Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smygtupp! Nu blev det problemer...  (läst 1259 gånger)

Väderhatt

• Södermanland
Smygtupp! Nu blev det problemer...
« skrivet: 28 okt-12 kl 10:25 »
Hej! Har läst mycket här på forumet innan jag skaffade höns, och hoppas kunna få lite råd om vad som funkar bäst nu för min lilla flock.

Jag bor i en kommun där man inte får hålla tupp, så i augusti köpte jag därför tre 10-12 månaders dvärgkochinhönor. Ironiskt nog undrade jag först om den svarta inte var en tupp, för hon var så stor med kam och slör mm.

...men hon började pluppa ägg ganska direkt, och jag googlade runt och kom fram till att jag nog bara inte hade särskilt rastypiska dvärgkochin, eller möjligen blandisar. Vilket inte spelade mig någon roll. De andra två började rugga, och jag väntade på fler ägg. Istället, öh...

Lelle Kiwi har ruggat klart, men han kommer nog inte lägga några ägg! Igår kom han på att han kunde gala, och sen dess har dom fått bo instängda i sitt lilla rum med stenväggar + en kudde för fönstret och mörkt till kl. 10. Det är ju inte någon bra långsiktig lösning, men jag har grannar runt omkring.

Jag vet inte om Kiwi kommer kunna bli tillbakalämnad, bortskänkt eller nackad, men oavsett undrar jag vad som är bäst att göra nu med hönorna som blir kvar. Två höns är väl för lite för att vara en bra storlek på hönsgrupp? Böna (den vita) är dessutom väldigt timid och Boss (den svarta) väldigt dominant, och jag är orolig för att om jag tar bort tuppen så kommer det bara finnas Böna kvar för Boss att fokusera på.

Å andra sidan kan det väl bli bråk även om jag kastar in en helt ny höna. Och det är inte så lätt att hitta någon som vill bli av med en enstaka könsbestämd dvärghöna heller.

Å tredje sidan antar jag att jag kunde köpa in befruktade ägg, om jag kan hitta så här års, och ta fram fler höns själv. Boss har redan försökt ruva en gång, och jag hade ändå tänkt försöka kläcka fram och behålla 1-2 hönor till... till våren! Är det en jättedålig idé att planera in kycklingar i november/december? Det är plusgrader i hönsrummet, men jag hade tänkt mig kycklingar i bur på solig gräsmatta som idealiskt.

Ganska snabbt borde jag bestämma mig också, hm.  ???

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Smygtupp! Nu blev det problemer...
« Svar #1 skrivet: 28 okt-12 kl 15:36 »
Det går bra att ta fram kycklingar nu.. men tänk på att de kan behöva tillskottsvärme..

Om du har hjärta att nacka tuppar så köp några halvvuxna kycklingar som direkt kan gå in i gruppen..

kan ibland finnas även vuxna hönor till salu... om man har tur..

Här finns två men tyvärr inga dvärgar utan stora höns...
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 okt-12 kl 18:11 »
Det går bra att ta fram kycklingar nu.. men tänk på att de kan behöva tillskottsvärme..

Om du har hjärta att nacka tuppar så köp några halvvuxna kycklingar som direkt kan gå in i gruppen..

kan ibland finnas även vuxna hönor till salu... om man har tur..

Här finns två men tyvärr inga dvärgar utan stora höns...

Tja, jag utgick från att jag skulle klara tuppnackning eftersom jag växt upp runt höns hos mina morföräldrar, men när jag funderar på Kiwi börjar jag undra om jag är väldigt blödig. Å andra sidan hade min mormor och morfar också regeln att man inte ger djur namn mm. om man tänker slakta dom, så det är väl det också. :-\

Är det lättare för hönor att acceptera halvstora kycklingar än vuxna höns?

För den delen, är det bättre att ha Kiwi kvar ett tag, sätta in nya höns eller kycklingar, och sen plocka bort honom när dom andra vant sig vid varandra? Eller är det bättre att ta allt ombyte på en gång?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 28 okt-12 kl 19:19 »
Du har blivit lurad i tre avsenden.
RAS.  Den svarta har ingen likhet alls med Dv.Kochin,  tuppen viss likhet men inte bra.
KÖN.  Som du själv har märkt.
ÅLDER. 10 - 12-månaders djur, som de uppgavs vara, är helt fullvuxna och könsmogna. Ingen risk att ta fel på kön då. Den blå på mittenbilden är bara några månader gammal.
Så anledning för reklamation finns.
Beträffande lösning.  Vuxna hönor accepterar kycklingar bättre, särskilt om de fortfarande är pipkycklingar. Lämplig ålder 2 -3 månader. Vid den åldern , åtminstone uppåt 3, kan en erfaren uppfödare av Dv.Kochin lätt avgöra könet.
Annars går det förstås att skaffa några (minst 2) nya äldre hönor,  man får vara beredd på att det kan bli lite bråk i början, och får ha koll så ingen far riktigt illa. En erfaren tupp kan dämpa hönors aggressivitet, men din är så ung, så det är inte säkert att han kan eller vågar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 28 okt-12 kl 19:52 »
Så tråkigt att du blivit lurad. Så länge din hona Boss bara är "bossig" och inte hackar så går det nog bra både med kycklingar unghöns eller hönor. Jag har ev några blandrashönor i lämplig storlek som är milda till sinnet. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 28 okt-12 kl 20:36 »
Du har blivit lurad i tre avsenden. [...]

Ah, vad tråkigt att höra. Jag tänkte ändå vara så generös att det kanske var lätt att se fel på kön på en ung tupp... Men, telefonnummret jag hade kontakt med säljaren på har inget namn listat via eniro o.dyl., ingen som svarar, och trots att jag lämnat meddelanden har han inte ringt tillbaka idag heller. Så uppenbarligen kommer jag inte få varken reklamation eller förklaring. Borde aldrig köpt något som lever på Blocket... :(

Ja ja, förutom att jag känner mig dum så är ju i alla fall hönsen jag fått väldigt trevliga oavsett ras. Men att jag måste nacka Kiwi gör mig såklart mindre glad. Tack så mycket för informationen, i vilket fall.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 28 okt-12 kl 20:49 »
Så tråkigt att du blivit lurad. Så länge din hona Boss bara är "bossig" och inte hackar så går det nog bra både med kycklingar unghöns eller hönor. Jag har ev några blandrashönor i lämplig storlek som är milda till sinnet. ;)

Hittills har jag i alla fall bara sett Boss "markeringshacka", men Böna ger sig å andra sidan så fort hon får en sur blick. Jag är mest fundersam för hur det skulle funka för Böna om det bara blir Boss kvar som går och vaktar på henne.

Om du har två lugna mindre hönor som du kan tänka dig att sälja är jag inte alls ointresserad!

Dela detta:

* Inloggade just nu

208 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser