Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag göra med hönsen som börjat värpa igen?  (läst 1362 gånger)

näshulta

• Uppland
Hej!
Har ett gäng hönor från 5 år till 6 månader.
Gammelhönsen, började rugga i höstas, slutade i princip att lägga ägg.
Så för någon månad sen tog jag bort värpfodret ( vill gärna att dom ska vila under vintern... )och satte dit allfoder istället.
Krossad havre och snäckskal har dom alltid tillgång till.

Men nu när de ruggat klart har alla plötsligt börjat värpa igen, plus två av unghönsen.  ???

Hur ska jag göra nu? Gå tillbaka till värpfodret? Jag vill ju att dom ska vila lite under vintern.

Sen min aracuana lägger ägg med väldigt skört skal. Oftast hål i toppen ( botten? ) redan när det är nyvärpt. Går sönder bara man trycker lite lätt. Skalet är dessutom lite skorvigt. För övrigt äter hon och verkar må bra.
Vad kan det vara? Börjar bli jobbigt att torka kladd varje dag...
( kanske lät lite hjärtlöst... )

Mvh Gabbi

Dajen

• Uppland
SV: Hur ska jag göra med hönsen som börjat värpa igen?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-12 kl 12:39 »
Allfoder fungerar utmärkt till värpande hönor om de har tillgång till snäckskal. Jag ger det till hela min stora flock eftersom jag har djur i flera olika åldrar och inte vill att kycklingarna ska äta värp.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 06 nov-12 kl 16:35 »
Det är en stor fara med att ha hönor som värper tunnskaliga ägg, nämligen att hönsen lätt får ovanan att äta ägg,  en ovana som är smittsam och nästan omöjlig att bli av med.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 06 nov-12 kl 16:36 »
Och det kan breo på att hönan är gammal.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 06 nov-12 kl 18:25 »
Det är dumt att ge krossat spannmål till hönsen. Spannmålet tappar snabbt sina vitaminer och fettet härsknar. Hönsen har en egen kross i muskelmagen, de kan lika gärna äta hel spannmål, och då slipper man problemet med att spannmålet måste förbrukas snabbt för att inte bli dåligt.

Det är helt normalt att unghöns värper över vintern, och inget som de lider av. Beroende på när de ruggat och hur varmt och ljust det är i deras hus kan även äldre hönor värpa på vintern. Det betyder inte att man driver sina höns för hårt, eller att de mår dåligt. Jag hade gett dem lite värpkoncentrat i en separat behållare, så de fick välja hur mycket sådant de ville ha.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 06 nov-12 kl 18:36 »
Hönor gör sällan som man vill, jag har en som idag har kläckt fram en kyckling och fler lär det bli av äggen hon lagt sig på.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

näshulta

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 07 nov-12 kl 09:35 »
Det är dumt att ge krossat spannmål till hönsen. Spannmålet tappar snabbt sina vitaminer och fettet härsknar. Hönsen har en egen kross i muskelmagen, de kan lika gärna äta hel spannmål, och då slipper man problemet med att spannmålet måste förbrukas snabbt för att inte bli dåligt.

Nja det där stämmer faktiskt inte. Möjligtvis att det härsknar efter ett tag men vitaminer och sånt behålls faktiskt längre. Det är en gammal uppfattning att dom skulle försvinna.

Men det spelar iofs ingen roll, jag tar havren från stallet och där krossas det nytt varje vecka. Så den hinner nog inte bli speciellt härsken eller vitaminbristig...  ;D

Dessutom är de väldigt duktiga på att sortera bort skal och sånt när det är krossat.

Men tack för svaren, då vet jag.
Rackarns hönor!!

Mvh Gabbi

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 07 nov-12 kl 09:59 »
De flesta vitaminer är antioxidanter och ganska reaktiva. Det är aktuell kunskap.

Havre innehåller mer fett än andra spannmål, och fett i kontakt med luft härsknar ganska snabbt. Du kan ju prova att ställa ett fat med smör i rumstemperatur i några dagar...

Och varför skulle man vilja att de sorterade bort skalen? Fibrer är nyttigt för marsmältningen, och muskelmagen behöver arbeta för att fungera bra. Om all mat är finfördelad och lättsmält är det inte särskilt bra för hönsen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser