Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver pepp inför första slakten  (läst 1695 gånger)

Henevi

• Västmanland
Behöver pepp inför första slakten
« skrivet: 01 nov-12 kl 09:37 »
Kan tyckas fånigt för er erfarna men blottlägger min svaghet ändå :-[

Ny på höns sedan i somras och varit helt medveten om att detta måste jag någongång göra.
Fick fram 15 kycklingar i somras. Har nu 5 tuppar för mycket som ju måste bort. Så till helgen ska första slakten ske och jag är nervös.

Har tittat på Linkosos videos, läst senaste numret av Hanegäldet. Och vet ju teoretiskt hur jag ska göra men kan inte se mig göra det.

Så jag behöver lite pepp från er. Berätta om er första gång, gjorde ni något misstag?

Sen vill jag ju ta rätt på köttet för det vore ju oerhört dumt att inte göra det. Men samtidigt, flå eller plocka och kanske framförallt ta ur innehållet. Har aldrig riktigt gillat att rensa fisk..... :-[

Hjälp!

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Behöver pepp inför första slakten
« Svar #1 skrivet: 01 nov-12 kl 10:05 »
Det va skit jobbigt att göra det första gången!
För oss gick det lättare oxå när vi såg våra små hönor fara illa av att det va så kraftigt överföld av tuppar.
Men det gick,vi gjorde så att vi slaktade,plockade och kokade på en gång och åt direkt.... för att få det gjort liksom.... skit jobbigt oxå att äta första gången.
NU när vi har gjort det några gånger, så tycker jag att köttet blir bättre om fågeln får ligga 3-4 dagar i kylen sen  frysas innan man tillagar den.
Jag tycker personligen att det är enklast att *ta tag i det hela så tidigt som möjligt på morgonen*... då är krävan och tarmarna tomma.... det går ju att planera att dom inte har så mycket käk på natten och morgonen.
Om fågeln har fått hänga lagom länge efter att man separerat huvud och kropp och blodat ur ordentligt så  är det inte speciellt blodigt osv när man plockar ur... men va försiktig,  så du lär dig hur fågeln ser ut innut i och inte skär sönder något... då smakar köttet urk.
Viktigt att tänka på oxå är att det finns en del muskel kraft kvar när fågeln är död och  när man separera huvud/kropp så kommer det rätt mycket blod,tycker jag..det är bra om man är förberedd på det.

Vi slaktar tillsammans... så delar vi på ansvaret ;-)

Flå eller plocka... tja det är ju en smak sak...flår man så går det väldigt mycket snabbare...plocka är ett piller göra....
Jag tycker det är godast om man har skinnet kvar...och min man tycker tvärtom, så det blir lite olika hur jag gör.

Nu när vi haft fåglar några år,så är jag väldigt stolt och glad när vi får laga till eget kött,av fåglar som har fått må så bra och haft så mysigt hela sitt liv. Dom har fyllt våra liv med glädje...och sen våra magar ... det kan egentligen inte bli bättre.

Det kommer gå bra för er att slakta.

Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 01 nov-12 kl 10:23 »
Hej!
Pep,Pep,Pep.......så!  ;)
När jag skulle slakta första gången så gick det inte,jag kunde inte bara.Jag började titta fågeln i ögonen för att kolla vad den kände  ::) och vad läser jag då av när jag står där med hönan i ena handen och yxan i andra? jo en massa tok som jag själv hittade på.

Jag gick till stubben varje dag där i skogen som jag skulle göra det,och varje dag hittade jag nya orsaker till att inte göra det som jag var tvungen att göra.En hel vecka höll jag på  :-\
Sen så slaktade min sambo en stor tupp och jag var med bredvid (med hörselkåpor på,för att inte höra något ljud)  ::).
Då såg jag vad smärtfritt det gick,det tog ca 2 sek efter bedövning så var huvet av.......
Så nästa dag tog jag och nackade den som jag skulle nacka,och det var faktiskt inte så farligt.

Fast nu har jag alltid hörselkåpor på mig,som en trygghet tror jag.Så om någon annan kan ta den första så kanske det känns lättare för dig sedan.Och gör som Linkoso gör,snabbt och smärt fritt.
(jag har hörselkåpor även när vi slaktar gris  :P )
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 nov-12 kl 10:48 »
Jag var helt uppe i varv första gången jag skulle slakta. Och magen var i uppror.
Det var en halvstor anka som skulle möta detta öde.

Jag var nervös för att inte träffa tillräckligt bra när jag klubbade, utan bara lyckas skada den.
Men det gick bra.
Yxan fick sen göra sitt.
Satt och höll fast den tills den slutade krampa. Jobbiga känslor inombords under tiden.

Men sen, när den väl var död så var det ganska okej. På med gummihandskar bara för att slippa ta i inälvorna ( jag vet att jag är lite fjompig ) och så använde jag en liten, liten vass kökskniv till allt skärande.

Jag äter INTE nåt från djuret samma dag jag slaktat det. Min hjärna klarar inte det efter att ha avlivat och sen hanterat blod och inälvor. Efter några dagar är det däremot okej. Tror att jag reagerar väldigt känslomässigt på det hela.

Jag har fortfarande svårt att avliva djur. Men det är för att jag vill göra det snabbt och bra, utan att orsaka lidande.

Och jag har det inte direkt som favorit syssla.
Men äter jag kött så får jag stå för vad det innebär innan det hamnar på min tallrik.

Jag har mest flått dom. Lyckas alltid slakta när dom är piggiga och omöjliga att plocka.
Tycker inte det är så lätt att få dom aptitliga med skinnet kvar. Men jag kanske lyckas nån dag.
Läste däremot nånstans på forumet att om det är tuppar av en lite tunnare sort som inte har så mycket kött på sig så räcker det att flå så man kan ta bröstfile och lår. Då behöver du inte ta ur inälvorna.
Jag ska testa det på mina dvärgkorsnings tuppar.

Gott mod!!
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Henevi

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 01 nov-12 kl 10:52 »
Tack för era svar  :)

Jag ser ju att ungtupparna inte mår bra. Gammeltuppen gör allt för att sätta dom på plats. Dom får knappt äta >:(

Linkosos sätt att svinga huvudet i något hårt innan yxan, är det bättre/lättare än att som i Hanegäldets exempel slå något hårt i huvudet innan yxan?
Jag tänker att om jag svingar den kanske  inte slaget hamnar precis rätt, kanske missbedömmer avståndet och slaget hamnar mer på ryggen :o
Erfarenheter där?

Ska bli skönt när det är rensat och klart.....
« Senast ändrad: 01 nov-12 kl 10:56 av Henevi »

Tuppen-Sven

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 nov-12 kl 11:03 »
Har du spelat golf? Då kollar man ju att det träffar innan man slår, gör samma här! Håll runt vingarna och bröstet, sänk tuppens huvud mot kubben eller vad du ska slå mot, kolla så att det prickar, höj upp, se till att ha samma ställning och hållning, och slå..

Jag har inte gjort detta själv, men har vart med, och det är lite jobbigt det med.. Men det blir lättare och lättare. Se det bara som ett måste. Vi (min pappa och jag) tycker det är lättast att flå.

Henevi

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 01 nov-12 kl 11:21 »
Har aldrig spelat golf och mitt bollsinne är tyvärr uruselt 8)
Men gubben är ju hyffsad så nu fann jag en anledning att lägga över det hela på honom o:)
 ;D

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 01 nov-12 kl 12:31 »
Har aldrig spelat golf och mitt bollsinne är tyvärr uruselt 8)
Men gubben är ju hyffsad så nu fann jag en anledning att lägga över det hela på honom o:)
 ;D

Det är ju jätte bra om  det går att lösa på det enkla viset  :) Hoppas att han är villig att göra det,för jag får svaret,"har du skaffat dom,ska du fixa det där själv".Nu var han ju snäll och var med när vi slaktade första,så lite hjälp fick jag ändå  ;)
Lycka till!!!  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 01 nov-12 kl 16:16 »
Jag tycker det är lättare att svinga tuppen och träffa stenen/stubben vad man nu använder, än att träffa det lilla lilla tupphuvudet med baksidan av yxan eller vad man nu tänker använda att bedöva med.

Jag tycker det är otäckt att de fortsätter sprattla när huvudet är avhuggt.

Ta ur inälvor har jag aldrig klarat av, inte för att jag är äckelmagad, men jag vet inte hur man gör, är rädd att göra sönder så jag skär bara bort bröstfileerna och låren. I år ska vi ge bort alla tupparna precis efter slakt. Det blir inte att vi äter upp dem tycker inte det är gott.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 01 nov-12 kl 16:31 »
Ett tips är att skära av halspulsådern med kniv istället för att hugga av huvudet. Mycket mer kontrollerat om man har dåligt bollsinne. Så slipper man förstöra halsen också, om man nu tycker att hals är en delikatess.

På unga djur tar man givetvis tillvara levern, den är nyttig och god. Och på alla djur tar man tillvara hjärtat och muskelmagen.

Det bästa är att vara med när någon erfaren slaktar, så att man kan se alla handgreppen. Och det viktigaste är själva bedövningen och avblodningen, sedan lider inte djuret om man är klantig, så då kan man ta tid på sig att lära sig att göra det bra.

Om man tycker att bedövningen är svår, så kan man öva på ett plyschdjur i lagom storlek, så att man får in svingen, oavsett om man vill svinga djuret eller slå något hårt i bakhuvudet.

Jag har gjort flera detaljerade beskrivningar på hur man slaktar fjäderfä. Sökfunktionen funkar ju inte nu, men något av inläggen borde gå att hitta i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henevi

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 03 nov-12 kl 20:04 »
Tack alla för all pepp :)

Idag blev det slag i saken. Hade som mål 3 av 5 men vi tog alla 5 när ångan var uppe.  Vi hjälptes åt gubben och jag och han är min hjälte  :-[ Jag plockade ut tupp efter tupp, höll i och han berövade genom att klubba sen la jag upp djuret och han slutförde med yxan. Sen höll jag djuret över en hink en stund medans kroppen till slut slutade rycka. Vi tog bara och skar ut fileerna (lite lata kanske). Men det kändes som väldigt lite kött för jobbet att det tar att flå, plocka ur osv.

Jo förresten, fötterna togs tillvara också. Min svägerska från Thailand vill äta dom  :-X

Så än en gång tack och bock! Nu är det lugnare i hönshuset och från spisen luktar det galet gott ;D

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 04 nov-12 kl 17:24 »
:-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 04 nov-12 kl 17:36 »
Har också gjort det idag. För andra gången - det var lite lättare i år.
Jag flår dom och det går bra att ta ur dom bara man tagit första greppet därinne.
Jobbigast är att dom är varma och luktar, men så farligt är det inte. Två ungtuppar kvar till nästa helg.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser