Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar som börjat slåss?  (läst 4657 gånger)

camilla elisabeth

• Ta det lungt
    • Ångermanland
Tuppar som börjat slåss?
« skrivet: 14 nov-12 kl 22:00 »
Jag fick hem en ny flock för två veckor sedan, tog två tuppar som har vuxit upp tillsamman och dom har 8 fruar.
 I början var allt frid och fröjd men nu har dom börjat slåss, eller det är snarare en som hoppar på den andra så fort han får chansen.
Den självutnämnda kungen går och patrullerar ute i hönsgården hela dagarna och Hacke Stackarn sitter och gömmer sig i höns huset.
 Är det bara rangordning dom gör upp om och det kommer att lugna sig eller går det inte att ha kvar båda nu när dom börjat så här?
Om jag måste ta bort en av dom är det då bäst att ha kvar Kungen då han är "bäst" eller kan jag ha kvar Hacke Stackarn för jag tycker
helt enkelt att han är finast?

Smajsan

• -
SV: Tuppar som börjat slåss?
« Svar #1 skrivet: 14 nov-12 kl 22:27 »
Jag skulle spara den jag tyckte var finast OCH snällast  :) Så har jag alltid valt tupp,de blir oftast duktiga och vänliga,mot sina höns tanter och deras små.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 15 nov-12 kl 07:05 »
Jag skulle också spara den snälla.

Har du möjlighet att ta undan dummingen ett par veckor innan han hamnar i grytan så har du möjlighet att ångra dej. Det är inte alltid den kuvade repar sitt självförtroende. Har han otur tar en höna över och han får sitta kvar på pinnen. Har för mej hänt omän inte ofta.
Nu sköter dottern en del av rangårdningen det funkar i fall av lindrig mobbing.
Hon tar helt enkelt den mobbade tuppen under vingarna och "hoppar på dummingen" är hon med och får till ett påhopp när dummingen är i farten och ska gå till atack och sen göra ett par atacker till så brukar det hjälpa. Men det är i lindrigare fall och dummingen måste vara kuvbar om det ska funka.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 15 nov-12 kl 15:46 »
Ja så kan de bli förstås..........men när jag sparat den snälla,lägsta tuppen,brukar det inte ta lång tid innan han kommer på att han den andra är urvägen,och han har ju inte fått uppvakta tjejerna heller så han brukar vara riktigt sugen  :-[

Det har alltid fixat sig här.Härligt med en lugn och snäll tupp som ibland ser mellan fingrarna med ungdomarna i hönsgården och deras upptåg  :D Blir mer harmonisk stämning i flocken.Det är vad jag tycker och jag gillar,andra kanske gillar eldiga tuppar bäst  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 nov-12 kl 16:19 »
Vi brukar välja den snyggaste och största, men bara om han är "snäll", d.v.s. inte är aggresiv mot människor, varken barn eller vuxna och för övrigt verkar beté sig som en bra tupp.
Hur tuppen beter sig mot andra tuppar kan variera mycket och om ni flyttar undan en av tupparna så kommer troligen beteendet ändra sig. Den som verkar snäll nu kanske skulle vara precis lika ´"macho" om den sattes ihop med en tupp som var aningen svagare än den själv.  Om den svagare är "mesig" och inte har något "skydda flocken instinkt" eller inte kan tuffa till sig när det behövs kan det vara ett sämre val, åtminstone om hönsen springer fritt ute där de kan träffa på fiender.
men för att kunna jämför mer rättvist är det nog en idé att "prova dom" en o en genom att stoppa undan den andra nånstans några dagar.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 16 nov-12 kl 16:27 »
Har du möjlighet att ta undan dummingen ett par veckor innan han hamnar i grytan så har du möjlighet att ångra dej.

Det är ett gott råd! Om du har möjlighet. Jag gjorde själv misstaget för ett par år sedan att spara en stor och fin tupp som var låg i rang. Tänkte som flera skrivit att han skulle repa mod när han blev ensam herre på täppan. Så blev det inte utan han fungerade bara som en annan höna i flocken. Vaktade inte sina hönor, skyndade att själv äta upp alla godbitar alltså inte en sådan tupp jag ville ha. En riktig mespropp! Och hönorna nonchalerade honom.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

camilla elisabeth

• Ta det lungt
    • Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 18 nov-12 kl 09:47 »
Nja jag skulle kunna sätta in Kungen i det gamla hönshuset men där kan han inte gå ut då vi rivit den hönsgården :-\ så det känn inte så snällt...
 Hacke Stackar har jag kikat på i höns huset där tjyv parar han sig med hönsen och "kucklar" vid maten så han verkar ju inte vara har blivit helt omanlig än iaf :)
Humm svårt beslut det här för som ni säger så är det ju ingen garanti på att hacke Stackarn kommer att bli en topp tupp när han blir själv  ::) ???

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 19 nov-12 kl 17:08 »
Det låter som hacke kan ta sej. Han verkar ju veta vad hönor kan användas till :-[. Tycker dock inte synd om dummimgen om han får vara inne en vecka eller så. Verkar han lida hårt kan du ju låta honom få en lågrang höna till sälskap. Hög rang hönorna vill du ju veta hur de går i hop med Hacke. :-*
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

camilla elisabeth

• Ta det lungt
    • Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 19 nov-12 kl 19:06 »
Bra ide! Så gör jag, han får bli sambo med Lilla Lotta ett tag så slipper han vara själv :D
 Så får jag ha en tupp audition  och se vem som passar bäst för rollen :)

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 20 nov-12 kl 08:24 »
Får jag kapa din tråd lite?
Jag hade fyra tuppar till 12 hönor och det gick jättebra. Gammeltuppen var lugn och snäll och höll ordning. Men så fick vi ta bort honom och nu har näste-tuppen Sebastian tagit över och de två yngsta, ungtupparna Billy och Polle vågar inte längre komma ner från pinnen när han är i närheten. Mest är det Polle som fått sig ett antal rediga åthutningar medan det verkat gått bra med Billy. Jag har nu hittat ett nytt hem åt Polle som ev ska flytta idag. Men så nu när jag gick till hönsen så ser jag att Billy är blodig så Sebastian har tydligen gett honom en omgång igår kväll.
Nu är jag förstås orolig för om det kommer att bli än värre för Billy om han blir ensam med Sebastian, tre tuppar ska ju vara bättre än två har jag ju hört men här har ju varken Polle eller Billy haft mod att gå emellan. Jag hade två tuppar förut, gammeltuppen och Sebastian och det gick jättebra. Men det kanske var pga gammeltuppen som helt enkelt inte var någon bråkstake.

Jag ville ha kvar Billy därför att han har en färg jag vill avla vidare på men frågan är ju om det går att få dem att hålla sams eller om Sebastian helt enkelt vill vara ensamtupp. Jag vill inte göra mig av med Sebastian heller då han annars är en bra tupp och genbank.

Någon som kan ge mig tips om hur jag ska göra?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

camilla elisabeth

• Ta det lungt
    • Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 20 nov-12 kl 10:04 »
Kapa på du, men jag har tyvärr inget råd till dig,  det är svårt det här med tuppar :-\

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 21 nov-12 kl 08:03 »
Ja herre gud!!!!!
Jag har just nu 10 tuppar som går tillsammans......Lite prövande ibland,men de klarar det "ganska" så bra.De går med alla hönorna och det är tuppar från 15 veckor upp till 2 år.Jag ska aldrig mer göra om detta men väntar nu på att de ska växa till sig lite för slakt.Det är hedemora,maran isbar och några tuppar med ärtkam som ska vara isbar/maran men men....Och 4 stycken underbara orpington,lugna och fina.Så vill du ha någon av mig så finns det

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 21 nov-12 kl 12:57 »
Det är svårt med hedemoratuppar.
Min erfarenhet är att dom i allra flesta fall vill vara ensam herre på täppan. Själv tänker jag inte göra fler experiment med flera av dom på en gång. Det blir för oroligt med alla slagsmål och blodviten. Jag vill ha lugnt i flocken.  o:)
När det blir dags att byta tupp så ska jag planera innan så jag slipper hantera gruff. Blödig jag.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Smajsan

• -
« Svar #13 skrivet: 21 nov-12 kl 13:48 »
Cathrin73: Om du har plats kan du dela av flocken i 2 grupper,med 1 tupp i varje.Eller sälja Sebastian till något hem med mycket hönor.Jag skulle inte låta ett genbanksintyg styra...om nu inte hela flocken är genbank.Men det kan också bli lugnare när Polle försvinner,man vet aldrig.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #14 skrivet: 23 nov-12 kl 19:35 »
Hakar på här inför framtiden!
OJ! Är Hedemoratuppar så ilskna mot andra tuppar?? Jag har ju en överstetupp (ca. 1,5 år) och hade tidigare en ungtupp, det gick fint, ungtuppen hade börjat betäckte hönsen också lite i smyg men så en kväll vågade lillen´inte komma in och verkade rädd för överstetuppen, som tur var så hade jag redan ett nytt hem åt honom. MEN, nu har jag två ungtuppar igen tillsammans med honom varav den ena är en genbanks-tupp med den färg jag vill ha i framtiden. HOPPAS det inte blir krångel sedan då!! De är kläckta runt midsommar och än så går det bra!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

FM

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 23 nov-12 kl 21:16 »
Mina hedemora tuppar har vart duktiga. Har 20-30 tuppar av olika raser som springer runt lite här o var. (Håller på gallra lite  ::) )
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

hajens

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 23 nov-12 kl 21:32 »
Hakar på här inför framtiden!
OJ! Är Hedemoratuppar så ilskna mot andra tuppar?? Jag har ju en överstetupp (ca. 1,5 år) och hade tidigare en ungtupp, det gick fint, ungtuppen hade börjat betäckte hönsen också lite i smyg men så en kväll vågade lillen´inte komma in och verkade rädd för överstetuppen, som tur var så hade jag redan ett nytt hem åt honom. MEN, nu har jag två ungtuppar igen tillsammans med honom varav den ena är en genbanks-tupp med den färg jag vill ha i framtiden. HOPPAS det inte blir krångel sedan då!! De är kläckta runt midsommar och än så går det bra!

Jag har haft tre hedemoratuppar på en gång, de slogs inte internt, men var jävligt stygga mot hönsen...och mot människor, Vi tog bort dem en efter en, och den sista var ett rövhål fast han var ensam. Det var också dem som från början var lägst i rang tupparns emmellan.

Nu har jag två hedemoratuppar som är kläckta i somras, samt tre dvärgtuppar som jag tar hand om tills vidare. Hittills är det inga som helts problem och alla går fritt tillsammans på gården. Kanske blir det annorlunda till på andra sidan nyår när hormonerna sätter in, men då hoppas jag dvärgtupparna är hämtade igen. Så att hedemora specifkt helt vill vara ensamma som tuppar är inget jag märkt av.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser