Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ngn som känner till denna timmerknut?  (läst 4644 gånger)

peter399

• Småland
Ngn som känner till denna timmerknut?
« skrivet: 18 okt-12 kl 21:33 »
Vemodigt men jag tvingades ändå riva ett gammalt hönshus som stått utan tak alltför länge och var utom räddning.
Är det ngn som vet ngt om denna typ av knutkonstruktion ? se bifogade bilder. Har ingen direkt uppfattning om ålder men
mangårdsbyggnaden bredvid är från 1820 talet. Timret är ca 5 tum tjockt men har som ni ser huggts ner i ändarna och
infogats i den stora stånde stolpen. Timret har för övrigt normal mosstätning i långdraget och
är förutom i knutarna sammanfogat med dymlingar. Vore kul om ngn hade mer information om detta.
Huset står i Kalmar län, Småland.

// Peter

siken

• Blekinge
SV: Ngn som känner till denna timmerknut?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-12 kl 21:51 »
Vad specifikt är det du undrar över?
Timringstekniken kallas skiftesverk, och var nog den vanligaste byggnadstekniken när det gäller uthus och lador i Götaland (dock ej i skånes slättbygd) under 1800-talet. I vissa områden användes den även till bostadshus.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

peter399

• Småland
« Svar #2 skrivet: 18 okt-12 kl 22:00 »
Tack Siken.  Måste motvilligt erkänna att jag är sådan novis på området att jag inte visste att det är detta som är skiftesverk  :)
Nu hittar jag ju helt plötslig en massa information .

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 22:20 »
Jag rev ett gammalt hönshus och ett stall för många år sedan i Örkelljunga kommun i NV Skåne. De husen var byggda på samma sätt. Husen var från sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 okt-12 kl 23:43 »
Tack Siken.  Måste motvilligt erkänna att jag är sådan novis på området att jag inte visste att det är detta som är skiftesverk  :)
Nu hittar jag ju helt plötslig en massa information .

Om du är intresserad av äldre byggnadskonstruktioner av trä så ska du definitivt skaffa August Holmbergs byggnadslära.

Han har dokumenterat mängder av byggen och tekniker runt om i södra sverige vid förr-förra sekelskiftet.

Mycket trevlig bok!  :)

peter399

• Småland
« Svar #5 skrivet: 22 okt-12 kl 22:38 »
Tack för boktipset Vitis. Tyvärr verkar boken vara slut överallt  :-\

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 okt-12 kl 11:14 »
Tack för boktipset Vitis. Tyvärr verkar boken vara slut överallt  :-\

Biblioteket?

kurt

« Svar #7 skrivet: 24 okt-12 kl 10:24 »
Skiftesverk var ett vanligt sätt att utnyttja kortare virke, t ex från krokigare träd eller från lövträd. I Norra Sverige hade man ju inga problem att finna raka gran och furu, så där användes inte detta så mycket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

135 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser