Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räcker det med denna " foderstat" till höns och vaktlar ?  (läst 3063 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Less på massor av olika foder nu... Är det verkligen helt nödvändigt ?
Kan jag ge enbart ALLFODER samt havre/ vete/ korn , snäckskal samt diverrse grönfoder ?
Jag har både höns och vaktlar, vill kunna ge ungefär samma foder. Även evt kycklingar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Räcker det med denna " foderstat" till höns och vaktlar ?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-12 kl 20:44 »
Är det pelleterat foder? Isf är det kanske för stort för vaktlar och kycklingar, de vill ha rätt finmalet. Sen tror jag att vaktlar behöver foder med lite mer protein i? Eller så är jag ute och cyklar... jag ger mina kycklingfoder.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 21 okt-12 kl 20:49 »
Allfoder finns inte längre. Det heter Plym nu men är ett helfoder som inte ska blandas med spannmål. Att bvlanda ut det med spanmål under vintern om hönsen inte värper funkar nog men dom behöver det rent när dom ruggar och värper. Vaktlar behöver mer protein än höns så Plym är inte tillräckligt kraftigt. Dom överlever men värper sämre och jag tycker att dom blir fulare i fjäderdräkten (jag har fött upp en omgång vaktlar på allfoder) Att blanda ut allfoder med spannmål till vaktlar skulle jag avråda ifrån om man vill att dom ska må riktigt bra.

Om du inte vill ha massor med olika sorters foder så skulle jag föreslå Alfoder till vuxna höns och kycklingar äldre än 6 veckor. Prana till vuxna vaktlar och Penna till små kycklingar (både av höns och vaktel) Strunta i att ha köpa hem havre vete och korn så blir det ju bara 3 säckar att hålla reda på  ;)

Vill du prompt ge spannmål så bör du ha koncentrat (kommer inte ihåg det nya namnet) till hönsen och det kan du inte ge till kycklingar (för mycket kalk) så då behöver du ändå köpa foder till kycklingar och ungdjur.

Helfoder är lättast men inte billigast. Tyvärr kan man inte få allt. Vill man fodra billigt får man ta det extra jobbet med att ha några olika sorters fodermedel.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 21 okt-12 kl 20:54 »
Hej Marielle!
Jag ger mina höns havre,korn,sojamjöl,vetemjöl,linfrö,nyponmjöl,hampafrö,skalade solrosfrön.
Det blandar jag med vatten och ca 2 matskedar rapsolja till en gröt som de får till frukost.Ibland har jag även i yougurt eller fil.Just av solros och hampa frön är jag lite försiktig med, det är väldigt fett.
Men de värper bra på denna kost och ser hälsosamt runda ut.De har även fri tillgång på snäckskal och korn och havre.Ibland får de även havregryn som godis,mycket omtyckt.

Vaktlarna får kalkon göd,jag vet inte om det är rätt men det har mycket proteiner och det vet jag att vaktlar behöver.Jag är ju som du vet ny i det här med vaktlar.Men de verkar må bra, värper mycket och ser friska ut.Dom äter också mängder med snäckskal.

Jag gillar inte att köpa den där pelleterade färdiga maten,den är dyr och jag har fått för mig att det är hälsosammare med egentillverkad.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 okt-12 kl 21:19 »
Jag ger fenix hel veg brun, numera känt som PickaPK och en hel del vete.
Vaktlarna och ankorna lever på samma kost. Sen har vi trädgårdens sortiment och matresterna.

Händer att det blir havre också men det beror på vad åkern innehåller just det året.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 22 okt-12 kl 00:08 »
Allfoder finns inte längre. Det heter Plym nu men är ett helfoder som inte ska blandas med spannmål. Att bvlanda ut det med spanmål under vintern om hönsen inte värper funkar nog men dom behöver det rent när dom ruggar och värper. Vaktlar behöver mer protein än höns så Plym är inte tillräckligt kraftigt. Dom överlever men värper sämre och jag tycker att dom blir fulare i fjäderdräkten (jag har fött upp en omgång vaktlar på allfoder) Att blanda ut allfoder med spannmål till vaktlar skulle jag avråda ifrån om man vill att dom ska må riktigt bra.

Om du inte vill ha massor med olika sorters foder så skulle jag föreslå Alfoder till vuxna höns och kycklingar äldre än 6 veckor. Prana till vuxna vaktlar och Penna till små kycklingar (både av höns och vaktel) Strunta i att ha köpa hem havre vete och korn så blir det ju bara 3 säckar att hålla reda på  ;)

Vill du prompt ge spannmål så bör du ha koncentrat (kommer inte ihåg det nya namnet) till hönsen och det kan du inte ge till kycklingar (för mycket kalk) så då behöver du ändå köpa foder till kycklingar och ungdjur.

Helfoder är lättast men inte billigast. Tyvärr kan man inte få allt. Vill man fodra billigt får man ta det extra jobbet med att ha några olika sorters fodermedel.

Jag har inte så många djur, så för min del betalarjag gärna några kronor extra...
Har jag fattat rätt nu ; PLYM till hönsen och PRANA (??) till vaktlarna ? Aldrig hört talas om Prana..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 22 okt-12 kl 08:32 »
Jag har inte så många djur, så för min del betalarjag gärna några kronor extra...
Har jag fattat rätt nu ; PLYM till hönsen och PRANA (??) till vaktlarna ? Aldrig hört talas om Prana..
Prana är det som tidigare hette kalkongöd och helt rätt det är till vaktlarna. Oftast har dom inte Prana hemma men dom tar hem om man säger till och man kan beställa en säck.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 22 okt-12 kl 09:08 »
Sen beror det ju på vilken foderleverantör man har nära. Svenska foders namn är inte samma som lantmännens, det var de inte ens innan lantmännen hittade på nuvarande knasnamn...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #8 skrivet: 22 okt-12 kl 09:18 »
Mina höns och kalkoner får bara vete och korn och lite Plym som godis. Det kan tyckas vara för lite men djuren går helt lösa och strosar runt var de vill på tomten, skogsdungen eller ängarna. Gödselstacken och komposten är favorittillhåll. Där hittar de mycket mat själva. Alla mina har lärt sig det och är duktiga fodersökare. Såklart lägger de inte jättemycket ägg men det vill jag inte heller utan vill att de ska ha sin naturliga viloperiod.

Vaktlarna får bara Plym med tillskott av hackat kokt ägg. Detta växer de upp fint på och lägger mycket ägg.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 31 okt-12 kl 09:18 »
Kycklingarna får kycklingfoder, Penna eller vad det nu heter, de får inte gå fritt förrän de är två månader då klarar de sig mot skatorna inbillar jag mig. De andra går fritt ute om dagarna och sprätter i hästarnas hage och hittar fortfarande det och och det andra. De får en blandning av korn, veter och någon slags konc. foder, fast jag köpte fel sist, den som inte ska blandas ut. KOmmer nog köra på den i alla fall sen för det är förbaskat trångt i sadelkammaren där jag har allt foder både till hästar och höns... Kycklingarna är 5 veckor nu så får de får sitt tills säcken är slut.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser