Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dosering esbetre till *1* kyckling - hjälp *NU*!!!  (läst 1394 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
Dosering esbetre till *1* kyckling - hjälp *NU*!!!
« skrivet: 14 nov-12 kl 17:10 »
Trodde att den av älglund skickade medicinen inte kommit (Esbetre)men den hade hakat fast i annan post - *HURREY*!

Nu undrar jag: hur doserar jag pulvret? Det är bara 1 kyckling som ska ha nämligen...hur mkt o hur ofta/länge?

Bör jag ge till de andra, stora hönsen också? (Går ej tillsammans, skilda hus o den ensamma kycklingen bor i pannrummet änsålänge.)

Inte så akut fråga men när vi likasom är inom ämnet: behandlar ni era djur mot koccidios i förebyggande syfte vår o höst när ni har en hobbybesättning, eller är det bara de stora uppfödarna som gör det?

Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Torry

SV: Dosering esbetre till *1* kyckling - hjälp *NU*!!!
« Svar #1 skrivet: 14 nov-12 kl 17:16 »
Den här länken kan kanske hjälpa
http://www.lakemedelsverket.se/SPC_PIL/Pdf/vetpil/Esbetre%20vet%20powder%20for%20oral%20solution.pdf
Har för mig att 1g är ungefär ett kryddmått. Du får väl ge den lite med spruta i näbben så den säkert får nåt i sig.
Du skall bara ge kycklingen som är sjuk. Sulfa är farligt vid överdosering så det är onödigt att ta risker med friska djur.
//Torry
« Senast ändrad: 14 nov-12 kl 17:24 av Torry »

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 14 nov-12 kl 17:25 »
Det finns ingen anledning att medicinera de vuxna,  om de är friska.   Och är de sjuka,  så är det troligen inte coccidios.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 14 nov-12 kl 18:11 »
*TACK*!  :-*

Då blandar jag ½ krm på ½ l vatten...kan man spara vattnet...i kyl?
« Senast ändrad: 14 nov-12 kl 18:20 av Lijing »
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Torry

« Svar #4 skrivet: 14 nov-12 kl 18:52 »
Jag hade nog blandat nytt varje dag för säkerhets skull.
//Torry

Lijing

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 14 nov-12 kl 19:21 »
Då gör jag så!

Ny låda med ny handduk, ny skål med medicinvatten i. H*n drack bra...lät h*n stå utan vatten medan jag duschade o gjorde iordning nytt så h*n var törstig. Passade på att medicinera min begynnande migrän på samma ggn o den + att jag slappnat av nu när medikamentet är insatt gör att jag mår mkt bättre iaf. Hoppas att Liten Tuss gör det också!

Jo, såg inget blod i avföringen men det verkar lite slemmigt o "segt"... Ska köpa hem lite fil imorgon då jag passerar en affär. Har funderat över om den där probiotika-oljan man köper på apoteket o ger till småbarn skulle funka att ge i vattnet åt dem? Men om det nu var i olja är det kanske inte bra för dem?

Såg att man skulle ge en dos multivitamin efter avslutad medicinering. Har faktiskt köpt hem nu inför vintern men 70 ml per 100 höns...jo, hur mkt de ska ha har jag räknat ut men 5 små kycklingar?! En droppe i vattenskålen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser