Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fångar man smartast in höns som lever i det "fria"?  (läst 2911 gånger)

jjbo

• Västergötland

Det är 1 tupp och 2 höns som just nu lever i skogen vid vårt hus.
De har innan sovit i grannens hönshus på natten men vandrat fritt i området på dagen. Nu tänkte vi fånga dem och placera dem i vårt stora hönshus för vintern för att grannen har flyttat. Men senaste dygnen har de ej sovit i hönshuset så jag antar att de har hittat något ställe i skogen som är mer lockande.

Vad tycker ni man ska göra? För vintern klarar de inte själva tänker jag. Hur lockar jag in dem i huset? Kommer jag för nära dem så springer de snabbt all världens väg. De brukar komma ganska nära villan då de mumsar på äpplen som ligger på marken.

Tacksam för tips! De är en blandning av leghorn och dvärgkochin

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur fångar man smartast in höns som lever i det "fria"?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-12 kl 21:20 »
En stor håv kan funka..
Fjäderfän och kaniner

vindensbonig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 okt-12 kl 21:24 »
Det är 1 tupp och 2 höns som just nu lever i skogen vid vårt hus.
De har innan sovit i grannens hönshus på natten men vandrat fritt i området på dagen. Nu tänkte vi fånga dem och placera dem i vårt stora hönshus för vintern för att grannen har flyttat. Men senaste dygnen har de ej sovit i hönshuset så jag antar att de har hittat något ställe i skogen som är mer lockande.

Vad tycker ni man ska göra? För vintern klarar de inte själva tänker jag. Hur lockar jag in dem i huset? Kommer jag för nära dem så springer de snabbt all världens väg. De brukar komma ganska nära villan då de mumsar på äpplen som ligger på marken.

Tacksam för tips! De är en blandning av leghorn och dvärgkochin
ingen aning men du får väll försöka med bröd ute så dom går in och en havre bytta ini hönshuset   och stänga dörren sen och fånga dom med håv därinne . Du får nog prova dig fram  misstänker ja .

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 15 okt-12 kl 22:50 »
Börja med att mata dem så de lär sig att du betyder god mat. Är dom halvt förvildade behöver dom få lite människoförtroende för att du ska ha en chans att fånga dem eller lura in dem i en hönsgård.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

kanka

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 16 okt-12 kl 09:34 »
Om du hittar var de sover på natten kan du gå dit efter det blivit mörkt
och försöka plocka ner dem, såvida de inte sitter för högt upp.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

hajens

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 okt-12 kl 09:59 »
dynamit.....kanske? ;)
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 okt-12 kl 21:43 »
Om de sitter så de är svåra att ta på natten skulle jag också börja mata.  Och sen lägga maten så att de går in i en bur av kompostgaller eller liknade.  Så gjorde jag med en unghöna som rymt (faktiskt nog skrämd iväg av en räv) förra hösten. Jag stängde luckan med ett snöre, kunde stå på avstånd.  Väntade några dagar tills unghönan var van att få maten serverad i buren.

Dajen

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 16 okt-12 kl 22:44 »
dynamit.....kanske? ;)

;D Klockrent!

storjansbo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 okt-12 kl 23:31 »
I början på 60 talet höll vi höns eller rättare sagt tuppar som hämtades på våren växte upp under sommaren och skulle nackas till hösten. Så länge det var många ett 30 tal i inhägnaden var det inga problem att få tag i en i taget, men när det var bara tiotal kvar gick det inte längre! Då fick min far en lysande ide! han hämtade en kvarting renat och blandade i fodret, efter ett tag när dom pickat i sig av den blandningen blev dom helt enkelt stupfulla och det var ingen match att ta dom en efter en. Nu vet vi ju inte hur dom skulle klarat sig efter den fyllan (dom blev ju nackade allihopa) Men?
Ps det blev många goda middagar dom var ju både lugna och marinerade redan innan innan dom hamnade på huggkubben!

wahlgrens

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 17 okt-12 kl 21:14 »
Försök tämja dem med mat... Något riktigt gott som du slänger ut till dem varje dag, om du kan komma så nära att de ser att det är du som kastar ut den. Tror att de ganska snart fattar att när du kommer så blir det godsaker. När de väl fattat det, så kan du säkert visa dig för dem och sedan gå iväg med godsaken och så följer de efter. Ett exempel på godsak är hotdogs i småbitar. Mina hönor är helt galna i det och gör vad som helst för att få en bit. Tillslut kanske du kan promenera in i din hönsgård med flocken glatt springande efter. Ingen garanti för att det funkar men det kan ju vara värt ett försök.

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser