Hej! Har läst mycket här på forumet innan jag skaffade höns, och hoppas kunna få lite råd om vad som funkar bäst nu för min lilla flock.
Jag bor i en kommun där man inte får hålla tupp, så i augusti köpte jag därför tre 10-12 månaders dvärgkochinhönor. Ironiskt nog undrade jag först om den svarta inte var en tupp, för hon var så stor med kam och slör mm.

...men hon började pluppa ägg ganska direkt, och jag googlade runt och kom fram till att jag nog bara inte hade särskilt rastypiska dvärgkochin, eller möjligen blandisar. Vilket inte spelade mig någon roll. De andra två började rugga, och jag väntade på fler ägg. Istället, öh...

Lelle Kiwi har ruggat klart, men han kommer nog inte lägga några ägg! Igår kom han på att han kunde gala, och sen dess har dom fått bo instängda i sitt lilla rum med stenväggar + en kudde för fönstret och mörkt till kl. 10. Det är ju inte någon bra långsiktig lösning, men jag har grannar runt omkring.
Jag vet inte om Kiwi kommer kunna bli tillbakalämnad, bortskänkt eller nackad, men oavsett undrar jag vad som är bäst att göra nu med hönorna som blir kvar. Två höns är väl för lite för att vara en bra storlek på hönsgrupp? Böna (den vita) är dessutom väldigt timid och Boss (den svarta) väldigt dominant, och jag är orolig för att om jag tar bort tuppen så kommer det bara finnas Böna kvar för Boss att fokusera på.
Å andra sidan kan det väl bli bråk även om jag kastar in en helt ny höna. Och det är inte så lätt att hitta någon som vill bli av med en enstaka könsbestämd dvärghöna heller.
Å tredje sidan antar jag att jag kunde köpa in befruktade ägg, om jag kan hitta så här års, och ta fram fler höns själv. Boss har redan försökt ruva en gång, och jag hade ändå tänkt försöka kläcka fram och behålla 1-2 hönor till... till våren! Är det en jättedålig idé att planera in kycklingar i november/december? Det är plusgrader i hönsrummet, men jag hade tänkt mig kycklingar i bur på solig gräsmatta som idealiskt.
Ganska snabbt borde jag bestämma mig också, hm.