Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  surdegen luktar...kräks.  (läst 9998 gånger)

Hilde

• Dalarna
surdegen luktar...kräks.
« skrivet: 09 nov-12 kl 18:53 »
Det här är andra dagen och jag skulle nyss mata blandningen med extra rågmjöl.
Jag har gjort surdeg förr men nu rev jag i lite äpple.
Det luktar typ magsyra av blandningen.  :-X
Jag kan tillägga att jag är väldigt gravid och det kanske gör mitt luktsinne överkänsligt men ändå!
Borde jag ha gett f*n i att riva i lite äpple eller vad?  ???
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: surdegen luktar...kräks.
« Svar #1 skrivet: 09 nov-12 kl 19:27 »
Vår luktar likadant när sambon har haft i äpplen..   Men brödet blir riktigt gott...  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Hilde

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 09 nov-12 kl 19:29 »
Vår luktar likadant när sambon har haft i äpplen..   Men brödet blir riktigt gott...  ;D

Vad bra!  ;D
Jag blev lite ängslig där ett tag.
Blandningen bubblar lite så den har ju inte lagt av.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

kollotrollet

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 09 nov-12 kl 19:50 »
Om du håller upp burken framför dig och ser en massa luftbubblor runt kanterna så mår surdegen bra. Man behöver inte ha något äpple i.Det funkar ändå.

Heléne
Koloniägare som vill ha höns!

Hilde

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 09 nov-12 kl 19:54 »
Om du håller upp burken framför dig och ser en massa luftbubblor runt kanterna så mår surdegen bra. Man behöver inte ha något äpple i.Det funkar ändå.

Heléne

Ja, det är ju det den gör, den har alltså inte lagt av, men jag blev lite ängslig över lukten.

kollotrollet

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 09 nov-12 kl 20:13 »
Strunta i lukten.Alla degar luktar olika beroende på vilka kvarnar mjölet kommer ifrån.
Hormonerma spelar ett spratt just nu.
Lycka till !!
 o:)
Heléne
Koloniägare som vill ha höns!

mmeo

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 nov-12 kl 20:37 »
När jag startade min surdeg för länge sedan använde jag också äpple. Luktade vidrigt! (och jag var inte gravid) Jag slängde den nästan, men brödet blev ok precis som andra säger. När jag använt och matat på den några gånger, och alltså "spätt ut" den, så blev lukten betydligt bättre. Jag skulle inte använda äpple igen för att starta en surdeg...

Hilde

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 10 nov-12 kl 10:49 »
När jag startade min surdeg för länge sedan använde jag också äpple. Luktade vidrigt! (och jag var inte gravid) Jag slängde den nästan, men brödet blev ok precis som andra säger. När jag använt och matat på den några gånger, och alltså "spätt ut" den, så blev lukten betydligt bättre. Jag skulle inte använda äpple igen för att starta en surdeg...

Det blir nog ingen mer surdeg med äpple för min del heller.  :-X
Jag står fortfarande i valet och kvalet att kasta den.
Innan jag rörde om den nu så var det små, små bubblor som steg från mjölet som ligger på botten.
Det har alltså skurit sig, ska den göra det?
Jag minns inte.  ???

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 10 nov-12 kl 10:53 »
Dela av den och mata på den med nytt mjöl. Rör ihopa noggrant...

Men inte nödvändigtvis.

Hilde

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 10 nov-12 kl 10:55 »
Dela av den och mata på den med nytt mjöl. Rör ihopa noggrant...

Jag häller ut hälften och matar på återstående med mjöl, är det så du menar?

Skogsvilde

• -
« Svar #10 skrivet: 10 nov-12 kl 11:09 »
just det...   ;D
Men inte nödvändigtvis.

Hilde

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 10 nov-12 kl 11:19 »
just det...   ;D

Sweet.  ;D
Hur länge matar jag och ska den skära sig?
Det är ett tag sen jag gjorde surdeg så jag minns faktiskt inte.

Tack för svar förresten!

Skogsvilde

• -
« Svar #12 skrivet: 10 nov-12 kl 16:57 »
Min erfarenhet är att ibland skiktar den sig eller skär sig. men den lever.

Använder du den inte så bör den matas var vecka, den går att använda efter första matningen men det kan oxå ta ett par gånger innan den uppför sig så att man kan ha den i möblerade rum igen.
Men inte nödvändigtvis.

amenemhet

• Dalarna
    • Ometeotl
« Svar #13 skrivet: 15 nov-12 kl 17:44 »
WilloW:

Det låter som om du har fått en riktigt rivig surdeg där. Skulle gärna förvalta den åt dig.
Ett kraftpaket att jobba vidare med.
Har aldrig provat äpplen men kan tänka mig att det är sockret i äpplet som drivit fart på bakterierna.

Min surdeg skär sig alltid efter en tid när det fått stå i kylskåp.
Jag matar den aldrig annat än när jag gör en ny sats till bröd. Häller i allt vilket är en halvliter i det som ska jäsas, häller av en halvliter efter ett dygn och åter in i kylskåpet. Funkar ypperligt varje gång och det är en väldans fart på denna kultur.
Du kan gott skaka din burk och ställa den i kylen och använda den efter förlossningen om du inte står ut :-)
Eller spända ut den som andra säger. Det går också bra att frysa små mängder av den men då kan det ta ett dygn innan den vaknar, torka går på bakpapper vid något varmt ställe och sedan förvara dessa torrt i någon burk.
Då har du garanterat startkultur för resten av livet :-)

/Richard
http://amenemhet.wordpress.com/ - allmänt pyssel i mitt liv för att berika själen

Gottfrid

• -
« Svar #14 skrivet: 07 okt-14 kl 23:29 »
Till min rågsurdeg hade jag bara mjöl och vatten.Men till vetesur degen tog jag äpple,men de vart inte alls bra! Så jag gjorde en ny med honung som jag köpt svart direkt av biodlaren.Och den blev det ruggig fart i! Lite gran av turbo jäst!

Birkeldh

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 15 okt-14 kl 13:57 »
Har själv använt honung två gånger jag behövt starta surdegar. Den gången jag skippade det ville det sig inte så tänkte inte göra om det utan någon sockerlösning i framtiden. Med honung blev inte lukten något speciellt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser