Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i jobbeluda  (läst 2267 gånger)

salvi

• Skåne
Bo i jobbeluda
« skrivet: 27 nov-12 kl 22:48 »
Jo jag har nyss införskaffat en arbetsbod. Den ska värmas upp av en liten vedkamin, undrar bara om bästa rökrörsgenomföring, alltså isolering av densamma. Bästa lösningen som jag ser det är genom väggen ca 60 cm under tak, med elefantmatta  50 mm runtom, samt lämpligt spirorör som mantel. Kan det funka? Samt lämplig tätningsstos på utsidan, på insidan en plåt på distans frän väggen, funkar?

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Bo i jobbeluda
« Svar #1 skrivet: 27 nov-12 kl 22:58 »
funkar knappast nått sotaren skulle uppskatta..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kurt

« Svar #2 skrivet: 28 nov-12 kl 03:24 »
Tänk på att det är en liten luftvolym i en arbetsbod, en kamin äter mycket syre, det är viktigt med ventilationen så att det verkligen kommer in mera luft och att ventilationen placeras rätt

vindensbonig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 nov-12 kl 09:56 »

Tänk på att det är en liten luftvolym i en arbetsbod, en kamin äter mycket syre, det är viktigt med ventilationen så att det verkligen kommer in mera luft och att ventilationen placeras rätt
Vad är det som är en bra  placering av  luftintag menar du ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 28 nov-12 kl 10:18 »
......å så är ett spirorör galvat, vilket medför zinkförgiftning om röret blir varmt och galvaniseringen ger sej. Enda gången jag ville ifrån dethär jordelivet var när jag svetsat galvad gallerdurk.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 28 nov-12 kl 22:56 »
   Vad är det som är en bra  placering av  luftintag menar du ?

Att luftintaget sitter nära kaminen och dess draglucka, så att inte den luft kaminen drar i sig orsakar kalldrag i hela boden. Man bör också tänka på vilka vindriktningar som är vanliga, så att inte luftintaget sitter på bodens läsida vilket medför undertryck och att kaminen ryker in då det blåser hårt.

salvi

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 feb-13 kl 14:49 »
Tack  för visat intresse, gav mej 2 nya infallsvinklar, klart kaminen ska ha luft samt undvik galvad plåt i heta sammanhang, MEN...behöver mest veta hur man ska skapa en sjysst genomföring, i detta fall genom vägg, vill inte gå genom taket, evinnerliga tätningsproblem, eller....

Sjaunja

• -
« Svar #7 skrivet: 07 feb-13 kl 16:09 »
I min vagn byggde jag en ram av mineritskivor. Sågade ett fyrkantigt hål genom väggen på ca 50x50 cm och mineritramen fäste jag i hålet. Gjorde ett kaminrör av järn. Virade fast mineralull och klädde med spirorör. (Behövs bara från kaminen, genom väggen och några dm upp.) Fyllde hålet i väggen med mineralull. Plåtskiva på utsidan väggen och mineritskiva på insidan bakom kaminen, plåtskiva på det 40x40 cm. Det har funkat fint i 12 år. Och gör inte röret för kort för det blir fåligt drag då. Välkommen till de vagnsboendes skara  :)

salvi

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 feb-13 kl 12:54 »
Tack Sjaunja för just vad ja letade efter, dom andra tipsen var också bra, men som sagt att ordna en bra och säker väggenomgång för ett kaminrör fick ett svar :D
Bara en fråga; minarit, de e väl den där cementskivan som all badrum ska ha, eller?
Hur bygger man i det materialet, dvs sammanfogning osv, eller tar jag fel?
Fick en känsla av -a det går aldrig- innan jag läste ditt tips. haha upp på banan igen, yes ;D

Sjaunja

• -
« Svar #9 skrivet: 09 feb-13 kl 13:06 »
Minerit, har noll i badrum. Den används för sin förmåga att isolera från värme. Funkar bra att borra eller spika i. Hoppas det går finemang!

salvi

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 22 okt-13 kl 21:16 »
Tada! Gjorde så här: Skaffade ett spirorör 320 mm, isolerade med brandmatta 2x50 mm, med skarven omlott, tog hål i väggen ( aluminum, skum, plyfa) tilläggsisolerade med 50 mm stenull samt klädde med 50 mm stenull bakom kaminen samt en minaritskiva  ! Samt ett gäng tegel bakom som akumulerar värmen! Funkar bara så lide najs! Regntätad uppe med en mix av kakelfix samt en huva utskuren av spiroröret som ökar draget! Obs glömde, kaminröret är ett typ 110 rör, går naket ut genom väggen ca 70 cm från taket, från en Viking 70-kamin, top of the line innan oljemaffian fick alla att skrota sina överblivna murstockar, som nu byggs upp igen...
Den som inte kan elda med ved, är inte fri...

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser