Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min tupp har en "fläck" i nacken..  (läst 905 gånger)

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
Min tupp har en "fläck" i nacken..
« skrivet: 18 okt-12 kl 17:23 »
Min Brahmatupp bor ihop med sex brudar och fyra tonårstuppar.....
Han är väldigt mån om sin flock och kurar ihop sig med dem varje kväll och de dagar det är skitväder ute....
Han har dock fått en "kal fläck" i nacken.....
Hittar ingen ohyra och han är inte kladdig eller röd i skinnet, kanske att det ser ut som om han hade  lite mjäll......inga hoper men pyttelite....
Fjädrar verkar växa ut, de ligger som i långa sugrör.... har inte kollat så noga innan hur de sett ut då de växt ut så jag vet ju inte vad som är normalt...
Men ingen annan i flocken verkar vara drabbad av kala fläckar.... och de är ju som sagt en tight grupp....
Ka det vara ungtupparna/hönorna som plockar honom i nacken?
Eller kan det vara fodret? Fast jag ycker ju då att fler i mina flockar skulle bli berörda....
Idag äter de lantmännens plym och allt vad de heter, innan åt de nåt annat märke som jag glömt....
De har ju ätit fodret sen sensommaren så tycker man borde ha sett förändringar tidigare.....

Ge gärna tips och råd till en nybörjare.... :-[
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Min tupp har en "fläck" i nacken..
« Svar #1 skrivet: 18 okt-12 kl 17:25 »
Det är inte så enkelt att han ruggar? Är de andra kläckta i år, och tuppen äldre?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 okt-12 kl 17:34 »
Han är kläckt i år också.... han är min påskkyckling...... därför är jag lite orolig.... han är dock minst två månader äldre än sina brudar...
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 17:47 »
De byter ju fjädrar även första året, det brukar dock inte synas så tydligt, tycker jag. Har du någon bild?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser