstaden.se/

bokeliden

• Västergötland
« Svar #96 skrivet: 18 dec-12 kl 18:03 »
här har vi mellan  15-23, beroende på hur pigga vi är på att elda,,, sänker på acken nattetid, då brukar det vara sådär en 15... sover man gott, vi har bara ved, men kökspanna med acktank och kamin, vilken vi eldar i dagligen... det är ju en smaksak, jag gillar runt 20 på dagarna, men kalla nätter, om man har ett sjysst duntäcke.....
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Broberg

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 18 dec-12 kl 19:53 »
Det verkar som om dom inte lägger ut alla artiklar på nätet, tycker det verkar vara ett sållat urval på hemsidan, och jag hittar inte "den" artikeln.

Land-artikeln finns i tråden, där nere.

Gottfrid

• -
« Svar #98 skrivet: 18 dec-12 kl 23:36 »
Min tur då,, från början var det inte grant! Vaknade till 12 grader  då det va 20 minus ute, har direkt verkande el element,en luft/luft som tar semester på vintern då man behöver den som bäst, typ 15- och ner tills faan löser av. Har även en två köksspisar en elektrisk och en vedeldad och en kamin. Isoleringen på vinden va Nada! ihop sjunken sågspån + lite gullfiber,som jag kastat åt H****e.  Anlitade en firma som blåste i Ecofiber på hela vinden och i alla hörn å vrår . DET gjorde skillnad!! Nu är det 18,19 grader då man kliver opp såvida det inte är 25 grader å neråt. Varningar med vinds isolering skall man nog tänka på,därför valde jag Ecofiber som andas och är samma matreal som sågspån från början ,alltså trä .

Malines här igen

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 18 dec-12 kl 23:37 »
Bra val. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

206 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser