Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  På vilket håll "ska" ramarna sitta?  (läst 4294 gånger)

MrBridgeflax

• Västergötland
På vilket håll "ska" ramarna sitta?
« skrivet: 25 okt-12 kl 08:04 »
Kom på en sak när jag satt och bläddrade i diverse litteratur gällande bin och bikupor:

Spelar det egentligen någon roll på vilket håll ramarna sitter i lådan? Alltså om de sitter i vinkel mot flustret eller i samma riktning. Har det någon betydelse för drottningens äggläggning, arbetarnas förmåga att vara effektiva när det gäller vaxbygge, "insättning" av nektar osv?

Magnus_Hammargren

• Gäst
SV: På vilket håll "ska" ramarna sitta?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-12 kl 09:58 »
Detta har experterna dryftat i alla tider.
Kollar du på vildbyggen bygger bina oftast diagonalt. Alltså mittemellan kall- och varmbygge.
Vi har vintrat in 51 SH och ungefär hälften står på respektive ramriktning. Tror inte det spelar så stor roll.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 okt-12 kl 10:14 »
Tack, då vet jag! :D

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 25 okt-12 kl 23:05 »
Hej!
Kallbygge, för att minska risken att döda bin stryper luften i kakgången om de sitter på varmbygge.

Sedan kan det ha en inverkan på om du har nätbotten eller inte.
Lite mera att fundera på ;)

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 okt-12 kl 08:30 »
Hej!
Kallbygge, för att minska risken att döda bin stryper luften i kakgången om de sitter på varmbygge.

Sedan kan det ha en inverkan på om du har nätbotten eller inte.
Lite mera att fundera på ;)

Beekeepern. :)

Kallbygge och varmbygge är två begrepp som jag inte vet innebörden av, kan du förklara närmare?

På de samhällen jag invintrat nu har jag isolerade bottnar men jag har tänkt bygga bottnar med nät till de samhällen jag planerar att utöka med till nästa säsong.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 26 okt-12 kl 09:51 »
Hej!
Då ska du ställa dem på kallbygge, med ramarnas gavlar mot flusteröppningen.

http://www.biodlarna.com/forum/index.php?topic=279.0

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 okt-12 kl 13:48 »
OK, nu är det det där "ska" igen...

Vad händer om jag INTE har kallbygge då? Dör bina? Drar de in sämre med nektar? Ökar svärmrisken?

S-Å Lindell som skrivit i tråden du länkar till skriver ju för övrigt att kallbygge (ramar i vinkel mot flustret) är för Langstroth medans LN ska ha varmbygge (ramar utmed flustret). Fast det kanske var så du menade...?  ???

Dessutom skriver han att han tror att fler samhällen i Sverige dör på grund av LN än Langstroth, vad kan han mena då tro?

Jag tänkte för övrigt som Thomas Henriksson skrivit i sitt inlägg i tråden, att kallbygge borde underlätta för bina under dragperioden men det viktigaste här, den direkt avgörande faktorn, är alltså vilket ramformat man har, inte vilken botten man har?

Nu blev jag nog nästan ännu mer förvirrad än innan!  :-\

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 26 okt-12 kl 13:57 »
Ramformat är en fråga för biodlaren, bierna anpassar sig till det mesta.

Med nätt botten spelar varmt eller kallt mindre roll under vintern.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 okt-12 kl 14:56 »
Ramformat är en fråga för biodlaren, bierna anpassar sig till det mesta.

Med nätt botten spelar varmt eller kallt mindre roll under vintern.

mvh edward :P

Så det blir ingen skillnad på t.ex. hur "lätt" de drar in nektar i lådan beroende på om ramarna sitter på ena eller andra hållet då menar du?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 26 okt-12 kl 19:22 »
Så det blir ingen skillnad på t.ex. hur "lätt" de drar in nektar i lådan beroende på om ramarna sitter på ena eller andra hållet då menar du?

Ramformat är en fråga för biodlaren, bierna anpassar sig till det mesta.Med nätt botten spelar varmt eller kallt mindre roll under vintern.
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 25 mar-15 kl 20:44 »
Hej!
Nätbotten eller ej- spelar det någon roll?- ytterdörren (flustret) är ju allltid öppen?!
mvh/bo

CMB

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 25 mar-15 kl 22:15 »
Det beror delvis på vilket ramformat du använder, Från-hylla-Langstroth kupor är normalt konstruerade för kallbygge. Personligen tror jag inte att det spelar någon större roll jag har haft både och när jag körde LN, nu mer har jag 3/4 Langstroth så då blir det kallbygge. Jag tror att det är helt andra faktorer som spelar in för hur väl bina övervintrar och ger skörd och de flesta har vi tyvärr ingen kontroll över som väder, vindar, vredgade gudar mm.  Vill dock minnas att jag sett en undersökning någonstans som ger vid handen att biodlare som hållit på 7 år eller längre har markant lägre vinterförluster än biodlare som hållit på 7 år eller kortare detta oavsett skötsel metod.

Kalle   
Det tog 45 år att komma på vad jag skulle bli när jag blir stor men nu vet jag äntligen att det är biodling som är mitt kall. Om jag stavar konstig så beror det på dyslexsi. Sån tur att bin inte bryr sig om sånt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser