Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brun Lohman värper dåligt  (läst 1388 gånger)

ofa

• Bohuslän
Brun Lohman värper dåligt
« skrivet: 17 okt-12 kl 20:51 »
Hej,

Jag är helt novis på höns vill jag börja med. Hämtade 9st Brun Lohman för en vecka sedan, dom verkar trivas bra i sin nya miljö. Dom äter värpfoder och grönsaker, bröd äpplen mm. Jag tycker att dom värper väldigt dåligt. Rekordet hittils är 3ägg samma dag. Flertalet av hönorna ruggar också om detta har någon betydelse för produktionen vet jag ej. Dom är ca 1år gamla och inte hårt drivna innan dom flyttade in hos oss.

Fredrik

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Brun Lohman värper dåligt
« Svar #1 skrivet: 17 okt-12 kl 21:06 »
Ruggar de så värper de i princip inte. Har du inte ljus och värme till dem kommer de nog att göra uppehåll i värpandet över vintern, eller åtminstone värpa väldigt lite.

De behöver snäckskal också, det går åt mycket kalk till alla äggskal de ska göra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Brun Lohman värper dåligt
« Svar #2 skrivet: 17 okt-12 kl 22:21 »
Dessutom är det vanligt att höns som flyttar slutar värpa under någon vecka när dom får byta miljö.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser