Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hindra radiatorvatten frysa ?  (läst 3689 gånger)

tolo

• Gäst
Hur hindra radiatorvatten frysa ?
« skrivet: 05 jan-07 kl 12:16 »
Det slösas mycket med onödigt hög temperatur i hus man är borta från, för att inte vattnet ska frysa - både dricksvatten och radiatorvatten till vattenburen värme. Har hört kritik mot glykol för att det skadar ventilerna och mot att tömma för att det är krångligt och ökar rostbildningen.

Men har också hört talas om något slags "elslingor" man kan montera för att få minsta möjliga värme i systemet som hindrar vattnet att frysa. Det låter som en minipatron i beredaren.

Andra erfarenheter av problemet ? Kan någon säga vad den här produkten heter ?

Allt gott   tolo

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:Hur hindra radiatorvatten frysa ?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-07 kl 13:38 »
Kanske "ren alkhol" i stället för glykol kan vara ett vettigt alternativ? ::)
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Winnie

« Svar #2 skrivet: 06 jan-07 kl 19:54 »
Hej tolo!

Glykol är snarare korrosionshämmande, ventilerna klarar sig bra, räcker att motionera dem regelbundet (precis som man bör göra även utan glykol i systemet).

Ang. frysskydd av av vattenrör: se denna länk:
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251681#32-8005

Baxima

« Svar #3 skrivet: 08 jan-07 kl 10:37 »
Men packningarna gillar inte glykol

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 jan-07 kl 21:36 »
och mot att tömma för att det är krångligt och ökar rostbildningen.
Som du skrev tolo så är det tömning som ökar rostbildningen. inte glykolfyllning.

Förmodar att du inte vill vara alls i huset uinder vintertid. Jag sköter en del hus härikring för holländare och tyskars räkning och där sätter vi ner temperaturen till 5-7 grader. Själva huset mår bättre med lite värme annars kommer all kondens och fukt.

När du skriver om el-slingor tänker jag bara på dessa resistiva självreglerande kablar man kan montera i eller vid inkommande vatten för att förhindra frysning där den ligger ytligt.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser