Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånga bisvärmar?  (läst 5643 gånger)

Viper

• Västergötland
Fånga bisvärmar?
« skrivet: 11 nov-12 kl 20:11 »
Hej,

Har blivit riktigt intresserad av att ställa upp några simpla bikupor i trädgården eller någon annanstans på mina marker för att kanske få ut lite egen honung har kollat runt och läst allt möjligt gällande biodling. Jag har kommit fram till att jag vill testa antingen en Warre-kupa eller en KTBH (Kenya Top Bar Hive) då dom verkar relativt enkla att snickra ihop själv i källaren nu på vintern samt dom ser ut att passa den typ av biodling jag tänkt mig.

Nu har jag dock kommit till punkten att jag kommer behöva bin till mina kupor vilket jag antar jag utan problem kan få köpa om jag hör mig för bland de andra biodlarna i trakten (finns ett par jag ibland köpt honung av) vilket är en lösning.
Men har i mitt biodlings-surfande funnit att många även fångar in svärmar och sen flyttar in dom i sina egna kupor, är detta något som även är möjligt i Sverige? De jag läst om på internet är ofta USA, England, Frankrike osv men antar det far runt vilda honungs-bin även i Sverige?

Hade ju varit riktigt trevligt att snickra sin egen kupa för nästan inga pengar då mycket av virket redan finns och sedan lyckas fånga in en svärm bin som flyttar in i den egenhändigt byggda kupan. Vad finns det för regelverk gällande detta i Sverige? Försökt hitta men finner inte så mycket av intresse men kanske någon biodlar-räv här sitter på svaren?

Mvh,
Viper

MrBridgeflax

• Västergötland
SV: Fånga bisvärmar?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-12 kl 21:07 »
Hej,

Har blivit riktigt intresserad av att ställa upp några simpla bikupor i trädgården eller någon annanstans på mina marker för att kanske få ut lite egen honung har kollat runt och läst allt möjligt gällande biodling. Jag har kommit fram till att jag vill testa antingen en Warre-kupa eller en KTBH (Kenya Top Bar Hive) då dom verkar relativt enkla att snickra ihop själv i källaren nu på vintern samt dom ser ut att passa den typ av biodling jag tänkt mig.

Nu har jag dock kommit till punkten att jag kommer behöva bin till mina kupor vilket jag antar jag utan problem kan få köpa om jag hör mig för bland de andra biodlarna i trakten (finns ett par jag ibland köpt honung av) vilket är en lösning.
Men har i mitt biodlings-surfande funnit att många även fångar in svärmar och sen flyttar in dom i sina egna kupor, är detta något som även är möjligt i Sverige? De jag läst om på internet är ofta USA, England, Frankrike osv men antar det far runt vilda honungs-bin även i Sverige?

Hade ju varit riktigt trevligt att snickra sin egen kupa för nästan inga pengar då mycket av virket redan finns och sedan lyckas fånga in en svärm bin som flyttar in i den egenhändigt byggda kupan. Vad finns det för regelverk gällande detta i Sverige? Försökt hitta men finner inte så mycket av intresse men kanske någon biodlar-räv här sitter på svaren?

Mvh,
Viper

Regelverk gällande vad? Vad är det du vill veta egentligen?

Finns det svärmande bin så är det den som tar hand om svärmen som "äger"den. (Under förutsättning att det inte är en svärm som rymt från en annan biodlare och denne följt svärmen, då äger han eller hon fortfarande bina).
« Senast ändrad: 11 nov-12 kl 21:11 av MrBridgeflax »

parpen

• Halland
« Svar #2 skrivet: 11 nov-12 kl 21:21 »
Hej Viper!

Kul att du fastnat för biodling. Det är väldigt kul, intressant och viktigt för pollineringen. Dessutom är ju honung gott. Jag är relativ nybörjare, inne på mitt andra år och har i år vintrat in 3 samhällen. Jag har också byggt mina kupor själv, men av uppstaplingsmodell. Jag har ingen erfarenhet om TBH - kupor och tänker inte ge mig in i den debatten. Som du säkert sett här finns många starka åsikter om för och nackdelar med TBH.

Det jag vill bidra med är att jag har läst (minns inte var) att det finns en gammal svensk lag som fortfarande gäller att en svärm tillhör biodlaren som den kommer ifrån, även om den "sätter sig" på någon annans mark. Detta bygger ju naturligtvis på att biodlaren har koll på svärmen och vart den farit. Med andra ord så tror jag inte det är så enkelt som MrBridgeflax skriver, men jag kan ha fel, det har jag haft förut!

Det andra jag tänkte på är att i Sverige så är det nog inte speciellt vanligt med vilda bin. Tyvärr tror jag att ev vilda samhällen snabbt dukar under av varroa och liknande. Jag har också sett filmer på youtube där biodlare åker runt och hämtar samhällen i träd och gamla övergivna byggnader. Räkna inte med det i Sverige.

Mitt råd är att du går med i den lokala biodlarföreningen. Lär känna dina biodlargrannar och köper en avläggare. Det kostar inte så många 100-lappar. Sedan är du igång, plus att du har mycket att hämta genom goda kontakter med andra biodlare. För min del har det varit ovärderligt att kunna ringa andra och fråga om ditt och datt vad gäller biodling.

Lycka till!

MVH Pär

Viper

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 nov-12 kl 21:39 »
Hej,

Snabba svar!

MrBridgeflax: Gällande regler tänkte jag mer att man kanske inte får fånga bin hur som helst precis som man inte får göra en hel massa annat ute i naturen hur som helst, hårt draget man får ju inte jaga andra djur hur som helst så kanske det även kunde gälla bin (långsökt men man vet aldrig) men förstår ju självklart att man inte kan "sno" någon annans bin bara för dom svärmat iväg tex iaf inte om han har koll på dom och följt efter dom.

Parpen: Är inte heller intresserad av någon diskussion gällande TBH-kupors vara eller icke vara, jag tycker dom verkar behändiga efter det jag sett och läst om dom. Känns även som Warre-kupor som är det jag är mest inne på att bygga verkar passa mig som handsken, men vad vet jag egentligen som inte provat något annat.

Låter lite som det jag tänkte att det inte far runt vilda bin hux flux i vårat land så säkraste kortet är väl som sagt att köpa avläggare genom någon annan i trakten. Kanske dock då enklare att använda en bikupa som är vanligare i vårat land och med standard mått?

Mvh,
Viper

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 11 nov-12 kl 21:46 »
Ni har väl båda rätt om regelverket för ägandeskapet. Om biodlaren följer dem och märker ut var de bor och tillkännager att de är hans/hennes så förblir de biodlarens, annars är det den som hittar svärmen som får ägandeskapet. Och till skillnad från annat vilt i naturen så får man fånga dem och sätta i en kupa.

Men fångar du svärmen i en annan församling än där du bor måste den besiktigas innan du flyttar hem den.

Hur vanligt det är med svärmar beror på hur mycket dina biodlare runtomkring jobbat med aveln och hur duktiga biodlare de är. Hade jag väntat på en svärm eller väntat på att få tips om en svärm hade jag fortfarande inte haft bin. Mitt tips är att köpa bin och inte förspilla fler dagar av ditt liv på att inte vara biodlare  ;D

forestman78

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 12 nov-12 kl 13:28 »
...och om du skulle lyckas få tag på en svärm måste du anmäla till länsstyrelsen att du innehar bisamhällen!

Biodlande torpare med hund och gäss.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-12 kl 13:29 »
Hej Viper!

Kul att du fastnat för biodling. Det är väldigt kul, intressant och viktigt för pollineringen. Dessutom är ju honung gott. Jag är relativ nybörjare, inne på mitt andra år och har i år vintrat in 3 samhällen. Jag har också byggt mina kupor själv, men av uppstaplingsmodell. Jag har ingen erfarenhet om TBH - kupor och tänker inte ge mig in i den debatten. Som du säkert sett här finns många starka åsikter om för och nackdelar med TBH.

Det jag vill bidra med är att jag har läst (minns inte var) att det finns en gammal svensk lag som fortfarande gäller att en svärm tillhör biodlaren som den kommer ifrån, även om den "sätter sig" på någon annans mark. Detta bygger ju naturligtvis på att biodlaren har koll på svärmen och vart den farit. Med andra ord så tror jag inte det är så enkelt som MrBridgeflax skriver, men jag kan ha fel, det har jag haft förut!

Det andra jag tänkte på är att i Sverige så är det nog inte speciellt vanligt med vilda bin. Tyvärr tror jag att ev vilda samhällen snabbt dukar under av varroa och liknande. Jag har också sett filmer på youtube där biodlare åker runt och hämtar samhällen i träd och gamla övergivna byggnader. Räkna inte med det i Sverige.

Mitt råd är att du går med i den lokala biodlarföreningen. Lär känna dina biodlargrannar och köper en avläggare. Det kostar inte så många 100-lappar. Sedan är du igång, plus att du har mycket att hämta genom goda kontakter med andra biodlare. För min del har det varit ovärderligt att kunna ringa andra och fråga om ditt och datt vad gäller biodling.

Lycka till!

MVH Pär

Det där är väl det som jag skrev, eller vad är skillnaden? :/

parpen

• Halland
« Svar #7 skrivet: 12 nov-12 kl 16:46 »
Det där är väl det som jag skrev, eller vad är skillnaden? :/

Hej! Ja det var ju konstigt! Det enda jag kan få det till är att jag läste din kommentar innan du ändrade i den och skrev mitt svar under tiden du ändrade. Kollar man klockslagen så ändrade du ditt inlägg 10 minuter innan jag postade mitt inlägg.

Oavsett så skrev jag utifrån ditt första inlägg, och har ingen avsikt att skriva någon på näsan.

Nåväl, vi är ju i alla fall överens!

MVH Pär

Curt

« Svar #8 skrivet: 12 nov-12 kl 17:17 »

Men fångar du svärmen i en annan församling än där du bor måste den besiktigas innan du flyttar hem den.
Ett litet förtydligande kanske är på sin plats. Man kan inte besiktiga en svärm. Det är svärmens yngel som besiktigas. En svärm i en annan församling än den egna, måste stå kvar till dess det finns yngel. Efter besiktning och flyttningstillstånd är det klart att flytta hem det hela.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 nov-12 kl 19:20 »

Hej! Ja det var ju konstigt! Det enda jag kan få det till är att jag läste din kommentar innan du ändrade i den och skrev mitt svar under tiden du ändrade. Kollar man klockslagen så ändrade du ditt inlägg 10 minuter innan jag postade mitt inlägg.

Oavsett så skrev jag utifrån ditt första inlägg, och har ingen avsikt att skriva någon på näsan.

Nåväl, vi är ju i alla fall överens!

MVH Pär

Nädå, det är absolut ingen fara, jag undrade bara om jag missat något eller om det kanske var så att du skrev utan att läsa vad jag skrivit ordentligt! =)

Jag är inte så känslig, men rätt ska ju vara rätt och vi är ju här för att hjälpa varandra så gott vi kan. Då får vi ju hjälpas åt att hålla koll på varandra och se till att det vi svarar blir rätt och riktigt! ;-)

ulf

« Svar #10 skrivet: 10 feb-14 kl 18:19 »
Hej

Hur gick det med fångandet av bin? Jag köpte boken om Warrékupan för en månad sedan och läste också där om att locka till sig bin. I boken står det att man kan locka med citrongräsolja. Är det någon som provat detta och lyckats eller provat och misslyckats? Jag har ingen erfarenhet alls förutom det jag läst och tänkte väl ändå gå med en lokal förening, men som ekofantast drömde jag mig bort att jag faktiskt kunde hitta lokala bin som är optimala för vårt ställe.

Dela detta:

* Inloggade just nu

177 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser