Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slungtid  (läst 5086 gånger)

Lilla ja

• Skåne
Slungtid
« skrivet: 21 okt-12 kl 20:05 »
Hej,

Ska skaffa en ny slunga och har läst att radialslungor tar längre tid på sig än självvändande. Det står dock inte någonstans hur mycket längre tid det tar. Såklart påverkar honungstyp, temperatur etc, men någon har kanske någon ungefärlig uppfattning mellan tumme och pekfinger..?

Och vad kan man mer tänka sig för för/nackdelar med de olika sorters slungorna?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Slungtid
« Svar #1 skrivet: 21 okt-12 kl 21:28 »
Har ingen svar men det är så att man får i flera ramar i en radial, som tar längre tid att slunga , fast de är fler så det kanske jämnar ut sig.

Har man seg eller svår slungat honung så tar det lång tid eller om det överhuvudtagit går att slunga. Ljung blir lite svår slungat i en radial har jag hört  ::)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 okt-12 kl 10:23 »
Kör ingen radial själv, men har hört tider runt 15 min.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 22 okt-12 kl 21:37 »
Jag tycker slungan står i relation till storleken på biodlingen och vilken ramsort du använder
det ineffektivaste är en LN eller svea i varje korg , effektivare blir det t ex med 3/4 dels langsroth då du får i regel i 2 ramar per korg dvs ca 3 kg i fyllda ramar, räkna med 10-15 munuter i snitt för en omgång i slungning

Du kan då räkna utifrån hur stor slungan dvs hur många korgar och hur många ramar du får in och då får du hur många kg per timme du kör

det är ofta så att en effektiv slungning kräver hantering av honungen efter slungning och den behöver vara rimligt effektiv den också för att inte orsaka stopp i hanteringen

Kanske till nån hjälp ??

Olllle

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 okt-12 kl 18:52 »
Ja. det ligger en poäng i att man kan köra 2 st 3/4 langstroth i varje korg. Har du lågnormal som jag kan du använda HLS som skattlådor och då ochså köra 2 st i varje korg. Har själv köpt en 6 ramars, tar 6 ramar lågnormal eller 12 ramar HLS. Slungan är dessutom helautomatisk med 4 förinställda program. Jag köpte den i Tyskland betydligt billigare än i sverige

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 okt-12 kl 20:33 »
Jag uppfattade den ursprungliga frågan som skillnaden mellan radial och tangential vad gäller slungtid (körtid).

Sedan är det såklart väldigt viktigt att fundera på att kunna fylla varje körning optimalt.

Det fanns, när vi tittade på slungor förrförra året, en del modeller där det fattades någon ynka cm till två Farrar vilket gör att dom korgarna går bort direkt.
I övrigt är 6 eller 12 korgar bra för det går att balansera 2. 3, 4, 6 (8, 10, 12) ramar så att det nästan alltid går jämnt ut.
Vill slå ett slag för helautomatik/självvändande när det gäller tangentialslungor. Det kostar en slant men besparar en massa klabbande.

Bra synpunkt med Tyskland. Medvetenheten om prisbilder och en öppen marknad gör att en del mellanhänder nog måste bort. Jag har full förståelse för att folk vill tjäna pengar, men en slunga som går från Carl Fritz (med underleverantörer?) -> Swienty -> LP -> LPs återförsäljare har passerat 2 eller 3 steg för mycket.
Och att försöka mörka var produkterna kommer ifrån, som Joel Svenssons gör med produkter från Lyson i Polen funkar inte heller längre.
Våra svenska återförsäljare får nog tillföra något annat mervärde i framtiden om dom vill ha kvar denna marknad.
Men det är väl en annan tråd.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 25 okt-12 kl 08:07 »
Hej,

jag har en väldigt gammal handvevad 2 ramars slunga (ln) i det ta det runt 30 sekunder per sida ( jag vänder manuellt)

utväxlingen är helt makalöst och det räcker att man veva 30 gånger för att få ramarna i princip helt torr.

Jag har bara 30 kupor i dagsläget men ska dubbla antalet varje år de närmaste 2 åren. för att slutligen ligga runt 120 samhällen.

Då får jag nog köpa en större slunga......

ha det gott

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 okt-12 kl 09:53 »
Vi har en handvevad 2r också. För den lilla odlingen funkar det alldeles utmärkt och man klarar lätt 10-tal kupor. Vi körde ute lite maskroshonung efter maj med den.
Sluskattningen kör vi dock genom en helautomatisk 6/12r Lyson + karusellseparator + finsil + klarning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

87 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser