Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga mindre/liten höförvaring?  (läst 3273 gånger)

tommy f

• Gäst
Bygga mindre/liten höförvaring?
« skrivet: 19 nov-12 kl 23:36 »
Hejsan!

Vi sitter och planerar lite inför det som ska byggas till på våran lilla gård allt eftersom och vi planerar att ha en 5 getter strövandes härikring som slyröjare och sällskap, dessa kommer att få gå ute året om och kommer ju då behöva lite föda under vintern varav bla hö.
Och eftersom den lilla lada vi har är upptaget med allt för mkt annat så funderar vi på att bygga nått för att kunna förvara lite hö under vintern till dessa getter.
Så, hur kan man enklast billigast möjligt lösa detta? Vi tänker anvvända oss av småbal på ca 12-15kg/st..
Funkar det att gjuta en enklare platta bara och slå upp en stomme på den som man klär och lägger tak på bara,
Eller ska man göra på något annat vis för att det ska bli bra med saker och ting? Man vill ju inte att höet ska bli dåligt på någe vis, inte mer en nödvändigt iaf :)
Och höet ska ju helst va så tort det går då vi inte tänkt oss ha nån höfläkt...helst :)

Mvh Tommy

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Bygga mindre/liten höförvaring?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-12 kl 11:00 »
I Får-boken finns det ett avsnitt om ett vinter-hus för får som dubblar som höförråd. Jag minns inte detaljerna, men låna boken om du inte har den.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

tommy f

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 nov-12 kl 16:31 »
Okej, ja jag får kolla upp den boken.
Tror dock vi löst det nu iaf.

Tack!

tommy f

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 sep-13 kl 09:40 »
Lyfter denna tråden igen, Har nu rivit en av de fallfärdiga delarna av ladan och ska bygga upp nytt tills våren 2014 för att kunna ha lite småbalar där i.. och det jag främst undrar över är golvet? Jag antar att betongplatta inte är bra att lägga höet direkt på? Ska man istället regla upp och lägga trall? Golvspån? Råspont? Har hört att trägolv är att föredra iaf?
Någon som har nått tips? Det byggs i marknivå.

Mvh Tommy

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 17 sep-13 kl 09:55 »
Du behöver inte vara rädd för betongplattor. Om platta är bäst att fixa för husets skull, så lägger du bara ut engångspall innan du staplar höbalarna. Betong ruttnar inte och är bra att köra på.

tommy f

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 sep-13 kl 10:17 »
Ladan det ska byggas vidare på är tyvär rätt liten och står på stengrund och har trägolv satt jag tänkte annvända den stengrund som tidigare del stod på och bygga något nytt, så lättast vore ett trägolv :)
Någon maskin kommer jag inte kunna köra där inne tyvär då det är för litet :)
Bifogar bild på den lilla ladan, den del jag rivit är den till höger, "nya" delen blir lika lång som den tidigare men taket ska följa den befintliga ladans, dvs sadeltak. Så om det ska va trägolv, bör det va typ trall satt det blir luft underifrån eller är det lämpligare med typ råspont eller dyl som blir tätare?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 17 sep-13 kl 11:05 »
Ihoplagt golv av 2" trä utan spont borde väl vara det bästa, typ loggolv. Då har du ett stadigt och relativt tåligt golv. Och jag skulle satsa på trä där också, fast jag är inne i en "betongperiod" just nu ;)

tommy f

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 sep-13 kl 11:26 »
Ja tätslagna typ 2"x4 eller 2"x6 är ju helt klart ett alternativ, då blir det ju luftspringor också.
Frågan är väll om man bör annvända sig av tryckimpregnerat virke eller vanligt? Det är ju inte tryckat golv i nån annan lada satt det lär väll inte vara nödvändigt nu heller?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 17 sep-13 kl 11:40 »
Ta 2"x8 och bredare så du inte får för klent om du skulle belasta på en punkt någon gång. Då kan du även ha rätt glest mellan reglarna under. Använd inte gift i onödan, om du bara låter det ventilera under så behövs inget extra rötskydd.

tommy f

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 sep-13 kl 13:14 »
Sant det! :) Nee jag kör "rent" virke, känns som att det funkar bra. Tackar för svaren också!! :)

Jakobn

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 sep-13 kl 20:30 »
Rekommenderar att du borrar hål för träplugg med jämna mellanrum för att få ett stadigare golv. Hindrar dessutom virket att vrider sig. Går bra att använda sig av fyrkantig plugg. Typ 3/4" bräda som du sågar fyrkantig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

84 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser